DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Kunstnerisk ekspertise tak!

18-09-2022

Lotte Faarup skriver dette indlæg i forbindelse med Politiken-artikler, der har fokus på mulig inhabilitet i Statens Kunstfond:

 

POLITIKEN HAR de sidste par dage bragt artikler som italesætter inhabilitet i Statens Kunstfond. Jeg har lyst til at knytte et par kommentarer i den anledning.

Jeg har 35 års erfaring med at søge midler hos Projektstøtte udvalget for Scenekunst under Statens Kunstfond. Gennem årene har jeg fået både større og mindre beløb til mit arbejde, alene og sammen med kunstneriske kollektiver, dog aldrig siddet i udvalget, trods at jeg er blevet opfordret til det.

Og jeg er enig i det artiklerne påpeger, nemlig at det selvfølgelig er problematisk at modtage støtte, når man sidder i udvalget. Ud over hvad artiklerne nævner, så kender man som udvalgsmedlem jo også den aktuelle politiske vinkel et udvalg har besluttet sig for, man kender de mennesker man skriver til og ved hvordan de tænker. Der er tungevejende argumenter for, at man ikke burde kunne være udvalgsmedlem og modtager samtidig. Forrige udvalgs uddelinger var problematisk i den retning.

Men… Hvis denne debat skal nå lidt dybere end til kun forargelsen og muligheden for at folk med meget præcise politiske dagsordener på kunstens vegne bliver tendentiøse, så er det vigtigt at få et større billedet med.

 

SELVFØLGELIG BØR der sidde kunstnere i det udvalg. De sidder inde med en fuldstændig uvurderlig viden om miljøet, om praksis og ikke mindst hvad det vil sige at være i en ordentlig kurateret kunstnerisk proces.

Deres viden er vital. Men skal det lykkes uden at de er afhængige af at søge penge i puljen, så skal jobbet selvfølgelig betales ordentligt. Man skal købes fri til at gøre sit arbejde grundigt og ordentligt – ligesom hvis man sad i en hvilken som helst anden statslig rådgivningsfunktion.

Og så ville armlængdeprincippet være til at efterleve.

 

ARMSLÆNGDEPRINCIPPET (og inhabiliteten) – som jo er det, hele denne debat kredser rundt om, kan til gengæld på ingen måde efterleves, hvis der, som Christoph Ellersgaard fra CBS foreslår i Politikens artikel 15.9.22., kommer til at sidde politikere i sådan et udvalg.

Man behøver bare tænke på, når DF ønsker at favorisere Fregatten Jylland eller Sigurd Barrets Danmarkshistorie. I det sammenhæng er armslængdeprincippet fraværende. At have embedsmænd siddende vil heller ikke give mening; de har og skal have fokus på forvaltning.

Det er og bliver alt afgørende, at der sidder faglig kompetente mennesker – både kunstnere og andre med indsigt i kunsten, der er i stand til at vurdere kvalitet.

 

OG ENDELIG er det vigtigt at se denne debat i lyset af, hvor Statens Kunstfond har bevæget sig hen de sidste 15 – 20 år.

Det kunstneriske felt som modtager penge fra Statens Kunstfond er udpint. Statens midler til kunsten giver mindre beløb til enkeltstående kunstneriske highlights, men ikke til det der bærer kunsten basalt igennem. Lukninger af teatre og prøvefaciliteter, freelancere der kaster håndklædet i ringen, genopsætninger på en enkelt dag og prøveforløb til forestillinger på få uger er konsekvenser af den realitet.

Som Carsten Jensen skriver i sin sidste nye artikel om proletarisering af børneteaterområdet, så er udvalgets midler inden for de sidste 15-20 år blevet katastrofalt mindre.

Det ville klæde PUS at italesætte den problematik.

 

VI HAR AT GØRE med et område (specielt inden for det frie felt og børne- og ungdomsteatret) som tenderer amatørniveau, når vi taler økonomi.

Og det er vigtigt at forstå, når man er inde og (med rette) udfordre og kritisere inhabilitet og manglende armslængdeprincip. For ja, det skal gøres ordentligt og der er ting der bør ændres.

Men parallelt ligger et grundlæggende problem om et fuldstændig underdrejet og udpint miljø og et kunstråd, der ganske enkelt har for få midler. Og det bør indgå i det samlede billede. Både på vegne af kunstnerne i felten og på vegne af de kunstnere og andre folk med faglig viden der tager sig tid til at sætte sig i den rådgivende funktion og guide feltet kvalitativt.

 

Lotte Faarup er kunstnerisk leder af Det Olske Orkester og Forsøgsstationen  

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser