Af: Henrik Lyding

26. april 2015

Kold i røven

Velspillet monolog om Vitus Berings liv og død et sted i Sibirien.

Ældre mand i pels sidder og sover, svøbt i korklange. Hvad det skal forestille?

Fortællingen om Vitus Bering (1681-1741), såmænd. Manden, der som 60-årig dansk søfarer og opdagelsesrejsende strandede et sted i ødemarken, og nu er ved at dø af skørbug, koldbrand og almindelig udmattelse.

Men inden da er der lige en historie at fortælle. Og nogle lus at pille fra pelsen, mens Bering filosoferer over sit liv, dødens nærhed og de nekrologer, der måtte blive skrevet om ham.

'Tag dig sammen!', lyder det gentagne omkvæd fra overleveren, der omsider er ved at give op.

Da de drog ud fra Rusland for at finde vejen til Amerika gennem Sibirien, var de 600 mand, nu er kun få tilbage. Alene på stranden på en øde ø sidder han så, kommandøren, 'Zarens danske Columbus', som han blev kaldt, og venter, mens hans mandskab har opgivet ham.

Fin fortæller

Snart er han bange for at dø, snart affinder han sig med det uundgåelige, mens han bander over kontorhovederne hjemme i Admiralitetet, der intet ved om livets barske virkelighed. Eller over mandskabet, der svigter ham. Eller barndomsbyen Horsens. En indelukket gammel mand, med rindende øjne, mavekramper, koldbrand i begge ben og en byld i røven.

Undervejs trøster han sig med opbyggelige salmer, eller klynker i søvne, mens korklange på bånd smyger sig om ham.

Desværre er det nærmest umuligt at forstå, hvad de nydelige sangere fra Musica Ficta synger, så det forbliver blot et smukt svøb, uden dybere perspektivering af manden og livet.

Til gengæld er der godt bid i Gregers Dirckinck-Holmfelds tekst, formet som en klassisk monolog af den slags, vi kender fra masser af andre teaterforestillinger. Karen Blixen, Gertrude Stein, Clarence Darrow, Virginia Woolf – historiske skikkelser, der fra scenekanten fortæller om deres liv.   

Sejer Andersen gør det glimrende. Han er en fin fortæller, og der er et kønt vemod over figuren, når han ser op på stjernehimmelen.

Som teater betragtet er det, naturligt nok, temmelig stillestående. En ældre mand på en stol – og det er det. Uden nogen form for scenografi eller lys til at hjælpe lidt på vej. Og en historie, der ganske vist er både spændende og velfortalt, men nok også temmelig fjern fra de fleste skoleelevers hverdag og virkelighed.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.