DEBAT
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
Snapshots fra Aprilfestival 2017: Familiefotoet på infomødet; festivalshow på Alsion; Aprilmaskotter i de flotte dragter på gågaden- og overrækkelse af arrangørprisen. Fotos: Søren K. Kløft og Sønderborg Kommune

Lige til at anmelde

03-05-2017
Aprilfestival 2018 i Sønderborg vil blive husket for et flot arrangement, venlige og engagerede lokale kræfter, energiske formidlere på farten - og utroligt smukke omgivelser. Nu er det op til efterspillet, hvor to af de helt konkrete ting, der følger i hælene på festivalen, er teatrenes håb om et godt salg - og teateravisen.dk's anmeldelser af de nye forestillinger.
Af: Carsten Jensen
FAKTA

- Aprilfestival 2017 i Sønderborg fra 23-30. april var 47. udgave af festivalen, der siden 2014 er kaldt Aprilfestival - med tilføjelsen: 'teater for små & store'.

- Der deltog 100 teatre med 169 forskellige forestillinger, opført i alt 708 gange. Og der blev spillet på 27 skoler og 44 institutioner i ugens løb.

- Udover 700 teaterfolk deltog omkring 300 formidlere/arrangører, 200 frivillige hjælpere, 103 udenlandske gæster fra 22 forskellige lande og mere end 240 unge, der indgik i div. aktiviteter.

- Næste Aprilfestival afvikles på Syddjurs 15.-22. april 2018.

- Se mere om Aprilfestival på www.aprilfestival.dk

Aprilfestival 2017 i Sønderborg Kommune er slut og de fleste praktiske spor efter invasionen af børne- og ungdomsteatre i området er formentlig blevet slettet - mens det er håbet fra arrangør og værtskommune, at de kulturelle efterdønninger vil holde en rum tid:

»Arbejdet frem mod Aprilfestival har øget vores bevidsthed og skabt en samarbejdsstruktur, der vil række langt ud over festivalugen og være til gavn for kommende store arrangementer. Desuden vil festivalen med sit høje aktivitetsniveau og store synlighed helt generelt være et potentiale for at øge bevidsthed for teaterkunst fremover,« som det lød fra Stephan Kleinschmidt, formand for Kulturel og Regional Udvikling i Sønderborg Kommune, i en tidligere artikel.

Og det kan godt være, at årets festival var en anelse mindre end de seneste års arrangementer, hvad angår deltagende teatre og forskellige forestillinger, men i det samlede antal opførelser (708) overgås Sønderborg kun af Aprilfestival 2015 i Frederikssund (759).

Til gengæld fornærmer man næppe de foregående 46 festivaler ved at hævde, at dette års udgave nok var placeret i de smukkeste landskaber.

Selvfølgelig var festivalens primære fokus de mange forestillinger, men de scenografiske mesterskaber, der blev præsenteret in natura, mens man agede fra forestilling til forestilling i den vidtstrakte kommune med kig til fjord og søer og grønne perler, var nu hårde konkurrenter...

Teatrene venter på salg

At lokalbefolkningen også tog festivalens naboskab-tema alvorligt, oplevede man hos de mange engagerede frivillige, det kompetente personale på spillestederne og alle de andre mennesker, som man stødte på i løbet af den ugelange festival.

Det er i hvert fald den ret unisone opfattelse, som både teaterfolk, tilrejsende formidlere og andre festivalgæster gav udtryk for overfor teateravisen.dk's lige så tilfredse udsendte.

Nu er de mange teatre er vendt hjem til egne boldgader - og afventer nu i spænding konkrete resultater af den salgsmesse, som Aprilfestivalerne jo også er. Der er gennem årene blevet leveret mange forskellige opfattelser af festivalens betydning for forestillingssalget - og Teatrenes InteresseOrganisation (TIO), der har mange af festivalens teatre som medlemmer, har nyligt annonceret, at man vil sætte en undersøgelse i gang for at afdække teatrenes oplevelser og forventninger omkring festivaler og andre distributionsplatforme.

Teateravisen.dk gjorde selv et behjertet forsøg efter den store aprilfestival i 2012 Ringsted for at få nogle svar på festivalens potentiale som salgsmesse og markeringsplatform. Det kan man læse om i artiklerne 'Festivalen sælger stadig!' og 'En blandet landhandel'.

Pølsevogn på afveje

For enkelte tilmeldte teatre blev Aprilfestival 2017 desværre ikke det ventede møde med potentielle opkøbere. Sygdom og tekniske problemer betød afbud fra tre-fire teatre og en håndfuld forestillinger helt op til festivalstart, og selvom andre praktiske og tekniske problemer undervejs i festivalen betød yderlige 16 aflyste opførelser, så er det faktisk et ret lavt tal i forhold til det samlede antal forestillinger og de mange logistiske udfordringer.

Værst gik det ud over Det Ripensiske Teaterselskab (DRT kaldet), der blev udsat for et voldsomt trafikuheld, idet de blev påkørt af en tysk bil, der sendte teaterbil og trailer på en alvorlig rutsjetur. Heldigvis slap begge spillere, Morten Danckert og René Foshammer, med knubs, ligesom den vigtigste rekvisit, en hund, overlevede - men hele scenografien, hvis hovedelement er en ægte pølsevogn, blev knust. Og så måtte de sidste par opførelser af 'To med det hele aflyses'.

Efter at den værste forskrækkelse havde lagt sig, var en af de store ærgrelser angiveligt, at man nu gik glip af den lovede anmeldelse i teateravisen.dk...

Gamle forestillinger revisited

Nu ER 'To med det hele' faktisk blevet anmeldt tidligere, men det var helt tilbage i 1997, hvor Morten Danckerts medspiller var Ole Barkentin og hunden en anden, men det betød, at redaktørens strenge regel om, at der skal gå 20 år, før en forestilling kan anmeldes igen - sat af faglige og ressourcemæssige grunde, de nye forestillinger har fortrinsret overfor en genanmeldelse - nu var opfyldt.

Nu har teateravisen.dk faktisk valgt at sætte grænsepælen lidt lavere ved Aprilfestival 2017, så man vil i den kommende tid se (gen)anmeldelser af en lille håndfuld forestillinger, der for 14 år eller længere siden blev anmeldt i papirudgaven af BørneTeaterAvisen:

Gruppe 38's 'En lille sonate' (anmeldt i 2000 - Hønen Pia er af nyere dato!); NEO's 'Et stenkast herfra' (anmeldt som Mariehønen-forestilling i 2003 - nu med ny spiller; Teatret Fair Plays 'Et ord er et ord' (anmeldt i 2002 - nu med ny spiller) og Odsherred Teaters 'Kom igen, Kylling! (anmeldt i 2003 i version 'Hane Hop!) 

En håndfuld andre forestillinger med over ti års virke siden papiranmeldelse er i kikkerten ved kommende festivaler - og det gælder også stakkels DRT, der forhåbentlig får både pølsevogn og forestilling på ret køl igen...

Anmeldere og arrangører

I alt vil teateravisen.dk's fire energiske anmeldere - portalen blev såmænd også ramt af mandefald - efter planen aflevere 37 nye anmeldelser af forestillinger set på Aprilfestival 2017 i de kommende uger og måneder - et par er allerede sat på portalen - og dertil kommer, at hele 130 af festivalens forestillinger allerede var anmeldt før festivalstart - og de fleste af dem vil man kunne finde her på portalen ved brug af Søg-funktionen på forestilling eller teater.

Det er således stadig teateravisen.dk's mål at levere professionel forbrugerorientering til formidlerne og faglige skudsmål til teatrene via anmeldelserne.

Men de over 300 deltagende formidlere/opkøbere fra hele Danmark, der valfartede til Sønderborg, har jo også selv mæsket sig i forestillinger og taget vurderinger og holdninger med sig.

En enkelt af dem, Grethe Olsen fra Frederikssund Børneteater, fik som tidligere skrevet tillige en pris med sig - årets Arrangørpris, som Kulturkongen.dk står for og som de turnerende teatre indstiller kandidater til - og donerer gratis forestilling som prisgave (se note).

Interaktiviteten florerer

På en festival af denne størrelse med 169 forskellige forestillinger og over 100 teatre vil både den kunstneriske og genremæssige diversitet være stor, men for Deres udsendte var der mange gode oplevelser til at opveje de mindre heldige produktioner.

Et generelt indtryk var et stort antal interaktive forestillinger, hvor publikum skulle være aktive medspillere i større eller mindre grad, og her byder den afsluttende weekend ofte på udfordringer, fordi målgruppen oftest er i klart mindretal i en tilskuermængde fyldt med voksne i form af formidlere, forældre, teaterkolleger - og måske en anmelder fra teateravisen.dk, som må sætte fantasien i sving.

En enkelt forestilling på festivalen var faktisk af en karakter, der umuliggjorde en egentlig anmeldelse i weekenden, idet 'CRASH', der er en samproduktion mellem BaggårdTeatret og Teater2Tusind, egentlig udspiller sig over fire dages frikvarterer for alle alderstrin på en skole - og det kan ikke lige reproduceres i et spillelokale på festivalens afsluttende weekend.

I stedet fik de fremmødte til weekendens 'forestillinger' - hvor man primært satsede på at formidlere i tale - forsmag og oplæg omkring denne særdeles involverende 'skolegårdsfantasi', hvor en UFO er styrtet ned.

Men interaktivitet er jo også at involvere sig i alting, og forhåbentlig fik både formidlere og andre fagfolk og teaterfolket og de lokale teaterkiggere mange gode oplevelser med sig fra Aprilfestival 2017.

Nu uddeler teateravisen.dk ikke længere stjerner i anmeldelserne - og heller ikke til festivalerne - men ellers havde der været godt med stjerner til Aprilfestival 2017 i Sønderborg...

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Lige til at anmelde
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415

20-06-2017
 

15-06-2017
 

11-06-2017
 

09-06-2017
 

06-06-2017
 

29-05-2017
 

23-05-2017
 

18-05-2017
 

14-05-2017
 

09-05-2017
 

27-04-2017
 

22-04-2017
 

20-04-2017
 

18-04-2017
 

12-04-2017
 

06-04-2017
 

31-03-2017
 

28-03-2017
 

24-03-2017
 

20-03-2017
 

15-03-2017
 

10-03-2017
 

05-03-2017
 

01-03-2017
 

22-02-2017
 

17-02-2017
 

10-02-2017
 

06-02-2017
 

02-02-2017
 

27-01-2017
 

22-01-2017
 

13-01-2017
 

09-01-2017
 

05-01-2017
 

01-01-2017
 

22-12-2016
 

16-12-2016
 

09-12-2016
 

05-12-2016
 

30-11-2016
 

Flere anmeldelser