Af: Carsten Jensen

7. maj 2020

Minna og det digitale betalingsteater

Teater Nordkraft valgte at udbyde sin live-streamede udgave af Reumert-prisvinderen 'Dig og Mig ved Daggry' som digitalt betalingsteater - og det betød udsolgte forestillinger og interessante erfaringer med et anderledes visningsformat. Forestillingens instruktør og nytiltrådte leder af Teater Nordkraft, Minna Johannesson, fortæller om projektet.

Der var udsolgt til Teater Nordkrafts forestilling, 'Dig og Mig ved Daggry' både 4. og 5. maj, selvom teatret ikke så skyggen af publikum, der dog havde givet 205 kroner for en billet. I kategorien unge/voksne – forestillingen er alderssat til 15+.

I stedet sad 150 personer ved hver sin skærm og fulgte en livestreamet udgave af den Reumertvindende forestilling, der med lokalt afsæt i Aalborg fortæller den grumme historie om Louise og Liam, der begår selvmord ved at springe ud fra Limfjordsbroen.

Forestillingen, der er en dramatisering af Glenn Ringtved og Sanne Munk Jensens ungdomsroman fra 2013, havde succesrig premiere som 'rigtigt' teater tilbage i 2018 og var nu klar til en genopsætning, da corona-krisen satte en stopper for det levende teaterliv.

Teatret valgte derfor at sadle om og lave en digital version af den over to timer lange forestilling. Det har givet både de mange, der allerede havde købt billet til den analoge version, mulighed for at se forestillingen som livestreamet dramatik. 

Drama fra hjemmefronten

Flere andre teatre har også valgt at livestreame forestillinger – bl.a. Det Kgl. Teater, Teater Fantast, André Andersen SOLO og Asterions Hus – men de har gjort det gratis for publikum at se med, mens Teater Nordkraft som det efter Teateravisens sparsomme efterretninger vist p.t. har været ene om betalingsmodellen.

Mandag 20. april havde man så premiere på første udkald af den digitale version af 'Dig og Mig ved Daggry', og det gik strålende: I løbet af de første 24 timer solgte man næsten 600 billetter.

Også de to seneste offentlige forestillinger – der er nemlig også blevet lavet livestreaming kun for skoleklasser – blev altså udsolgt og vist på ZOOM, hvor man fik tilsendt et link og en vejledning. 

Det blev pointeret, at da forestillingen er rettighedsbeskyttet, var det strengt forbudt at distribuere eller dele adgangen til forestillingen. Visningerne var alene for gæster der havde købt billet.

Skuespillerne sidder hjemme hos sig selv og bruger de kameraer og mikrofoner som er på deres private bærbare computere. De kan se og høre hinanden, men de kan hverken høre eller se publikum.

Også Teateravisens anmelder var med ved skærmen og hendes anmeldelse (link) kan studeres nærmere her på portalen. 

Kunstnerisk værdi fastholdt

Det er Teater Nordkrafts kommende teaterleder, Minna Johannesson, der har stået for instruktion af såvel den analoge som den digitale version af 'Dig og Mig ved Daggry', og Teateravisen har spurgt til den billetbelagte og versionerede streaming af en eksisterende forestilling.

»Vi stod med en forestilling, som var færdig, slutsolgt og lige til at spille. Så da  teateret lukkede ned, kontaktede vi alle de skoler, som skulle komme og se den, og spurgte om de kunne være interesserede i en digital version – hvis vi ellers havde modet til at kaste os ud i det projekt – eller om de hellere ville have pengene refunderet eller skiftet det ud med noget andet i efteråret,« fortæller Minna Johannesson.

»Alle var begejstrede for ideen og ville gerne beholde deres billetter. Og så valgte vi at gå videre den vej. Det er en supervigtig historie og en forestilling, som vi er meget glade for – og den skulle altså have en chance at leve videre, omend i en ny version! Jeg har det egentlig som udgangspunkt sådan, at alt skal prøves. Så må det bære eller briste…«

»I øvrigt er jo den her digitale version et kunstnerisk produkt ligesom den originale forestilling – anderledes, men stadig med en kunstnerisk værdi. Det er en forestilling, vi har lagt mange timer og kræfter i, både nu og ikke mindst den gang vi lavede originalen, som forestillingen selvfølgelig stadig bær præg af. Så jeg synes det er naturligt at tage betalt for den. 

Alle teatre stod jo i forskellige situationer, da krisen ramte, og vi prøver vel alle sammen at navigere så godt vi kan ud fra vores egne omstændigheder. Vi var heldige at stå med en færdig forestilling, som allerede var solgt og som ret nemt kunne transformeres. Den passede ind i det digitale format, både tekstmæssigt og med henblik på målgruppen. Netop det, at den henvender sig lige præcis til den målgruppe som stadig er hjemsendt, gjorde selvfølgelig, at efterspørgslen blev stor,« siger Minna Johannesson.

Fin respons fra unge og voksne

Faktisk var interessen fra skolerne så stor, at Teater Nordkraft valgte at udvide sit 'Zoom-rum' fra 150 til 285 besøgende og i alt har solgt 11 skoleforestillinger udover de offentlige aftenforestillinger.

Minna Johannesson fortæller, at responsen fra de unge har været fantastisk – men at det jo også er en målgruppe, for hvem det digitale format er helt naturligt.

»Hvad angår aftenforestillingerne for det primært voksne publikum, har det også gået rigtig godt. Folk er stadig rørte og meget glade over forestillingen og mange er imponerede over skuespillerne. Det har været en meget positiv oplevelse for os, og vi er selvfølgelig rigtig glade for at publikum stiller sig så åbne overfor disse nye omstændigheder,« siger Minna Johannesson

Fem øvedage og fastholdt nerve

Selve arbejdet som instruktør med at transformere den oprindelige live-version til en online-udgave har selvfølgelig været en udfordring:

»Det var en meget koncentreret  proces at lave online-versionen. Zoom kan ikke lide, at man taler i munden på hinanden, så der er meget lidt sniksnak og meget stor fokus på at kun sige de nødvendige ting. Der var heller ikke så meget tid til at afprøve forskellige scenarier, så vi har arbejdet rimelig effektivt. Vi havde faktisk blot fem dage, og det bør også tælles med i en samlet vurdering af resultatet,« mener instruktøren.

»Vi havde ikke teknik til at livestreame forestillingen fra fire forskellige hjem, så derfor lavede vi en one-take optagelse, som vi så livestreamer hvert dag fra teateret. One-take var meget vigtigt for mig. For at beholde noget af det, som teater kan. Man får jo et slutresultat, som er mere uskønt, fuldt af fejl og dårligdomme, men i sidste ende er det jo det, som gør det levende og menneskeligt. Det er selvfølgelig noget andet at se forestillingen på en skærm, men jeg synes, at forestillingen har beholdt sin nerve og sin råhed. Nok fordi den er så fuld af skønne fejl.

Forestillingen mister selvfølgelig noget at sin kompleksitet, når man taber hele det lag, som bliver fortalt gennem det visuelle og det fysiske. Til gengæld bliver der stor fokus på teksten, og man kommer vældig tæt på skuespillerne. Jeg kan også godt lide, at det foregår i deres respektive hjem. Det er generøst, synes jeg.«

Sej tekniker

Minna Johannesson glemmer heller ikke at rose teknikeren bag det særlige format.

»Teknikken har fungeret uventet godt! Vi har en sej tekniker, som kører det hele og holder styr på chatten under forestillingen. Til premieren gik hele Nordkrafts net ned – så han streamede det på sin telefon. Men det gik altså! 

Til prøverne fyldte teknikken dog en hel del – Ingen af os er overdrevet seje til computere, men heldigvis havde vi en tekniker med hele dagen, som kunne svare på alle – sikkert dumme – spørgsmål. For mig har det her været supersundt. Jeg er ellers sådan, en som foretrækker en pen i hånden frem for et tastatur. Men nu glæder jeg mig hvert dag til vores morgenmøder på Zoom. Vi er blevet gode venner – mig og Zoom altså…«

Ungdommen er et værdifuldt makkerskab

Men på et tidspunkt vender de mere normale tilstande tilbage, og 1. maj tiltrådte Minna Johannesson helt formelt som leder af Teater Nordkraft, selvom det fysiske teatersted altså var lukket ned.

Teateravisen kan ikke dy sig for lige at spørge til en mulig programerklæring for det kommende repertoire udi det børne- og ungdomsteater, hvor teatret også under den afgående leder, Jakob Tekla Jørgensen, har lavet en lang række produktioner.

»Når vi nu snakker om 'Dig og Mig ved Daggry' kan jeg fortælle, at der i næste sæson kommer – om ikke en opfølger, men dramatisering af en roman af de samme forfattere. Den hedder 'Tag gaden tilbage', men vi spiller den med titlen ''Polly og Stormen' – og den har mange fælles træk med 'Dig og Mig ved Daggry'. Det er Niels Erling, der skal lave den, og det glæder jeg mig utroligt meget til!«, lyder det fra den kommende teaterchef, der altså også vil afgive instruktørrollen i ny og næ.

»Det er vigtigt for mig, at vi laver og formidler børne- og ungdomsteater på et højt kunstnerisk niveau. Jeg tager opgaven meget alvorligt. Vi er i gang med at iværksætte et samarbejde med udskolingen, fordi vi er meget interesserede i at komme tættere på den generation. Hvad kan vi give dem – men fremfor alt, hvad kan de give os? Ungdommen er et værdifuldt makkerskab!«

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere