DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Det er ikke i orden med uvarslede ændringer af frister og krav vedr. refusionsansøgning

02-06-2021

Sus Hauch kommenterer Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) uvarslede og urimelige ændringer af reglerne for ansøgning af refusionsgodkendelse:

 

Projektstøtteudvalget (PUS) har - uden varsel - ændret på de to årlige frister for ansøgning om refusionsgodkendelse af forestillinger. Samtidig har de ændret kravene til hvordan man søger. Det sætter mange af de små teatre og alle de nye grupperinger/projekter i en meget vanskelig situation. Både her og nu, og på længere sigt.

Lad mig lige ridse op:

* Det er enkeltforestillinger og ikke hele teatre, der søges om refusion til.

* Indtil for 1½ år siden eksisterede der et refusionsudvalg som tog sig af disse godkendelser. 

Nogle afgørelser blev truffet alene ud fra den skriftlige ansøgning. Andre efter visning på showcase. Udvalget afholdt 2 gange årligt en weekend med showcase, hvor nogle af de ansøgende forestillinger var indkaldt med efterfølgende afgørelse fra udvalget. 

Fristerne var 1. august med showcase i slut september/primo oktober. Samt 1. november med showcase i slut januar/ primo februar. Man skulle altså have sin forestilling klar til visning senest ultimo januar hvis man ville have mulighed for at deltage i samme års Aprilfestival (såfremt god- kendelse blev opnået). Denne kadence var ok.

* Efter nedlæggelsen af refusionsudvalget, har PUS overtaget dette arbejde. I sig selv en urimelig ekstra opgave som de ikke er blevet kompenseret for med timer. (se note 1 )

De første afgørelser skete efter samme model som tidligere (dog var showcase afskaffet), men pludselig i efteråret 2020 blev det et krav at de forestillinger man ansøgte om, skulle have haft premiere inden ansøgningsfristen. Hvorfor, har jeg ikke kunnet finde ud af, og det var ikke blevet varslet nogle steder.  Det betød altså at teatrene med et snuptag skulle ændre alle planer, og fremskynde produktionen ca. 3 måneder. Med en varsel på 3-4 måneder! Det er ikke rimeligt. 

* I sidste uge blev jeg opmærksom på at fristerne for ansøgning om refusion er ændret igen. Og ligeså kravene der stilles for ansøgningen. Nu ligger fristerne d. 15. juni og d. 15. september OG der er krav om at der foreligger en videooptagelse af en fuld forestilling sammen med ansøgningen.  Det er ganske simpelt ikke i orden!

Af flere grunde:

1. Det er ikke noget der er varslet eller meldt ud til nogle teatre, endsige har stået i nyhedsbrevene fra styrelsen. Det vil altså sige at vi teatre har skullet tjekke Kunst.dk for at opdage det. Det er jo normalt ikke noget man gør hver dag, da fristerne har været de samme i årevis.  

2. I forhold til sidste år, skal en forestilling altså pludselig være færdig  yderligere 1½ måned tidligere. Og derudover er der krav om at der foreligger en optagelse af hele forestillingen på ansøgningstidspunktet.  
Det er i sig selv et meget stort krav at stille, at en forestilling skal foreligge optaget i fuld længde. For hvem har lyst til at indsende en håndholdt optagelse på en smartphone? Vi ved alle hvor svært det er at lave en optagelse af scenekunst som fungerer – hvis den ikke mere eller mindre er produceret som film. Og vi har her ofte at gøre med konstellationer af folk der ikke har en økonomi til produktion.

Når den så yderligere skal foreligge fire måneder inden den dato der tidligere var krav om færdigproduktion, synes jeg det er meget kritisk. 

 

Hvad er der af konstruktive løsninger? 

Jeg kan se følgende for mig:

1. Vi, teatrene og organisationerne, henvender os til PUS og beder om at man udskyder implementeringen af dette til næste år, så teatrene får en rimelig frist for at kunne imødekomme og indstille sig på de nye krav.

Ikke mindst set i lyset af de øvrige vanskeligheder som alle teatre – og ikke mindst disse små producenter – står i efter mere end et år med corona. 

2. Når det er løst, vil jeg foreslå at vi arbejder for at kravet om en optagelse af en fuld forestilling enten helt afskaffes, eller rykkes så det ikke ligger samtidig med ansøgningsfristen, men f.eks. i slut september for den første frist, og slut januar for den anden frist. 

 

Jeg vil gerne understrege at jeg absolut ikke har nogen mistænkt for at ville chikanere vækstlaget og de mange små teatre i kontinuerlig drift.  Jeg tror nærmere at det her handler om en total uvidenhed om hvordan produktionsvilkårene er for de allermindste teatre og de nyopståede projekter. 

Dette var det principielle. Her følger en historie fra det virkelige liv:

Vi i Batida er også ramt af disse ændringer: vi er et ensemble og et repertoireteater med mange forestillinger, gamle som nye. Vi har pt. fire forestillinger som vi skal søge refusion på. Alle er nogle der igennem årene har fået tildelt refusion for 4 sæsoner ad gangen (og alle afgørelser er truffet på papiret).  De godkendelser udløber efter kommende sæson, så vi nu skal søge igen. Og for to af forestillingerne gælder, at vi ikke har nogle optagelser af dem som vi nogensinde ville vise for nogen (de er lavet til eget brug, for at huske). 
For at kunne søge refusion på de forestillinger, skal vi altså lave en genopsætning af begge og finansiere produktion af en optagelse af dem. Som skal være færdig inden d. 15.9. Tak for kaffe! Hvem f … har lige mulighed for at rydde kalenderen i mindst fem dage for at kunne nå det til fristen? Vi skriver nu ultimo maj, vores kalender er proppet med genopsætninger til Aprilfestival som i år afvikles i juni. Desuden er vores kalender for august proppet fordi vi har en lang tradition for udendørs pop op teater og international gadeteaterfestival i hele august. Vi har solgt turnéforestillinger fra 1. september.

Jeg vil lige nævne at Batida i de sidste godt 20 år har modtaget støtte fra Scenekunstudvalget, enten i form af projektstøtte eller driftsstøtte. 

 

Sus Hauch er medlem af Teatergruppen Batida

 

Note 1)  

Jeg ser to uhensigtsmæssige ting i dette:

Den første er - som allerede nævnt -  at PUS har fået lagt en ekstra opgave på sig uden af der er afsat tid til arbejdet. Det er urimeligt overfor PUS´ medlemmer, men også overfor teatrene som oplever det som en nedvurdering af deres arbejde. 

Den anden er, at det er en centralisering af beslutningsfeltet for scenekunst. Jeg ser en risiko for at PUS anlægger de samme – eller tilnærmelsesvis de samme - kriterier for tildeling af refusion som for tildeling af støtte. Det hører ingen steder hjemme.

Der er desuden en risiko for at en del af dette arbejde med refusion i høj grad overgår/ overlades til en eller to af embedsfolkene i styrelsen.

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser