DEBAT
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018

Musikturnéteatret Elantorí: Sorrig og Glæde

Anne Marie Pock-Steen med rengøringskost og orgelpibe. Foto: Elantori

Koks i kirken

29-09-2008
Teksten er for tynd og stritter, og der sker for lidt i iscenesættelsen i Musikturnéteatret Elantorís kirketeaterforestilling. Derfor bliver forestillingen ikke en fængslende øjenåbner for kirkelivets mangfoldighed.
FAKTA
Musikturnéteatret Elantorí: Sorrig og Glæde - Manuskript: Anne Marie Pock-Steen Instruktør: Dorte Madsen. Medvirkende: Anne Marie Pock-Steen og Else-Marie Kristoffersen. Sted: historiske såvel som moderne kirker. Aldersgruppe: 8-12 år / familieforestilling. Set på festivalen i april 2008. www.elantori.dk

Hvorfor døber mange forældre deres børn? Hvad går kirkelig vielse ud på? Hvad med begravelse? Og alle de højtidsbestemte ceremonier? Hvordan er kirken indrettet? Hvad hedder de forskellige ting? Hvad bruges de til? Hvordan har kirker set ud gennem tiden? Og hvad er det for nogle salmer, man synger i de forskellige sammenhænge?

Spørgsmål er der nok af. Og lur mig om ikke mange børn i aldersgruppen 8 til 12 år har tomme vidensmæssige pletter på feltet hist og pist.

Nogle af de pletter har Musikturnéteatret Elantorí sat sig for at hjælpe med at udfylde. Med 'Sorrig og Glæde” inviterer de publikum ind i kirken for der - som de udtrykker det – 'spændt op mellem komik og 'hardcore' kirkehistorie' at fortælle 'om livet i kirken, om kunstens værdi, og om musikkens kraft' i 'et musikalsk, morsomt og indimellem rørende teaterforedrag for børn', udført som 'en levende og lærerig 'turbo-guide' gennem kirkerummet'. Et ’teaterforedrag’ som også handler 'om at finde fred og ro og give plads til sine tanker'.

Helt sådan fungerer det nu ikke helt i praksis. Turbo-løftet holder stik. I Sct. Mortens Kirke i Næstved bruser orglet og der er tryk på den lille rengøringskone Orlakarla, som i Anne Marie Pock-Steens trøjestribede og joggingbukseklædte skikkelse springer ind og tager sig af det kirkeforedrag, som 'nogen' angiveligt ikke har tænkt sig at møde op til. En del børn stifter bekendtskab med salmer, de nok ikke har hørt før, når Olgakarla underbygger sit ’foredrag’ med salmer, som organist Else-Marie Kristoffersen, i fiktionen kaldet Musikisser, orgelakkompagnerer. Fx 'Sorrig og glæde', 'Fyldt af glæde over livets under' og 'Tunge mørke natteskyer”.

Men man må lede temmelig forgæves efter både humor, dybde og ro.

Fedtfingre og fnuller

Anne Marie Pock-Steen stryger rengøringsfortravlet med to kulørte støvkoste og siden rullende med et komplet rengøringsrullevogns-menageri med vand og spande og klude, ned ad midtergangen. Hun spærrer med bolsjestribet plastbånd bænkene, hvor vi sidder af med kommentaren: ”der er fedtede fingre overalt og børn griser i særlig grad. De sætter fingerfedt og fingerfnuller overalt. Og hvis ikke jeg gør rent, hvem skal så fjerne alle de fedtede fingre!?”. Hun bærer et stort is-spisning-forbudt-skilt frem og lukker op for alvorsposen ved funderende at fortælle os, at der gennem tiden er kommet mange mennesker i den her kirke med hver deres sorger og glæder.

Oppe fra prædikestolen, ved døbefonten, i løb hen af midtergangen, og pegende ud mod våbenhuset og hen mod altertavlens og prædikestolens udskæringer, taler hun om kirkerummets indretning og stilarter, om dåb, bryllup og begravelse, om orglet, og om de forskellige stemninger, der er forbundet med de forskellige ceremonier. Men desværre går hun det hele meget overfladisk og flygtigt igennem.

’Foredraget’ om dåb bliver fx udover salmesang til lidt snak om at man engang dyppede hele kroppen i vand, til at barnet nu ligger på armen, mens alle i kirken er spændte på at høre barnets navn.

Det er al ære værd at ville skabe en kirketeaterforestilling som ’øjenåbner for kirkelivets mangfoldighed’. Det fungerer bare ikke her. Fordi det som vil være sjovt ikke rigtigt er det. Fordi alt for mange begivenheder og stemninger er skuet strittende og tekstligt dårligt sammen i ufuldstændige brudstykker. Fordi Olgakarla aldrig bliver en troværdig figur. Og fordi der er alt for lidt scenisk variation i den 45 min. lange session.

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Sorrig og Glæde
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

16-06-2018

14-06-2018

12-06-2018

09-06-2018

07-06-2018

05-06-2018

03-06-2018

01-06-2018

30-05-2018

28-05-2018

25-05-2018

23-05-2018

21-05-2018

18-05-2018

16-05-2018

14-05-2018

12-05-2018

10-05-2018

08-05-2018

06-05-2018

04-05-2018

02-05-2018

30-04-2018

27-04-2018

25-04-2018

22-04-2018

08-04-2018

05-04-2018

12-03-2018

10-03-2018

08-03-2018

07-03-2018

05-03-2018

01-03-2018

26-02-2018

20-02-2018

15-02-2018

12-02-2018

09-02-2018

07-02-2018

Flere anmeldelser