DEBAT
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
Teatercentrums sekretariatsleder, Henrik Køhler (th) modtog de studerendes bud på en mere glorværdig fremtid for dansk børneteater. Foto: Søren Kløft

Kunsten at synliggøre dansk børneteater

05-12-2008
En gruppe studerende fra Københavns Universitet har brugt efterårssemestret på at arbejde med bl.a. synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Resultatet af deres anstrengelser blev præsenteret den 4. december i Kulturministeriet.
Af: Søren K. Kløft
FAKTA

Oplægget ”Strategi for synlighedskampagne – dansk børneteater” er opdelt i fem afsnit, der hver især giver et bud på, hvordan man kan opnå mere synlighed og anerkendelse indenfor kulturlivet:

1. Børneteater på nye medieplatforme – tv og internet. Dette afsnit gennemgår, hvorledes man med fordel kan gøre brug af de visuelle medier til at skabe synlighed. Der gives eksempler på tv-produktioner, der promoverer børneteater, og der er forslag til, hvordan børneteater kan promoveres gennem virale spots på internettet.

2. Børneteater og CSR. CSR står for ’Corporate Social Responsibility’, og dette afsnit belyser, hvordan børneteatret kan opnå kapital og derved synlighed gennem forskellige former for samarbejde med erhvervslivet. Det bliver konkretiseret, hvilke typer bidrag man som virksomhed kan give, og der gives et eksempel på en brochure, der skal tiltrække de ønskede samarbejdspartnere.

3. Guerillateater. Begrebet er inspireret af ’guerilla marketing’, som går ud på at reklamere på ukonventionelle måder udenfor de traditionelle kanaler og medier. Her gives der eksempler på, hvorledes en happening eller teaterforestilling i en helt ny kontekst kan skabe opmærksomhed omkring børneteatret.

4. Kongelig protektion og ambassadører til dansk børneteater. Her beskrives, hvorledes det er muligt at benytte enkeltpersoner som en del af en synlighedsstrategi. F.eks. en kongelig protektor, en kendis eller en lokal ambassadør, der kan sprede interessen for et emne til en bredere kreds af mennesker.

5. Børneteater i undervisningssektoren. Her beskrives, hvorledes det kan lades sig gøre at inddrage børneteater i den daglige undervisning i folkeskolen, og så gives der et konkret bud, hvorledes dansk børneteaters visuelle identitet kan omstruktureres og dermed blive mere brugervenlig.

Det er meningen, at de fem elementer i strategien skal spille sammen for at opnå den størst mulige gennemslagskraft.

Kan kulturlivets forretningsstrategier professionaliseres? Kan kreativ kultur og erhvervsliv gå hånd i hånd? Og er det muligt at synliggøre de skjulte kulturskatte?

Disse spørgsmål har 20 overbygningsstuderende fra faget Dansk fra Københavns Universitet stillet sig selv, og i faget ’Medieret Selvfremstilling’ har de arbejdet med disse problemstillinger og brugt dansk børneteater som case.

Resultatet af deres anstrengelser blev overrakt til Kulturministeriet og Teatercentrum som en julegave til det danske kulturliv ved en lille ceremoni i kulturministerens forkontor. Helt konkret er der tale om et strategiforslag, som beskriver hvordan dansk børneteater kan opnå mere synlighed i den bredere offentlighed.

Kontorchef i Ledelsessekretariatet i Kulturministeriet, Anders Friis Brorholt, tog imod gaven på vegne af kulturminister Carina Christensen (K). ”Projektet falder i tråd med de tanker, kulturministeren er optaget af for tiden. Alle danskere skal føle, at kulturlivet er tilgængeligt, og kulturlivet og erhvervslivet skal ikke være bange for at arbejde sammen. Så vi er meget glade for julegaven”, sagde Anders Friis Brorholt.

Strategioplægget indeholder en lang række forslag til, hvordan man som aktør i kulturlivet kan nå ud til offentligheden. De studerende har forsøgt at modarbejde de barrierer, der findes mellem kulturlivet og erhvervslivet, og rapporten indeholder konkrete eksempler på, hvad virksomheder kan bidrage med til kulturlivet. Rapporten beskriver også, hvordan man kan gå nye - og billigere - veje, når det gælder markedsføring og sponsorering.

Henrik Køhler, sekretariatsleder på Teatercentrum, modtog også et eksemplar af rapporten, som han vælger at betragte som et stort idékatalog, der kan inspirere Teatercentrums videre arbejde med at udbrede kendskabet til børne- og ungdomsteater i Danmark.

”Vi brænder meget for vores arbejde, og vi glæder os til at ’stjæle’ ideerne. De er lige til at gå i gang med allerede i morgen, måske” udtalte Henrik Køhler.

De 20 studerendes undervisningsforløb var tilrettelagt af Mie Femø Nielsen og Hilde Schroll Jespersen, der begge underviser på Københavns Universitet.

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Kunsten at synliggøre dansk børneteater
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415161718

01-07-2019
 

21-06-2019
 

17-06-2019
 

03-06-2019
 

01-06-2019
 

29-05-2019
 

27-05-2019
 

23-05-2019
 

20-05-2019
 

10-05-2019
 

01-05-2019
 

24-04-2019
 

21-04-2019
 

10-04-2019
 

29-03-2019
 

25-03-2019
 

22-03-2019
 

21-03-2019
 

18-03-2019
 

11-03-2019
 

04-03-2019
 

22-02-2019
 

18-02-2019
 

11-02-2019
 

01-02-2019
 

15-01-2019
 

01-01-2019
 

19-12-2018
 

06-12-2018
 

30-11-2018
 

25-11-2018
 

21-11-2018
 

17-11-2018
 

13-11-2018
 

09-11-2018
 

02-11-2018
 

26-10-2018
 

22-10-2018
 

15-10-2018
 

04-10-2018
 

Flere anmeldelser