DEBAT
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Må man lære af teater?

05-05-2015

Pernille Welent Sørensen kommenterer den aktuelle diskussion om læringsteater:

Vi lærer gennem følelser og det giver kunsten en ny mulighed for at være i skolens rum.

Med den nye skolereform er der åbnet op for, at skolen kan invitere nye fagligheder ind i fx understøttende undervisning. Idræt er blevet til bevægelse, og skolen opfordres til at indgå samarbejder ude af huset fx med omkringliggende virksomheder eller lokale kulturinstitutioner.

Alt dette opfordrer til at tænke i samarbejder og nye dialoger mellem forskellige fagligheder, skolen åbner sig for omverdenen og omverdenen træder ind i skolen. Det giver nye muligheder for at arbejde med de kunstneriske fagligheder i skolens rum, og det synes jeg vi skal hilse velkommen.

I forbindelse med Aprilfestival – landets største teaterfestival for børn, unge og deres voksne -  bragte Politiken den 24/4 artiklen ”Må man lære af teater?”; en artikel der udsprang af en livlig debat på teateravisen.dk under overskriften ”Pjeceforestillinger”, og i Politiken blev det fremhævet at flere kritikere er bekymrede over, at så mange forestillinger tilbyder sig som supplement til folkeskolen, og at en god teaterforestilling ikke er information, men stiller spørgsmål og undersøger noget.

Mange er bekymrede for, at kunsten spændes for læringens vogn, og at det bliver til belæringsteater eller undervisning i stedet for kunst. At det alene bliver ”nytte-logikker” der styrer, om skoleelever skal møde kunst: Udsagn som ”en skoleelev der spiller på et musikinstrument, bliver bedre til matematik” eller ”teater styrker trivsel i en klasse og den enkeltes empati” bekymrer, fordi kunsten ikke tilegnes en berettigelse i sig selv.

Men måske skal vi turde udfordre vores syn på læring? Der er ingen tvivl om at kunstens forskellige udtryksformer bidrager med mere læring. Howard Garder udtrykker det sådan her:  2+2=4, men hvordan føler du omkring det, at 2+2=4? Kort sagt: Der er ingen læring uden følelser – og det kan kunsten - og scenekunsten i særdeleshed være bidragende med, i forhold til skolens læringsrum. Det gælder metoder, måder at arbejde med relationer og tematikker på i et klasserum.

Jeg argumenterer ikke for, at skuespillere skal til at være lærere eller at lærere skal til at være skuespillere, men indgå i dialoger og samarbejder der kan være med til at skabe nye læringsrum også i forbindelse med en teaterforestilling. Det kan være i før- og efterworkshop, i korte eller længere varende samarbejder hvor elever møder teaterets måde at arbejde på. Stifter bekendtskab med begreber, øvelser og kropsliggjorte udtryk, der afspejler lige netop det univers, som forestillingen benytter. Eller som en tematik der danner afsæt for en videre bearbejdning og refleksion over såvel teamets indhold som de relationer og greb, der blev benyttet i teaterforestilling.

For mig er der ingen tvivl om, at teatret og de andres kunstneriske udtryk kan bidrage i skolens læringsrum som fagligheder, der lægges til skolens egne fagligheder. Og der heller ingen tvivl om, at dansematematik kan noget, når matematikken forankres i kroppen igennem aktive bevægelse. Eller at en fysiktime, hvor det periodiske system fremføres som teater, giver nogle andre billeder og sansninger at forstå og huske ud fra – og jeg synes, at vi skal gribe chancen og undersøge de muligheder, der er i skolens rum, og se hvor grænserne går.

Men gøres kunsten alene til et instrument for læring, så misser skolen et kæmpe potentiale, for kunsten kan langt mere end det, og det har vi også en forpligtigelse til at fastholde som kunstnere og skolelærere.

Kunsten udtrykker det komplekse og mangetydige og stiller spørgsmål i stedet for at give svar. Det vækker genkendelse, glæde, frygt, sorg, håb, sammenhørighed… ”det sætter livet på spil” her og nu.  Vi bliver større af at mærke os selv i mødet med kunsten og være lydhør overfor, hvad oplevelsen vækker i os selv og andre. Men jeg tror ikke, at det ene udelukker det andet. Så ja, man må lære af teater – man kan slet ikke lade være.

Pernille Welent Sørensen er konsulent på Teatercentrum,  kompetencecenter for udbredelse og formidling af scenekunst for børn og unge og bl.a. arrangør af Aprilfestival

FLERE DEBATINDLÆG
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser