
Når børn bliver til teaterpublikum (2)

Fredag den 19. november forsvarer Pernille Welent Sørensen sin ph.d.-afhandling 'At lytte til børn – børns publikumstilblivelser i skole, når teatret kommer forbi,' som er en sam-finansieret ph.d. mellem Teatercentrum og Performance Design, RUC.
Afhandlingen, der bl.a. tager teoretisk afsæt i tankerne fra ny-materialist og kvante-fysiker Karen Barad, undersøger som en åben proces, hvordan børn bliver til publikum i skolen, når teatret kommer på besøg. Det er sket i samarbejde med 53 børn fra to skoler, deres lærere, seks danse- og teaterforestillinger, en masse tegninger og en scenograf.
- Bedømmelsesudvalg:
Professor Lise Hovik, Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
Lektor Louise Ejgod Hansen, Aarhus Universitet
Professor (MSO) Michael Haldrup, IKH (formand)
- Vejleder: Lektor Anja Mølle Lindelof
- Ordstyrer: Lektor Birgitte Ravn Olesen
* Der er offentlig adgang til ph.d.-forsvaret, der finder sted fredag den 19. november 2021 kl. fra kl. 13:00 på Roskilde Universitet, bygn. 46.1-049 Biografen
OBS: Det er også muligt at følge med i forsvaret via livestreaming: https://media.ruc.dk/2021-11-19_ikh_phd/
Ph.d.-skolen er vært ved en reception efter forsvaret - Alle er velkomne!
Afhandlingen ligger til gennemgang på ph.d.-kontoret i 42.3-02 og på Roskilde Universitetsbibliotek
***
Pernille Welent Sørensen er cand.mag. i kommunikation og psykologi fra RUC (2002) og har siden 2010 været ansat som konsulent på kompetencecentret Teatercentrum, hvor hun har arbejdet med formidling af teater for børn og unge med bl.a. netværkspartnerskaber (Kulturpakker, KulturCrew m.v.) og publikumsudvikling.
Hun har tidligere bl.a. arbejdet som administrator hos Teatergruppen Batida (2001-06) og udviklingsmedarbejder/diplomuddannelsesansvarlig på Scenekunstens Udviklingscenter i Odsherred (2007-10).
Se artikel om et afhandlingsinspireret oplæg ved et forsker-forum i Serbien.
(Billedet: Fra forsiden af Pernille Welent Sørensens ph.d.-afhandling)
FLERE NOTER | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Hvem skal have Horsens Børneteaterpris 2022?

Teater Vestvolden inviterer på rundvisning

Fejring af streetdans-miljøet

Dansedrømme på Nationalscenen

Copenhagen Opera Festival 19.-27. august

Kom med manuskripter til Manuskriptprisen 2022

Danmarks Internationale Gadeteaterfestivaler 12.-28. august

Street Cut i Næstved 12.-14. august

Cirkusvognen 2.-25. august 2022

PASSAGE Festival 25.-30. juli

Open Call til Edinburgh Festival Fringe 2023

Bornholms Internationale Gadeteaterfestival 22.-24. juli

DYNAMO får fast årlig driftsstøtte fra Odense Kommune

Klimacirkus ved kajkanten

Hav’ det sjovt 7.-10. juli

Med bordet som scene

Piet Bertelsen skifter fra Riddersalen til Applaus

Horsens Teaterfestival vrimler med scenekunst og nye formater

Henrik Køhler stopper på Teatercentrum

Teatret Møllen på sommertogt med ’Den vægelsindede’

Teatersommerskole for børn

Shakespeare under åben himmel

Holbergs ’De Usynlige’ på Tersløsegaard 18.6-3.7

’Fjeren og Rosen’ 1. og 2. juli i Svendborg Havn

Håbets Pris 2022 til ungt afrikansk teater

Grønt værktøj til kunst- og kulturbranchen

Ishøj Teater fejrer 50 år i Tranegilde

Mød den klodsede Super Ole…

Gratis opera og klassisk musik 11. juni i Skanseparken i Aarhus

Ungt borgerteater på Teater Nordkraft

Talsymfonisk tankegods

Få en kunstnerisk sparringspartner

Gratis Shakespeare til alle

Ny teaterfestival i Syddjurs Kommune

Scenekunstens Årsmøde 7. juni

The Commedia School støtter festival i Tyrkiet

85 mio. kr. til 1002 kunstnere

DynAfuk Circus Days 2.-4. juni

Teaterøen på vej mod nedlukning
