DEBAT
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018

Holbæk Teater & Østre Gasværk: Cykelmyggen Egon

Cykelmyggen Egon og dansemyggen Dagmar i duet i dramatiseringen af Flemming Quist Møllers klassiker. Foto: Anders Hjerming

Magisk myggeteater

14-02-2011
Glimrende dramatisering af børnebogsklassiker i Holbæk.
FAKTA
Holbæk Teater & Østre Gasværk: Cykelmyggen Egon - Forfatter: Flemming Quist Møller og Clemens. Musik: Jesper Mechlenburg. Scenografi: Astrid Lynge Ottosen. Iscenesættelse: Steen Koerner. Medvirkende: Serge Huercio, Nadia Dahl, Jeppe Thybo, Nick Johnsen, Benjamin Skop, Martin Jensen, Julia Schmidt, Anders Astrup Jensen. Aldersgruppe: Familieforestilling. Spilles på Holbæk Teater 12-18. februar, samt 8.-13. marts. Spilles på turné 20. februar-20. marts, samt på Østre Gasværk Teater 20. august-23.oktober 2011. Set februar 2011. www.het.dk

I mere end 40 år har børn elsket historien om cykelmyggen Egon. Fordi den er fabulerende og sødt fortalt, og fordi den tager et irriterende insekt og forvandler det til en skøn lille størrelse.

I Steen Koerners glimrende iscenesættelse er cykelmyggen blevet om muligt endnu mere knuselskelig. Den franske artist Serge Huercio, der har optrådt over det meste af verden med sine balancekunster på cykel, er nemlig en umanerligt charmerende cykelmyg.

Men inden han bliver født, skal vi lige have repeteret, hvordan myg overhovedet bliver til. Fra larve til puppe til færdig myg. Illustrativt præsenteret på scenen i en stribe små tableauer. Her lærer vi, at de fleste bliver dansemyg, men altså ikke ham her. Egon synes nemlig født med en cykel klemt fast mellem sine slanke sorte ben. Og så hjuler han ellers rundt på scenen, veloplagt og virtuost.

Lykkeligvis giver Steen Koerners iscenesættelse ham plads og tid til det, inden vi går videre i historien, hvor det viser sig, at Egon ikke blot er god på en cykel, han er også nysgerrig på verden omkring ham.

Så han møder edderkoppen, der gerne vil spinde ham ind og senere fortære ham; han betages af dansemyggen Dagmar, møder bierne - skægt sat i koreografi med mange af breakdancens karakteristiske bevægelser. Inden da har vi også set, hvordan myg flyver - med en luftartist som Anders Astrup Jensen, der kan sno og vride sig i lange silkestrimler under snoreloftet, bliver det herlig teater- og cirkusmagi.

Gysende frydefulde kostumer

Det er i denne begavede blanding af teater, cirkus, breakdance, fortælling og musik, at forestillingens store styrke ligger. Fordi hver enkelt kunstart bruges præcist karakteriserende og aldrig bliver for dominerende.

En af svaghederne ved Steen Koerners tidligere forestillinger har været, at det hele var hentet inden for hans egen udtryksform, breakdancen. Men ikke her. Den anden svaghed hos Steen Koerner er hans manglende evne til at fortælle en konsekvent og logisk udviklet historie.

Den får han foræret her, tilmed med forfatteren Flemming Quist Møller som varm og levende fortæller på scenen, fint suppleret med rappe sange af Clemens. Nogle gange så rappe, at filur-ordene snubler over hinanden, hvorved vi ærgerligt nok taber pointerne.

Og så er der altså scenografien. Astrid Lynge Ottosen har komponeret kostumer, der er en gysende fryd at se på. Mangearmede edderkopper, svirrende fluer, en bastant og bedrevidende kålorm, rundbuede biller med store skjolde, gnistrende ildfluer, spiloppede cirkuslopper, der ligner skønne mutanter fra et mislykket transplantationsforsøg, stikkende gule og sorte bier med bidronningen i en glimtende opulent haute couture-kjole.

Endelig må vi ikke glemme myggenes skønne snabler, monteret som drilske næseforlængere på Egon og Dagmar. Det er svært at se sig mæt i al denne scenografiske overdådighed.

Selve dekorationerne er elegant holdt i et sort univers, hvor glitrende mellemtæpper antyder bikubens indre, trappearrangementer bruges til klistret edderkoppespind, store bladhæng signalerer, at vi er langt ude i skoven, mens stribede teltvægge fortæller os, at nu befinder vi os i cirkus.

Hele tiden med knald på musikken, der lige så veloplagt låner fra nyt og klassisk, blander Tjajkovskij med hiphop, eller iørefaldende pop med maleriske lydeffekter. Energien flyder simpelthen fra scenen ned i salen i dette underholdende og vellykkede stykke fusionsteater for hele familien.

Af: Henrik Lyding
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Cykelmyggen Egon
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

19-08-2019

15-08-2019

12-08-2019

11-08-2019

08-08-2019

14-07-2019

11-07-2019

08-07-2019

28-06-2019

26-06-2019

24-06-2019

22-06-2019

20-06-2019

18-06-2019

16-06-2019

14-06-2019

12-06-2019

10-06-2019

08-06-2019

07-06-2019

05-06-2019

03-06-2019

01-06-2019

30-05-2019

28-05-2019

26-05-2019

24-05-2019

22-05-2019

20-05-2019

18-05-2019

16-05-2019

14-05-2019

12-05-2019

10-05-2019

08-05-2019

06-05-2019

04-05-2019

02-05-2019

30-04-2019

28-04-2019

Flere anmeldelser