DEBAT
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022

Køn og mangfoldighed i børne- og ungdomsteatret

24-10-2019

Nanna Bøndergaard Butters har sendt følgende indlæg om børn og unges måder at betragte køn på  - og hvad det betyder for deres måde at opleve teater på:

Mine piger og drenge, nonbinære, alt derimellem, ud over og ved siden af:

Scenekunstbranchen higer efter et nyt og yngre teaterpublikum. Ud over alverdens publikumsudviklingsprojekter kunne det være en pointe at undersøge, om ændringerne i børn og unges måder at betragte køn på har betydning for, hvordan de oplever de repræsentationer, der kommer i spil i den teatrale dialog.

Den sidste tids debat om, hvorvidt vi skal udvide vores vokabular så det strækker sig ud over de binære kønskategorier kvinde og mand, bør føre til overvejelser over, hvordan vi på landets børne- og ungdomsteaterscener er i dialog med publikum om de kategorier vi beskriver og repræsenterer dem med.

Den sidste tids debat om behov for sproglig udvidelse og en kreativ sproglig rekategorisering kommer dels som reaktioner på en ungdomsgeneration, der anser kønnet som flydende og foranderligt og som undviger fastlåste kønsdefinitioner. To-kønssystemet udfordres af en ungdomsgeneration, der er vant til at navigere i en ”gør det selv-biografi”, hvor de konstant skaber og genskaber sig selv gennem valg på alle niveauer i skiftende positioner, situationer og omstændigheder. 

De voksne er ofte helt sat af i forhold til de flydende og forhandlede måder unge betragter køn på. Det kan derfor ramme helt ved siden af når kønnede repræsentationer skabes af voksne scenekunstnere og de unges måder at gøre køn på negligeres på landets børne- og ungdomsscener.

Det er ikke svært at forestille sig, at disse unge kan have svært ved at føle sig repræsenteret og spejlet i scenekunst, der anvender binære kønsdefinitioner. Det bør føre til overvejelser over børne- ungdomsteatrenes måder at repræsentere køn på, uden der gås på kompromis med den kunstneriske frihed og den frie debat.  

Fra identitetspolitik til naturalisering

Det er helt centralt at man i scenekunsten kan debattere, udforske, provokere og kritisere alt – hvorfor scenekunsten aldrig må blive dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed, krænkelsesregler eller dogmatiske påbud. Pointen i forhold til scenekunst kan aldrig være at opstille regler for, hvordan køn må eller skal repræsenteres. 

Når dette synspunkt er fremhævet, er det værd at påpege at også det binære kønssystem og de identiteter det producerer, er resultat af en identitetspolitik. Det er blot en identitetspolitik der er slået i gennem i en sådan grad, at opdelingen opfattes som naturgiven. Dette peger ind i diskussionen om, hvorvidt scenekunsten er hævet over identitetspolitikken og må være radikalt fri og videre til det svar, at der ikke findes noget apolitisk – eller ikke identitetspolitisk svar på det spørgsmål. 

Bevidst ordvalg

Naturalisering af et binært kønssystem i forestillinger, hvor piger er piger og drenge er drenge, er udtryk for i hvor høj grad to-kønssystemet er gledet ind i vores forestillings- og verdensforståelse på måder, der går bag om ryggen på os. De mange milliarder måder at gøre henholdsvis pige og dreng på forenkles i det binære system. Debatten om behovet for at udvide sproget på måder, der bryder to-kønssystemet og inkluderer nonbinære, transkønnede, intetkønnede, X0, XXY, XXX og andet, gør det heldigvis umuligt at byde sit publikum velkommen med frasen mine damer og herrer, uden i det mindste at være yderst bevidst om sit ordvalg. 

Netop sådan bevidsthed kan føre til sensitivitet i forhold til hvordan minoritetsgrupper portrætteres og repræsenteres.  Bevidstheden gør at voksne scenekunstnere ikke bare blindt kan følge de forestillinger om køn, som de selv er vokset op med.Det skal da også for en god ordens skyld fremhæves, at det langt fra er alle teatre, der arbejder med binære kønsrepræsentationer. Og heller ikke alle teatre skal absolut udskifte pronominer som han og hun, med de og dem. Det må stadig være tilladt at sige ”Mine damer og herrer”, blot dette gøres med bevidsthed om at kategorierne er lige så unaturlige og arbitrære som de er naturlige og rammende. 

Scenekunstneriske strategier, der udforsker forståelser af køn

Ligesom med alle øvrige ensidige identitetskategorier er det interessant at overveje, hvordan scenekunstneriske strategier der arbejder med at udfordre essentialistiske forståelser af køn, kultur, og etnicitet kan komme i spil på landets scener. Velvidende at scenekunst for børn og unge aldrig er ufarlig eller uskyldig, idet kulturelle forskelsmarkører og symboler er indlejret i scenekunsten og at repræsentationer af køn aldrig kan betragtes som naturgivne essenser lige meget om vi bevæger os indenfor et binært eller nonbinært kønssystem, er det oplagt at arbejde med scenekunstneriske strategier, der lader lag på lag af fortolkninger og måder at gøre fx race, køn, etnicitet og religion på optræde simultant på scenen, for at tydeliggøre kulturelle og identitetsmæssige forhandlinger. En strategi, der viser, at vi er i konstant bevægelse. 

En central pointe, der kunne fremføres i denne sammenhæng er, at udøvende scenekunstnere såvel som publikum må lære at producere og se scenekunst med ubehag, forstået på den måde at en refleksivitet i forhold til, hvordan man er med til at (re)producere kategorier, køn, verdensforståelser, identiteter, nationale forståelser og sågar strukturel racisme kunne være medvirkende til at modarbejde identitetssplittelser og åbne muligheder for kulturelle og identitetsmæssige forhandlinger, flertydighed og en demokratisk enighed om at være uenige og forskelligt forskellige. 

Teatret som arena for identitets- og kulturkampe

Med bevidsthed om børne- og ungdomsteatret som en teatral dialog mellem voksne teaterpraktikere og børn som tilskuere og teatret som en arena for identitets- og kulturkampe, hvor sociale- identitets- og værdimæssige ideer brydes og forhandles, er det på sin plads at udforske, hvordan den teatrale dialog reproducerer eller destabiliserer vante forestillinger, stereotyper og fordomme. 

Måske er det også værd at overveje, hvordan henholdsvis publikum og spillere har agens i forhold til at forholde sig til, forhandle og forvandle måderne, vi forstår og agerer i verden på – også når det kommer til køn.

Nanna Bøndergaard Butters er research- og projektmedarbejder på PRISMA, teatret ZeBU's mangfoldighedsprojekt, og har netop udgivet rapporten 'Et øjebliks mangfoldighed' - med undertitlen: En undersøgelse af oplevelser, erfaringer og kunstneriske strategier i forhold til mangfoldighed i dansk børne- og ungdomsteater'

FLERE DEBATINDLÆG
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser