DEBAT
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021

Zangenbergs Teater: Junglebogen

Anders Skat Henningsen er her og der og alle vegne i Junglebogs-scenografien som en meget fysisk og ekspressiv Mowgli. Foto: Bjarne Stæhr

Mowgli som akrobat

19-09-2010
Zangenbergs Teater har lavet en meget ekspressiv og fysisk Junglebogsfortælling, men spillet hænger ikke godt nok sammen med teksten til at skabe optimal nærvær og fokus.
FAKTA
Zangenbergs Teater: Junglebogen - Manuskript: Eva Littauer. Instruktør: Malte Claudio Lind. Scenografi: Johanne Eggert. Musik/lyd: Ole Højer Hansen. Lys og teknik: Morten Lyster. Medvirkende: Angelina Dina Watson, Anders Skat Henningsen og Henrik Zangenberg. Aldersgruppe: 4-10 år. Set 15.9.2010. Spiller til 24. oktober 2010. www.zangenbergsteater.dk

Sveden hagler af Zangenbergs Teaters akrobatiske Mowgli. Anders Skat Henningsen er en sand atlet. Han kan svinge sig i gelændere og sno sig i tove. Han kan krølle sig elastisk sammen i en ophængt, snurrende hullahopring og slå baglæns kolbøtter i luften over scenografiens trange kuperede flisebelagte spillegulv. Det udnytter teatret i høj grad i deres opsætning af ’Junglebogen’.

Det er absolut et af forestillingens 'attraktioner'. Undervejs udløste et af Henningsens numre klap. Et bifald, som i cirkusforstand var velfortjent, men også en applaus der var udtryk for, at fokus er rykket væk fra historiens hjerte.
At fastholde publikums fokus omkring essensen i Jungleboghistorien er i det hele taget svært.

Forestillingen vil tydeligvis skabe en urskovsstemning, inden for hvilken en meget enkel historie kan udspille sig: Drengen Mowglis modning fra han som spæd kommer ud i junglen, til han til slut vender tilbage til menneskenes arena.

Problemet er bare at denne historie drukner eller opsluges i et fysisk ekspressivt spil, der ikke hænger organisk sammen med historien, og en tekst, som ikke formår at skabe nærvær og fokus.

Fysisk kort afstand mellem scene og sal har en indbygget mulighed for at skabe berigende nærværende og intense teateroplevelser. I Zangenbergs Teaters lille jungleterræn, hvor spillerne spiller nærbillede-tæt og i close-up-kort afstand til publikum, sker dette på paradoksal vis ikke. Det er som om den huleagtige og dunkle spilleramme er for trang til at kapere den meget udadvendte energi, som de tre spillere på scenen udfolder. Som om der ikke er rum og vidde nok til de ekspressive kropsudtryk, som får noget støjende over sig.

Masser af dynamik

Spillet foregår i fuldt vigør overalt i det lille spillerum. Oppe, nede, lige foran, bagved og rundt langs publikum. Men det er som om dynamikken ikke rigtigt er tænkt dynamisk og ikke rigtigt er integreret med historien. Resultatet er, at forestillingen virker stillestående eller blafrende i al sin stærke ydre udfoldelse.

Mowgli springer omkring i et Aladdin lignende vest- og pludderbuksedress. Henrik Zangenberg bliver til bjørnen Baloo ved at trække en blå tæppe-kappe over sig. Angelina Dina Watson snor sig katteagtigt omkring med høj hat og vagtsomme øjne som panteren Bagheera. Iført bemalede regnslag med lilla hårpragt og små spidse ører bliver de til ulvene. Og den halte stribede tiger Shere Khan bliver illustreret med to mobile, lysende øjne på væggen.

Den scenografiske enkelhed og enkelheden i kostumerne er godt nok tænkt. Det er opsætningens ujævne trav og det, at fortælleelementerne ikke synes at hænge overbevisende og dynamisk sammen, som gør oplevelsen strittende og diffus.

Man fornemmer på en lidt rituel og demonstrativ vis, at Zangenberg Teater synes det er vigtigt at fortælle børn historien om Mowgli lige nu. Men det bliver nu aldrig rigtigt overbevisende klart hvorfor.

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Junglebogen
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

06-04-2021

26-03-2021

24-03-2021

15-03-2021

09-03-2021

01-02-2021

17-12-2020

14-12-2020

11-12-2020

09-12-2020

07-12-2020

04-12-2020

03-12-2020

01-12-2020

30-11-2020

29-11-2020

28-11-2020

27-11-2020

25-11-2020

24-11-2020

23-11-2020

20-11-2020

16-11-2020

15-11-2020

13-11-2020

09-11-2020

08-11-2020

07-11-2020

03-11-2020

02-11-2020

30-10-2020

26-10-2020

23-10-2020

22-10-2020

21-10-2020

20-10-2020

19-10-2020

17-10-2020

15-10-2020

08-10-2020

Flere anmeldelser