DEBAT
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021

Faster Cool & Dansk Rakkerpak: Antons sten

Camille í Dali har skabt et fascinerende nonverbalt univers i dukkeforestillingen 'Antons sten', som hylder barnets selvforglemmende fantasi med hundehvalpen Anton, som digter en hel verden af omsorg og kærlighed frem ved at lege med en sten. Foto: Niels Grønne

Når lykken er sten

11-10-2021
Dansk Rakkerpak & Faster Cool dykker med legelyst og nysgerrighed ned i den svenske billed- og animationskunstner Lotta Geffenblads børnebog 'Antons sten'. Resultatet er en følelse af vægtløse fryd i universet af talende sten og vuffende forældre.
FAKTA
Faster Cool & Dansk Rakkerpak: Antons sten -

Dukkeforestilling baseret på Lotta Geffenblads børnebog Antons sten (Astons stenar) og bearbejdet af holdet. Medvirkende: Camille í Dali og Christian Adelhorst Rossil. Instruktion: Niels Grønne. Musik/lyddesign, dukker og scenografi: Camille í Dali. Scenografisk assistent: Maria Hinz-Berg. Aldersgruppe: 2-6 år. Varighed: 35 minutter. Turneforestilling. Set på Teatret Zeppelin 10. oktober 2021. Forestillingen genoptages i foråret 2022. https://www.danskrakkerpak.dk

Måske er hundehvalpen Anton i dukkeforestillingen 'Antons sten' selv en lille smule ensom. Han trisser i hvert fald rundt på egen pote nede ved en lille sø, da han en dag pludselig spidser sine lange ører og lytter koncentreret: Jo, den er god nok. Lyden kommer fra en sten. Den ligger på søbredden og kalder. Ja, den græder faktisk lidt, og mumler den ikke, at den er ensom?

Mens de første efterårsblade danser drillende i vinden, bliver mødet ved søen starten på det skønneste venskab. For man går jo ikke forbi en ensom sten, der kalder. Anton tager den selvfølgelig med hjem. Vasker og kysser den og lægger den i seng med tæppe og godnatknus, nøjagtig så omhyggeligt og omsorgsfuldt, som han har lært af sin strikkende hundefar og guitarspillende hundemor, der hygger sig i sofaen bag ham og altid er parate med deres kærlige kyssesnuder, når han har brug for det. 

Da søen fryser til, trækker Antons leg indenfor i stuen, hvor harmonien lægger sig blidt over voksenhverdagen i baggrunden og Antons altopslugende, omsorgsfulde fantasiunivers i forgrunden. Stenen får efterhånden selskab af flere artsfæller. Faktisk vokser Antons vennekreds så heftigt, at hundefar hen på foråret kommer til at sparke poten ind i en kæmpe stabel stenvenner på gulvet og må sætte sig i sofaen – på endnu en sten. Og hundemor må lidt slukøret fortrække fra stuen med sin guitar, fordi hendes fede riffs forstyrrer alle Antons små sårbare venner.

Om gæstfriheden alligevel har sine grænser, melder denne nonverbale historie ikke noget om, men man aner, at selv verdens mest generøse forældre også har brug for et hjørne til sig selv.

Legesygt scenedesign

Camille í Dalis scenedesign er lige legesygt og udforskende på det visuelle som auditive plan. I nænsomt tempo tryller hun plaskende søer og efterårshimle med gåsetræk frem, så man uden den mindste modstand falder ind i og bliver opslugt af hendes magiske univers. Nøjagtig som Anton og andre børn til alle tider har glemt alt omkring sig i den selvforglemmende leg, suges publikum ind i forløbet, hvor både primærmålgruppen, de 2-6 årige, og deres (bedste)forældre uden at opdage det digter videre på lyde og dukker, som helt bestemt skifter udtryk og taler og bevæger sig frit omkring, skønt de går på skift i hænderne på Camille í Dali og Christian Adelhorst Rossil.

Camille í Dali har tydeligvis selv ladet inspirationen fra Lotta Geffenblads forlæg fylde og knopskyde i sit eget kreative værksted i en tilsvarende jublende proces, for der er en varm og vild kreativitet på spil, omend måske lidt neddæmpet i forhold til forlægget, for teater er jo trods alt noget andet end højtlæsning i egne trygge omgivelser.

Klogt. Og det hele kulminerer, da scenen til sidst nærmest eksploderer i den herligste panoramastrand med klitter og tang og masser af småsten i den skvulpende vandkant, perfekte legekammerater for alle Antons sten, som han har medbragt i morens guitarkasse.

For der er den fine pointe i fortællingen, at den kloge hvalp selvfølgelig instinktivt forstår, at de ensomme sten ikke kun har brug for omsorg og putteritualer, men også for frihed og artsfæller. Ukompliceret og selvfølgeligt finder hans indre eventyr sin afslutning på stranden, så et nyt – nu med pinde! - kan begynde. 

I Niels Grønnes organiske iscenesættelse både hylder og værner forestillingen om barnets indre fantasiunivers, heldigvis uden at gøre det til noget særligt. Tværtimod løber der en selvfølgelig underliggende accept af den lykkefølelse, adgangen til andre virkeligheder end hverdagsrealismen kan indebære.

For er det ikke netop den samme oplevelse af knopskydende kreativitet, der gør, at hundemor er så glad for musik? Kan man ikke sige, at elguitarens søgende toner er hendes venner, ligesom maskerne i hundefars strikketøj er gode at snakke med?

Så selv om man måske kunne ønske for Anton, at der dukkede en anden hvalp op i hans liv, som han kunne dele alle de skønne lege med, viser forestillingen, at det faktisk (endnu ikke) er et ønske for ham. Han har det dejligt. Han er fyldt op, han vokser og bliver klogere på sig selv og verden af at have fred til at lege.

Det er godt at huske sig selv på, at også børn har behov for at fortabe sig alene i indre syner. Og at man - hvis man holder den evne ved lige - har en uudtømmelig skatkiste, en vidunderlig legeplads fuld af herlige oplevelser, der tilpasser sig livets faser. 

Tak til 'Antons sten' for påmindelsen i en hektisk tid, fuld af læringsmål og rammeaftaler og hysterisk fokus på fremdrift.

Af: Me Lund
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Antons sten
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

20-10-2021

15-10-2021

13-10-2021

11-10-2021

09-10-2021

07-10-2021

05-10-2021

04-10-2021

02-10-2021

01-10-2021

30-09-2021

29-09-2021

27-09-2021

25-09-2021

24-09-2021

23-09-2021

22-09-2021

20-09-2021

19-09-2021

17-09-2021

15-09-2021

14-09-2021

13-09-2021

12-09-2021

11-09-2021

10-09-2021

09-09-2021

08-09-2021

07-09-2021

06-09-2021

04-09-2021

03-09-2021

01-09-2021

30-08-2021

27-08-2021

25-08-2021

23-08-2021

20-08-2021

18-08-2021

16-08-2021

Flere anmeldelser