
Kunsten at synliggøre dansk børneteater
Oplægget ”Strategi for synlighedskampagne – dansk børneteater” er opdelt i fem afsnit, der hver især giver et bud på, hvordan man kan opnå mere synlighed og anerkendelse indenfor kulturlivet:
1. Børneteater på nye medieplatforme – tv og internet. Dette afsnit gennemgår, hvorledes man med fordel kan gøre brug af de visuelle medier til at skabe synlighed. Der gives eksempler på tv-produktioner, der promoverer børneteater, og der er forslag til, hvordan børneteater kan promoveres gennem virale spots på internettet.
2. Børneteater og CSR. CSR står for ’Corporate Social Responsibility’, og dette afsnit belyser, hvordan børneteatret kan opnå kapital og derved synlighed gennem forskellige former for samarbejde med erhvervslivet. Det bliver konkretiseret, hvilke typer bidrag man som virksomhed kan give, og der gives et eksempel på en brochure, der skal tiltrække de ønskede samarbejdspartnere.
3. Guerillateater. Begrebet er inspireret af ’guerilla marketing’, som går ud på at reklamere på ukonventionelle måder udenfor de traditionelle kanaler og medier. Her gives der eksempler på, hvorledes en happening eller teaterforestilling i en helt ny kontekst kan skabe opmærksomhed omkring børneteatret.
4. Kongelig protektion og ambassadører til dansk børneteater. Her beskrives, hvorledes det er muligt at benytte enkeltpersoner som en del af en synlighedsstrategi. F.eks. en kongelig protektor, en kendis eller en lokal ambassadør, der kan sprede interessen for et emne til en bredere kreds af mennesker.
5. Børneteater i undervisningssektoren. Her beskrives, hvorledes det kan lades sig gøre at inddrage børneteater i den daglige undervisning i folkeskolen, og så gives der et konkret bud, hvorledes dansk børneteaters visuelle identitet kan omstruktureres og dermed blive mere brugervenlig.
Det er meningen, at de fem elementer i strategien skal spille sammen for at opnå den størst mulige gennemslagskraft.
Kan kulturlivets forretningsstrategier professionaliseres? Kan kreativ kultur og erhvervsliv gå hånd i hånd? Og er det muligt at synliggøre de skjulte kulturskatte?
Disse spørgsmål har 20 overbygningsstuderende fra faget Dansk fra Københavns Universitet stillet sig selv, og i faget ’Medieret Selvfremstilling’ har de arbejdet med disse problemstillinger og brugt dansk børneteater som case.
Resultatet af deres anstrengelser blev overrakt til Kulturministeriet og Teatercentrum som en julegave til det danske kulturliv ved en lille ceremoni i kulturministerens forkontor. Helt konkret er der tale om et strategiforslag, som beskriver hvordan dansk børneteater kan opnå mere synlighed i den bredere offentlighed.
Kontorchef i Ledelsessekretariatet i Kulturministeriet, Anders Friis Brorholt, tog imod gaven på vegne af kulturminister Carina Christensen (K). ”Projektet falder i tråd med de tanker, kulturministeren er optaget af for tiden. Alle danskere skal føle, at kulturlivet er tilgængeligt, og kulturlivet og erhvervslivet skal ikke være bange for at arbejde sammen. Så vi er meget glade for julegaven”, sagde Anders Friis Brorholt.
Strategioplægget indeholder en lang række forslag til, hvordan man som aktør i kulturlivet kan nå ud til offentligheden. De studerende har forsøgt at modarbejde de barrierer, der findes mellem kulturlivet og erhvervslivet, og rapporten indeholder konkrete eksempler på, hvad virksomheder kan bidrage med til kulturlivet. Rapporten beskriver også, hvordan man kan gå nye - og billigere - veje, når det gælder markedsføring og sponsorering.
Henrik Køhler, sekretariatsleder på Teatercentrum, modtog også et eksemplar af rapporten, som han vælger at betragte som et stort idékatalog, der kan inspirere Teatercentrums videre arbejde med at udbrede kendskabet til børne- og ungdomsteater i Danmark.
”Vi brænder meget for vores arbejde, og vi glæder os til at ’stjæle’ ideerne. De er lige til at gå i gang med allerede i morgen, måske” udtalte Henrik Køhler.
De 20 studerendes undervisningsforløb var tilrettelagt af Mie Femø Nielsen og Hilde Schroll Jespersen, der begge underviser på Københavns Universitet.
FLERE ARTIKLER | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
22-03-2023
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
09-03-2023
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
08-02-2023
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
30-01-2023
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
10-01-2023
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
01-01-2023
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
21-12-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
13-12-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
22-11-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
18-11-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
15-11-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
10-11-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
04-11-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
17-10-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
12-10-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
25-09-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
21-09-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
19-09-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
16-09-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
13-09-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
07-09-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
01-09-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
28-08-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
08-08-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
02-08-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
04-07-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
27-06-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
17-06-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
13-06-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
03-06-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
26-05-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
21-05-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
18-05-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
11-05-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
28-04-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
25-04-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
22-04-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
16-04-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
10-04-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||
08-04-2022
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Læs | ||||||||||||||||||||||||