DEBAT
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
Børneteateravisens anmelderstab. I øverste række: Kirsten Dahl, Janken Varden og Anne Middelboe Christensen. I nederste række: Henrik Lyding, Randi K. Pedersen og Lone Sørensen. Foto: Diverse

Lige til at anmelde...

25-11-2008
Mens dagblade og andre medier nedprioriterer teaterkritikken, opruster børneteateravisen.dk med nye anmeldere, så netportalen nu har hele seks kyndige af slagsen.
Af: Carsten Jensen
FAKTA

Børneteateravisen.dk's anmeldere er:

- Henrik Lyding (f. 1956). Mag.art. i Nordisk Litteratur. Med i Teatergruppen Vaganterne 1978-92 som spiller og administrator. Tilknyttet Jyllands-Posten siden 1993. Freelance sammesteds fra februar 2009. Dramaturg på Pantomimeteatret siden 2001. Tilrettelægger og programvært på Teatermagasinet på dk4 siden februar 2008. Ny anmelder på børneteateravisen.dk

- Janken Varden (f. 1938). Uddannelser: Bl.a. juridisk embedseksamen, instruktørlinjen ved teaterskolen i Norge. Arbejde: Bl.a. 'fast' instruktør ved Nationaltheatret og Fjernsynsteatret i Norge. Underviser og rektor ved Statens Teaterskole i Oslo 1976-81. Teaterchef ved Oslo Nye Teater 1989-96. Rektor ved Statens Teaterskole i København 1998-2003. Medlem af Scenekunstudvalget 2004-2007. Ny anmelder på børneteateravisen.dk

- Lone Sørensen (f. 1963). Cand.mag i teatervidenskab med speciale om børneteater. Lang erfaring med dramapædagogik og praktisk teaterarbejde fra Dell’arte School of Physical Theatre i Californien. Ansat på Teater Camp X, hvor hun bl.a. er projektleder på Camp Junior – teatrets b&u-afdeling. Anmelder på Børneteateravisen siden 2007.

- Anne Middelboe Christensen (f 1964), cand.mag., speciale i balletkritik. Teateranmelder og fast freelancer ved Information fra 1995. Tidligere danseanmelder ved Weekendavisen 1990-95 og Kalundborg Folkeblad 1985-90. Forfatter til ’Hvor danser Den Kgl. Ballet hen?’ (2002), ’Ben i næsen’ (2003) og ’Sylfiden findes’ (2008). Dramaturg. Ekstern lektor ved Københavns Universitet i kulturjournalistik. Anmelder på Børneteateravisen siden 2004.

- Kirsten Dahl (f. 1957). Cand.mag. med bifag i samfundsfag og hovedfag i Dramaturgi fra Aarhus Universitet. Teateranmelder på Århus Stiftstidende siden 1995. Dramaturg på KulturPrinsens udviklingsprojekt om interaktivt børneteater 2005-2006. Ph.d.-stipendiat med forskningsprojektet 'Professionelt dansk børneteater og æstetiske læreprocesser'. Forfatter til 'Spot på Danmarks skjulte teaterskat'- en redegørelse om professionel dansk scenekunst for børn og unge - der offentliggøres 21. november. Anmelder på Børneteateravisen siden 1995.

- Randi K. Pedersen (f. 1948). Exam.art. i Teatervidenskab. Journalist/teateranmelder og kulturredaktør på dagbladet Land og Folk 1979-1990. Fra 1991 freelancejournalist med base på City Pressekontor. Fra 1996-2006 fast freelance-anmelder på dagbladet B.T. Freelance samme sted fra 2006-2008. Fra 2007 udgiver og redaktør af online-avisen UgeXpressen. Anmelder på Børneteateravisen siden 1993.

Dagbladenes teateranmeldere sidder ofte på de yderste mandater, når kulturstoffet skal prioriteres. Eller rettere nedprioriteres.

Således har Jyllands-Posten fra årsskiftet fyret Henrik Lyding fra en fast stilling på avisen. Han fortsætter dog anmelderiet på nedsat blus som freelance-anmelder. Og er dermed et af flere ofre for en massiv sparerunde på avisen, der både er gået i tabloid og til kamp mod for meget teaterstof i en mindre avis.

Heller ikke på mere kulturbærende aviser som Politiken og Berlingske Tidende er der meget at råbe hurra for. De to aviser anmelder stort set ikke længere teater fra provinsens scener, og Berlingeren er efter seneste omlægning af designet gået over til ultrakorte anmeldelser med videre henvisning til nettet. Ganske som det er tilfældet på Jyllands-Posten. På Information er Anne Middelboe Christensens faste tirsdagsside forsvundet, så hun nu skal kæmpe sig til spalteplads. På andre af landets daglade er ældre anmeldere og teaterskribenter ved at trække sig tilbage, og her er tendensen er klar: Når de faste og/eller ældre teaterkritikere stopper, gør teaterkritikken det også.

Andre steder i det avisdrevne medielandskab er billedet det samme: De små forestillinger bliver ikke anmeldt, og slet ikke de små i provinsen - med mindre altså det lige er til lokalavisen. Og det gælder i allerhøjeste grad også for børneteatret, hvis manglende synlighed er særdeles synlig - når det gælder fraværet af professionelle anmeldelser.

Fra anmeldelser til foromtaler

Tilbage står en smuldrende metier - udført af freelancere under usle arbejdsvilkår - der bliver afløst af foromtaler, som mange steder bevidstløst kopieres fra forproducerede pressemeddelelser og bliver en del af teatrenes mere eller mindre subtile markedsføring. Dertil kommer selvfølgelig overflade-eksponerende interviews med de mest kendte udøvere af scenekunst.

Man kan måske undre sig over, at køberne af skønsmæssigt mere end tre millioner teaterbilletter årligt - inklusive flowet fra de storsælgende musicals og shows og de ikke statsstøttede teatre - ikke får større opmærksomhed hos aviserne, end tilfældet er.

Mange avislæsere vil nemlig gerne læse kyndige menneskers mere dybtgående og analytiske vurdering af scenekunst. Både før og efter deres egen oplevelse af forestillinger på landets teatre.

Enkelte begræder dog næppe udviklingen. Således mener fx lederen af Scenekunstens Udviklingscenter/Odsherred Teaterskole, Martin Elung, at det ville være langt at foretrække med mere proces-beskrivende artikler om selve forestillingen frem for egentlige anmeldelser. Men DEM får man altså heller ikke at se i landets aviser.

Eller for den sags skyld i fjernsynet, hvor kulturdebat-programmer er sjældnere end udsigten til en landsdækkende hvid jul.

Selv DR2 foretrækker lettere overfladisk smagsdommeri, mens man dog på den mindre dk4-kanal rent faktisk med 'Teatermagasinet' har landets eneste faste tv-program om det aktuelle danske teaterliv. Selvom børneteatret heller ikke her ligefrem er hyppig gæst...

To nye anmeldelser om ugen

Da Børneteateravisen i sin tid (1993) begyndte at producere faste anmeldelser af professionel dansk børneteater - under en vis modstand fra miljøet, der ikke mente, at man burde risikere at møde eventuel negativ kritik i områdets 'eget' tidsskrift - var det blandt andet som en reaktion på de manglende anmeldelser af danske børneteatre i landets store aviser.

Da Børneteateravisen så her i efteråret 2008 gik fra kvartalsavis til netportal, var det med det erklærede formål at fastholde og udbygge anmelderiet af børneteatrenes forestillinger, så både producenter og aftagere kunne få professionelle vurderinger af scenekunsten for børn og unge.

Og det er børneteateravisen.dk's langsigtede mål at få mulighed - dvs. ressourcer - til at kunne anmelde ALLE nye professionelle teaterforestillinger for børn og unge så tæt på premieren som muligt. Og gerne også få mulighed for at give anmelderne en bedre hyre for arbejdet...

På nuværende tidspunkt vil der dog i reglen i gennemsnit 'blot' være mindst to nye anmeldelser på netportalen hver uge - leveret af de seks faste anmeldere, der p.t. er tilknyttet børneteateravisen.dk

To er nye, om end de allerede har haft deres debut på portalen: Henrik Lyding - der formentlig er Danmarks flittigste teatergænger - har sagt ja til fremover at anmelde børneteater her på sitet. Lige så har Janken Varden, der trods sin norske baggrund har huseret i Danmark i mange år som bl.a. rektor på Statens Teaterskole og medlem af Scenekunstudvalget.

De vil supplere børneteateravisen.dk's hidtidige fire anmeldere, Randi K. Pedersen, Kirsten Dahl, Anne Middelboe Christensen og Lone Sørensen.

For samtlige seks gælder det selvfølgelig, at den professionelle teaterkritik her på sitet kun udgør en lille del af deres samlede virke, der i alle tilfælde også har noget med teater at gøre. Se de kortfattede cv'er i faktaboksen.

Debatten er fri

Læsere af børneteateravisen.dk er velkommen til at byde ind med kommentarer til såvel anmelderne som deres anmeldelser - der er vidt åben på netportalens debatspalte - men de kan dog ikke klandres for selve systemet med stjerner for de enkelte forestillinger. Det er alene redaktionens påhit - i et forfængeligt håb om at skabe mere debat og måske endog mere synlighed omkring anmeldelser af teater for børn og unge.

Der ligger lige nu 56 anmeldelser af nye og nyere forestillinger på de små og store stationære scener og fra de turnerende børneteatre

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Lige til at anmelde...
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
1234567891011121314151617

13-11-2018
 

09-11-2018
 

02-11-2018
 

26-10-2018
 

22-10-2018
 

15-10-2018
 

04-10-2018
 

30-09-2018
 

26-09-2018
 

22-09-2018
 

18-09-2018
 

16-09-2018
 

09-09-2018
 

06-09-2018
 

01-09-2018
 

19-08-2018
 

01-08-2018
 

18-07-2018
 

25-06-2018
 

18-06-2018
 

10-06-2018
 

06-06-2018
 

29-05-2018
 

17-05-2018
 

07-05-2018
 

03-05-2018
 

28-04-2018
 

24-04-2018
 

19-04-2018
 

13-04-2018
 

10-04-2018
 

06-04-2018
 

03-04-2018
 

23-03-2018
 

16-03-2018
 

08-03-2018
 

28-02-2018
 

23-02-2018
 

19-02-2018
 

13-02-2018
 

Flere anmeldelser