Af: Carsten Jensen

10. oktober 2008

Konsulenter i arbejdstøjet

De to egnsteaterkonsulenter har nu uddelt den første million til kvalitetsudvikling – og er gået i gang med at evaluere de første tre egnsteatre.

Siden Kunststyrelsen pr. 1. februar i år ansatte tre egnsteaterkonsulenter, har disse arbejdet med at definere disse helt nye stillinger, herunder ikke mindst indhold, problemfelter og arbejdsgange.

Det har resulteret i, at den ene af de tre allerede er fratrådt sin stilling, idet Anette Eggert – garvet administrator og tidligere medlem af Teaterrådet – følte, at jobbet endte med at blive et andet end det, som hun søgte (se artiklen ‘Egnsteaterkonsulent forlader posten’ her på sitet).

De to tilbageværende konsulenter, Carsten Wittrock og Susanne Danig, har følgelig fordelt Eggerts teater-portefølje imellem sig og er i fuld gang med arbejdet.

Som led i en af de mere behagelige opgaver har de netop for første gang uddelt midler fra den nye kvalitetsudviklingspulje, der er på en million kroner. Kriterierne for puljen er, at der kan uddeles midler til projekter, der ikke kan støttes fra Kunstrådets Scenekunstudvalg og som ikke falder naturligt ind under egnsteatrenes driftsbevillinger.

11 af de 34 eksisterende egnsteatre har fået penge, og her har tre projekter hver modtaget tilskud på omkring 200.000 kr.

Carte Blanche i Viborg har således fået en bevilling til en større undersøgelse af muligheden for kultur-erhvervs-samarbejde på teatrets præmisser; Vendsyssel Teater har fået en bevilling til en undersøgelse af muligheden for at skabe mediebaserede fortællinger og forestillinger til web og tv i samarbejde med TV2/Nord, og så er der bevilliget midler til et større netværk til fælles publikumsudvikling om kulturel mangfoldighed mellem Taastrup Teater, Gladsaxe Ny Teater, Teater Vestvolden og Åben Dans.

Hele uddelingen kan ses på www.kunst.dk/scenekunst/teatre-og-institutioner/egnsteatre/egnsteaterkonsulenternes-udviklingspulje-2008/

Evaluering af tre teatre

Næste store arbejdsopgave for de to egnsteaterkonsulenter er et pilotprojekt for evaluering af egnsteatre.

I første omgang skal tre teatre, Teatret Fair Play i Holbæk, Carte Blanche i Viborg og Teater Cantabile 2 i Vordingborg, deltage i projektet, der strækker sig over tre måneder frem til årsskiftet.

Konsulenterne har i dialog med BørneTeaterSammenslutningen (BTS), Foreningen Af Små Teatre (FAST) og Kommunernes Landsforening (KL) udarbejdet et evalueringskoncept, der tager udgangspunkt i den såkaldte ‘Ønskekvistmodel’, der udviklet af teaterprofessor Jørn Langsted m.fl. og har været brugt til evaluering af kulturinstitutioner i Århus.

Generelt vil det være sådan, at egnsteatrene bliver evalueret i forbindelse med genforhandling af deres egnsteateraftaler.

Og her er den såkaldte rammestyring, der har fået den hidtidige refusionsprocent på 50 til at styrtdykke til 38 givet en af de hurdler, der kan ramme egnsteatrene, når kommunerne skal finde penge til fornyelse af deres egnsteater-engagement.

Fem spørgsmål til Wittrock

Børneteateravisen.dk har stillet fem hurtige spørgsmål til egnsteaterkonsulent Carsten Wittrock i kølvandet på de seneste aktiviteter.

Hvad skal der ske med Anette Egggerts stilling?

»Susanne og jeg deler stillingen indtil 1. januar. Spørgsmålet afgøres på et møde med deltagelse af Kunststyrelsen, Scenekunstudvalget, BTS & FAST senere på måneden, hvor Susanne og jeg i øvrigt er med til at belyse fordele og ulemper ved henholdsvis to og tre konsulenter.

Vil du kommentere Anette Eggerts kritik af politisk mundkurv og bureaukratisering i Kunststyrelsen?

»Jeg vil mene, at det er klogest at lade Anette selv kommentere hendes grunde for, at hun holdt op som egnsteaterkonsulent. Jeg kan for mit eget vedkommende sige, at arbejdet med rådgivning af både teatre og kommuner er et spændende felt med masser af udfordringer. Det er mit håb, at vi igennem vores rådgivning og evalueringer kan være med til at styrke området, og at vi gennem rådgivningsarbejdet og ikke mindst kvalitetsudviklingspuljen kan give egnsteatrene et kvalitativt løft.”

Nu har I gang i tre teatre som en slags pilotprojekt. Kan man forestille sig, at I på baggrund af disse evalueringer rent faktisk selv går ind og foreslår markante ændringer af tilskud, subsidiært lukning? Eller bliver det mere bløde formuleringer?

»Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om, hvad der skrives om i evalueringerne, da disse ikke er skrevet endnu. Hvorvidt vi på et givent tidspunkt indstiller en kommune til ikke at kunne modtage statsrefusion for det pågældende teater, vil være en velbevaret hemmelighed – og med sikkerhed vil det ikke være pressen, der får først besked. Vi har tidligere over for teatrene og for kommunerne givet udtryk for at dette med at komme med en indstilling af denne type var sidste udvej og dette ikke vil ske uden en forudgående proces for at få teatret løftet kvalitativt.«

Forventer egnsteaterkonsulenterne at blive inddraget i det kommende lovrevisionsarbejde omkring egnsteatermodellen?

»Egnsteatrene er en af hjørnestenene i dansk teater, så mon ikke vi og Kunststyrelsen i det hele taget bliver involveret i arbejdet,«

Har du en kommentar til Venstres og Dansk Folkepartis nylige udmeldinger om det uholdbare i rammestyringsmodellen – altså i relation til jeres arbejde som egnsteaterkonsulenter?

»Det kan jeg af gode grunde ikke kommentere – det er et politisk spørgsmål og derfor ikke relevant, hvad jeg mener. Som egnsteaterkonsulenter beskæftiger vi os inden for en lov og en bekendtgørelse (som i øvrigt også fastsætter, at der findes egnsteaterkonsulenter) og denne lov/bekendtgørelse siger, at der er rammestyring på området, så dette er vilkårene for såvel stat, kommuner og teatre.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere