Af: Carsten Jensen

18. november 2010

Masser af juleknas

Der spilles juleforestillinger på de fleste af landets teatre og på skoler og institutioner, i børnehaver og indkøbscentre og teaterforeninger. Men selvom udbuddet nu om dage er enormt, har julen ikke altid været på børneteatrenes ønskeseddel. Og enkelte egnsteatre har i år fravalgt julen af økonomiske og produktionsmæssige grunde.

(18.11.2010) Juletiden er uundgåeligt over os – og det betyder også et mylder af juleforestillinger på de små og de lidt større og de helt store teatre.

Ishøj Teater lagde ud allerede den 8. november og spiller dagligt mindst tre opførelser af ‘Nissen i stalden’ – med specifikke tidspunkter og adgangsmuligheder alt efter om man kommer fra institutioner og skoler eller er private besøgende. Folketeatret følger trop 18. november med sin stort anlagte ‘Jul i Gammelby’, hvor det også myldrer med børn PÅ scenen – og siden går det slag i slag (se faktaboks).

Juleteater kan være en sællert og booste slunke tilskuertal – og for en turneteatervirksomhed som Louise Schouw Teater er det sæsonens travleste tid, idet man har hele seks juleforestillinger og fire spillerhold på farten i hele december måned.

Mager jul i Den Røde Brochure

Julen er altså kommet for at blive. De fleste (børne)teatre synes at have forligt sig med fænomenet og forsøger måske endog at begå kunstneriske kringlerier i samme anledning, men sådan har det ikke altid været. Da børneteatret var ungt, var julen nemlig nærmest bandlyst. Den slags kommercielle foreteelser var ikke noget, et (selv)bevidst børneteater ville beskæftige sig med – selvfølgelig med de mindre fodformede undtagelser.

Således kan man ved en nøgtern gennemgang af tidligere tiders udgaver af repertoirekataloget Den Røde Brochure se, at de første spæde juletegn først dukker op i udgaven for sæson 1973-74, hvor Fair Play tilbyder ’Et julespil med salmer og sange’, men med den væsentlige tilføjelse: ’Gruppen stiller spørgsmålstegn ved julehøjtiden i 1973. Stykket giver anledning til debat’!

Eneste andet bud i kataloget var Æventyrteatret, der uden løftede pegefingre spillede ’Ved juletid i Nødebo Præstegård’ formedelst 800 kroner.

Og går man en halv snes år længere frem, er situationen ikke meget mere julet i Den Røde Brochure for sæson 1984-85, hvor man blot finder to juleforestillinger til salg: Focus Teaterproduktion med ’Julesjov’ samt Vaganternes ’Nissesjov’. Sidstnævnte kostede 2.684 kr. for fire medvirkende, hvoraf den ene var en ung udgave af Henrik Lyding (!), der siden droppede skuespilleriet til fordel for bl.a. en lang og glorværdig karriere som anmelder. Bl.a. tager han et par af årets juleforestillinger i nærmere øjesyn her på portalen.

Godt med genbrug

Men som det kan ses af både denne sæsons udgave af Den Røde Brochure og de aktuelle spilleplaner på teatrene, er der i år nok at vælge mellem.

Også selvom man som garvet teaterkigger kan konstatere, at der er gået mindst lige så meget genbrug i juleforestillingerne – både stationært og som turnevirksomhed – som der er i tv-julekalenderne. Hvilket jo ikke er så underligt, al den stund at publikum skiftes ud over en ganske kort årrække. Samtidig er der også opstået faste traditioner, hvor forældre/bedsteforældre troligt møder op med deres afkom jul efter jul i samme teater og måske også til samme forestilling.

Således spiller fx. AnemoneTeatret sin ’Når du ser et stjerneskud’ – ganske som man har gjort det siden 1994 – hvor forestillingen også som den første juleforestilling blev anmeldt i Børneteateravisen.

Og ellers er der gang i gæstevisitterne: Randers Egnsteater spiller det meste af december sidste års ‘Rejsen mod julen’ på Nordkraft i Aalborg, mens Gruppe 38 drager til Amager for at spille forestillinger i næsten tre uger på ZeBU. Og Louise Schouws ’Kaptajn Bimses jul’ – der tidligere kunne ses på Vestvolden og siden på turneer, spiller i julemåneden 40 gange på Randers Egnsteater.

At landsdelsscenerne og Folketeatret over en kortere årrække kaster sig over dramatiseringer af de samme store klassiske julefortællinger, hører med i samme kategori. Derfor er det også så vederkvægende, når et teater som Gruppe 38 fremtryller sin helt egen og usentimentale udgave af Juleevangeliet i sin ‘Den hellige nat’, der både byder på en roterende badebold, plastikkaravaner, lampeskærmsoplyste vismænd og et humoristisk englepar. De århusianske juleløjer kan altså i år ses på Amager.

Sæson for nissebørn

Der er dog ingen tvivl om, at falske nisser og kunstig sne fylder godt op i de enkelte forestillinger. Også selvom enkelte teatre forsøger at lægge en behersket afstand til det mest kommercielle overkill.

Som når AnemoneTeatret annoncerer, at ‘har man fået nok af falsk juleglitter og fjoget nissevat, kan man (…) opleve en anderledes smuk og poetisk juleforestilling for hele familien’.

Mere radikalt kan man jo tro, at det går for sig i Odense, hvor Skægspire melder ud, at ‘Julen er strøget’ – men det er altså ikke en protestaktion, men blot titlen på juleforestillingen, hvor man faktisk lover ‘ægte stemning af jul’.
I Næstved tager Grønnegade Teater livtag med en dramatisering af H.C. Andersens ‘Grantræet’ – og kan i øvrigt meddele, at forestillingen er sponsoreret af Dalum Papir A/S…

I hovedstaden har Folketeatret.dk haft audition i august for at finde et passende antal nissebørn i alderen 9-12 år til familieforestillingen ‘Jul i Gammelby’ – men det har ikke forhindret flere af de medvirkende voksne skuespillere i at levere børn af egen avl til en indsats på scenen.

Til gengæld har Taastrup Teater valgt at indskrive skuespilelever fra Odense Teater, idet Sofia Mehlum og Anders Glud Jensen har forlagt den obligatoriske scenetjeneste til det storkøbenhavnske og derfor dukker op i musicalen ‘Julemanden’.

Mere mobilt går det for sig, når Teater 83 drager rundt med sin store teaterbus, hvori man spiller ‘Op under jul’, der havde premiere sidste år. Der er plads til 35 børn og 10 voksne i det 13 meter lange rullende teater.

Og så er der selvfølgelig en lang række andre teatre, der benytter julen til at turnere med deres veltjente (eller i enkelte tilfælde helt nye) juleforestillinger, hvoraf flere spiller på de små stationære børneteatre, der har fravalgt egen-juleproduktion i år.

Alternativer ala Mors

Enkelte børneteaterproducerende teatre har dog i år helt fravalgt juleforestillinger på deres teatre. Børneteateravisen.dk har for (jule)hyggens skyld spurgt ind til et par stykker.

Fra Gitta Malling, leder af Limfjordsteatret, kommer denne version af årets jul på det nordjyske egnsteater:
»Her på Mors – og som det sikkert er så mange andre steder – sker der virkelig meget i december måned. Vi har et par sæsoner produceret en juleforestilling for børn eller lavet en juleforestilling med professionelle og amatører, men vi er nu også rigtig vilde med at lave alt andet end noget med nisser. Vi mener stadig, at disse mørke måneder giver en fantastisk mulighed for at komme ind i mørket og opleve noget helt unikt!«

»Derfor er det blevet en tradition her på Limfjordsteatret, at vi i slutningen af november laver 10-15 aftener med ’Mad og Teater’. Så er der dækket op til spisning i salen. En lækker buffet og kaffe og kage bliver nydt i godt selskab med venner, familie, arbejdskolleger eller helt tilfældige, som man er kommet til bords med. Efterfølgende er der så forestilling. Det er så den voksenforestilling, vi har lavet samme efterår, der vises.«

»Der er mange, der er glade for at kunne bruge noget af november måned på lidt af det, der ellers altid er proppet ind i december måned, så vores november-arrangement er en succes. Der ud over har vi jo så december til at købe gæstespil for børn samt afholde koncerter eller andre arrangementer.«

Hellere god kunst i januar

Hos Team Teatret i Herning har man også gjort sig økonomiske og praktiske overvejelser i fravalget af en juleforestilling.

»Team Teatret har som bekendt ikke fast ensemble, og en eventuel juleforestilling vil derfor skulle indgå på lige fod med én af teatrets øvrige produktioner og som sådan belaste det samlede produktionsbudget tilsvarende. Teatrets økonomi tillader p.t., at vi hvert år producerer tre nye forestillinger for unge og voksne og en ny forestilling for børn. Vi har hidtil ikke haft ønsket om at binde én af disse fire forestillinger op på juletemaet, da vi oplever, at det vil minimere vores handlefrihed for meget,« fortæller produktionsdramaturg Dorthe Skøtt Bébe, der ikke synes, at den specifikke børneteaterforestilling skal være en juleforestilling.

»For børn og forældre oplever vi, at aktiviteter i december nemt kommer til at drukne i juletræsfester, adventsgaver og pebernøddekagebagning, samtidig med at vi jo kun producerer en ny forestilling hvert år for børn. Vi vælger i stedet at bruge julemåneden på at producere, så det er noget god kunst at vågne op til i januar, når familiefestlighederne er overstået,« siger hun.

Team Teatret har dog tidligere givet sig i kast med juleriet, men ikke med udelt begejstring til følge, sådan rent kunstnerisk:

»Vi har enkelte sæsoner haft forestillinger for voksne i december og det er vores erfaring, at det, der fungerer bedst, er noget i den lettere genre, der kan kombineres med juleøl og julefrokost og den medfølgende lettere eksalterede stemning. Det er en lidt anden profil end det, vi normalt producerer, og da der jo er begrænsninger på vores mulige aktivitetsniveau, har vi ikke hidtil ønsket at prioritere midler til ’julefrokostunderholdning’,« siger Dorthe Skøtt Bébe.

Installationer

Hos enkelte børneteatre har man ladet installationer afløse mere traditionelle juleforestillinger.

I Århus har Gruppe 38 således ikke helt ladet (bys)børnene i stikken, mens man fører sig frem med sin juleforestilling hos ZeBU i hovedstaden. I stedet kan alle fra 5 år og op tage til teatret i Mejlgade 55 og opleve teaterinstallationen ’Julefryd – den gemte by’, hvor Gruppe 38 har indbudt kunstnere og andet godtfolk til at bygge huse, hvor man fra 1.-22. december kan gå på opdagelse og finde nogle af de hemmeligheder og åbenbaringer, der gemmer sig bag ruderne.

Tilsvarende har Carte Blanche i Viborg fyldt sine lokaler med de engle, som julen også er fuld af. Teatret garanterer (fra 6.-17. december) for et så behageligt møde med disse svævende lysvæsener, at julefreden helt automatisk sænker sig over de besøgende. Man lokker således med, at ’i stemningsfulde omgivelser får børn og barnlige sjæle mulighed for at klippe egne engle og isblomster, som kan tage juleønsker med derhen, hvor juleønsker opfyldes’.

De hjemløses juleforestilling

På Vesterbro i København har Teater Fantast også grebet julestemningen alternativt an. Her er julemænd og nisser nemlig skiftet ud med hjemløse i et socialrealistisk juleeventyr om byens mange hjemløse.

’Lønligt iblandt os de går’ er et forsøg på at skabe en forestilling om de mange skæve eksistenser, som man kan træffe i storbyen. Og forestillingens dialog er skrevet udelukkende med citater fra danske julesange og salmer.

Teatret har booket sig ind på Basement på Vesterbro og spiller skoleforestillinger om dagen og offentlige forestillinger om dagen.

Kirkens Korshær, Maria Tjenesten og Projekt Udenfor både sørget for inspiration og information til forestillingen, der i løbet af spilleperioden også byder på foredrag og oplæg fra nogle af de personer, der har de hjemløse og deres problemer tæt inde på livet (læs mere på www.teaterfantast.dk
).

Catherine Poher på Nationalscenen

Endelig skal også lige nævnes, at en af dansk børneteaters store billedskabere, den Reumertpris-omsuste Catherine Poher, gæsteoptræder som iscenesætter på Det Kgl. Teater, hvor hendes ’På den anden side’ opføres fra 3. december som familieforestilling fra seks år og op. Det er ikke en decideret juleforestilling, men en hyldest til de myter, eventyr og historier, der indgår i vores fælles kulturarv. Og det forløses med små episodiske handlinger, dans, kropssprog og absurde optrin.

Pohers forestilling spilles på Portscenen i Skuespilhuset, og der er lavet julehygge i en julepyntet foyer, hvor skuespiller Henrik Koefoed forud for forestillingen fortæller julehistorier for børn og voksne, mens baren tilbyder æbleskiver og småkager samt gløgg i voksen- og børneudgave. Arrangementet er åbent for alle, både publikum til dagens forestilling og andre interesserede lørdag den 4. og lørdag den 11. december kl.15.-17.
Børneteateravisen.dk bringer op til premieren på ‘På den anden side’ et stort interview med Catherine Poher om hendes arbejde med forestillingen på Det Kgl. Teater.

Anmelderier

De mange genopsætninger af og turneer med juleforestillinger betyder også, at en del allerede er blevet anmeldt på portalen. Det gælder bl.a. Teater 83: ’Op under jul’ – Teater bag Kroen: ’Peter Plys holder jul’ – Randers Egnsteater: ’Rejsen mod julen’ – Gruppe 38: ’Den hellige nat’ og TeaterTasken: ’De hellig tre konger så hjertensglad’ – der alle kan findes via søgefunktionen – mens man også kan finde anmeldelser af enkelte af årets stationære og turnerende juleforestillinger, der stammer tilbage til Børneteateravisen i papirudgave.

Børneteateravisen.dk bringer i de kommende uger flere anmeldelser af nye juleforestillinger, hvor foreløbig Ishøj Teaters ’Nissen i stalden’ netop er lagt på.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere