DEBAT
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018

Østre Gasværk Teater: Skammerens datter

Amalie-Marie Nybroe Fjeldmose (th) stråler i titelrollen som Dina, mens Sara Viktoria Bjerregaard Christensen (tv) giver spillekraft og styrke til rollen som veninden Rosa i Østre Gasværks storslåede musikteaterforestilling. Foto: Robin Skjoldborg

Lige til at labbe i sig

17-09-2012
Lene Kaaberbøls fantasybog er med succes forvandlet til en velfungerende musical på Østre Gasværk, som fortjener lige så stor popularitet som bogen.
FAKTA
Østre Gasværk Teater: Skammerens datter -

Efter en bog af Lene Kaaberbøl. Manuskript, sangtekster og musik af Thomas Høg, Lasse Aagaard og Sune Svankier. Iscenesættelse: Frede Gulbrandsen. Scenografi: Astrid Lynge Ottesen. Koreografi: Louise Seloy. Medvirkende: Nastja Arcel. Amalie-Marie Nybroe Fjeldmose, Simon Mathew, Morten Hemmingsen, Hanne Hedelund m. fl. Aldersgruppe: Fra 8 år (med voksen ledsager) og op. Set 14. september 2012 på Østre Gasværk Teater, hvor forestillingen spiller fra 30. august til 11. november 2012. www.gasvaerket.dk

Der er knald på fra første, storslåede sekund. Den nye, danske ungdoms-musical ’Skammerens datter’ er lige efter bogen, underholdende, flot at se på og med masser af musik. Publikum labber det hele i sig, og det er fuldt fortjent. Rimene er fladtrådte, moralen politisk korrekt og popmusikken kører let og lydefri i samme rille. Men det opvejes af en iscenesættelse, scenografi og instrumentering, det sprudler af målrettet idérigdom.

Østre Gasværks rå mure og kolossale højde skaber et perfekt afsæt for historiens kulørte ridder-univers. Her er ikke baggrund eller behov for de finere nuancer, men oplagte muligheder for identifikation. Magien er håndfast, og alt er i megastørrelse – også replikbehandlingen. Men det unge ensemble bobler af fysisk udfarende spilleglæde og når langt i samspillet med de mere erfarne kræfter, der giver arketyperne karakter.

Der er ikke langt til Mozarts ’Tryllefløjten’ i denne pop-opera om kampen mellem det gode og det onde fuld af prøvelser for den unge helt og heltinde.

Her er også en mørkets magtfulde dronning, skønt spillet af Hanne Hedelund, og en fabelagtig drage med sylespidse tænder i den ene ende og røg og damp i den anden. Et scenisk højdepunkt af voluminøse dimensioner.

Som et scoop fremføres musikken på akustiske barok- og renaissanceinstrumenter. Det får melodierne til at lyde af mere, end den er, og giver ligesom de delikate kostumer forestillingen historisk kolorit. Sangnumrene rummer ingen større vokale udfordringer. Til gengæld kan de afleveres med overskud hele vejen rundt, og sådan er det også med koreografien. Trinene bliver ved jorden, men er til at overkomme for det lille kor, der knokler på med forrygende energi.

Lille, sej og sikker

Der er både liv og ære på spil i ’Skammerens datter’. ’Se på mig – se mig i øjnene’ er den magiske formular, der får skamfølelsen til at vælde op i enhver, der møder Skammerens og snart også datterens dybdeborende blik. Det vælter ud af folk med bekendelser om onde gerninger, de har holdt skjult. Synd for dem, hvis de har  løjet. Men godt for de uskyldige, der ellers risikerede at havne i kachotten eller det, der er værre – dragegården!

Her hersker Morten Hemmingsens stålsat overbevisende, onde Draken, der med alle midler inklusive mord og indtagelse af drageblod vil vriste magten fra Raven-klanen. Det lykkes, men selvfølgelig kun kort. Snart bliver hans forsmædelige intriger afsløret, og den unge helt, Nicodemus Raven, mirakuløst frelst. - Han er en desperado fuld af fyrsteblod og mindreværd, som Simon Mathew balancerer fint mellem vrede og følsomhed.

Miraklet hjælpes effektivt på vej af Nastja Arcels moderligt varme Skammeren og især hendes datter. Amalie-Marie Nybroe Fjeldmose, er et fund i musicalens titelrolle. Lille, sej og sikker lander hun portrættet af en teenagepige, der tager ansvaret og faren på sig i kampen for det gode og retfærdige. Selv om rollen også strejfer det selvretfærdige i pludselig omklarende omsorg for fattige Rosa, der spilles med lysende sart styrke af Sara Victoria Bjerregaard.  

’Hvad rager det os’ synger folket, der ind i mellem stikker hovederne op fra gulvet for at kommentere magtkampe og overgreb i den herskende klasse. Et af pletskuddene i iscenesættelsen af den brogede handling, der er spækket med budskaber om stærke, modige kvinder og fejge, forræderiske mænd, generationsopgør, søskendejalousi, mobning og venindeskab.  

Lene Kaaberbøls fantasybog om Skammerens datter er enormt populær. Det fortjener musicalen også at blive. Selv om man kan være bekymret for, at en mindre spektakulær opsætning end Østre Gasværks vil understrege værkets svagheder. 

Af: Randi K. Pedersen
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Skammerens datter
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

14-12-2018

12-12-2018

10-12-2018

08-12-2018

29-11-2018

26-11-2018

24-11-2018

22-11-2018

20-11-2018

19-11-2018

12-11-2018

07-11-2018

05-11-2018

03-11-2018

29-10-2018

18-10-2018

12-10-2018

11-10-2018

09-10-2018

07-10-2018

05-10-2018

01-10-2018

28-09-2018

26-09-2018

24-09-2018

21-09-2018

19-09-2018

18-09-2018

16-09-2018

14-09-2018

12-09-2018

10-09-2018

04-09-2018

24-08-2018

17-08-2018

13-08-2018

02-08-2018

16-07-2018

08-07-2018

06-07-2018

Flere anmeldelser