DEBAT
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018

Paolo Nani Teater og Carte Blanche: Små Katastrofer

Paolo Nani støder ind i mange forhindringer i rollen som performer i 'Små Katastrofer'. Foto: Julie Forchhammer

Knuselsk de små katastrofer

30-10-2014
Det er kropssprogskvilibristen Paolo Nani, der gør oplevelsen af 'Små Katastrofer' delikat og underholdende.
FAKTA
Paolo Nani Teater og Carte Blanche: Små Katastrofer -

Koncept: Paolo Nani og Valentino Dragano. Instruktion: Valentino Dragano. Kreativ konsulent: Nullo Facchini. Musik og Lyd design: Oliver Nani, Thomas Dinesen, Valentino Dragano. Scenografi og Kostumer: Julie Forchhammer. Scenografisk kosulent: Sara Topsøe Jensen. Teknik: Per Aagaard. Voice actors: Line Svendsen, Steffen Sommerstedt. På scenen: Paolo Nani. Aldersgruppe: 12 år og opefter. Varighed: 70 min. Turneforestilling. Set i Musikhuset Aarhus 24.oktober 2014. Spiller bl.a. 6.11.14 på Viborg Teater. www.paolonani.com og www.cblanche.dk

Parykken, som performeren skal have på, er i bilen. Spotlyset flimrer og rasler ned af stativet.  Tårnet af flyttekasserne vælter ud på scenen. Musikken bliver sat for sent på. Tape vandrer fra performerens skosål til hans fingerspidser og vokser sig til lange kludrede meter af klistrende bånd. Talerstolen braser sammen, mikrofonen har sit eget liv og glider hele tiden nedad og en boksehandske støder slagsmålihærdigt til.

Uheldene står i kø og vælter ind over Paolo Nani, som han befinder sig alene på scenen skiftevis i rollen som professor og som netop nyskabte Homo sapiens.

Meta-teater

Konceptet er, at Paolo Nani i rollen som foredragende performer causerer over virkelighedens og teatrets forhold til små katastrofer. Det bringer ham til at tale om konflikter, balance, problemer, overraskelser, magi, det usynlige, kreativitet, spontanitet, frygt, død, det uventede, symboler, stil, magi og poesi.

Hans funderinger er udmærket lytning. Især fordi han hele tiden holder udsagnene ud i en humoristisk og 'selvkommenterende' meta-teater-udstrakt arm. Men i sig selv er ordene dog næsten lig med nul. Kalorierne er i den fysisk ekvilibristiske indpakning eller det klovne-akrobatiske udtryk.

Det er den elegante og dygtige måde, hvorpå Paolo Nani, stilsikkert klædt som en moderne klovn i stramme læderbukser og stor sølvglinsende Pjerrot-krave, gennemspiller det behov for at få sprængt det glatte, strømlinede og forudsigelige, som er både stærkt underholdende og substantielt meningsbærende.

Finger-finesser

Foran et enkelt primært blåtbelyst bagtæppe og mellem stabler og mure af flyttekasser er det fx vildt sjovt og fascinerende at opleve, hvordan det menneske, som professoren imaginært modellerer frem, opdager sin egen krop.

Genistregen og kunstgrebet er - a propros balance og style - at udvælge og fremhæve noget specifikt og lade andet være ikke-udtrykt. At opleve det nyskabte menneske vågne op og opleve sine egne fingre – en for en, fx, og at følge hvordan han bliver introduceret i og tackler lektionen i det at skulle indtage føde og drikkelse.

Numret, hvor vagtcentralens lægevagt tackler hans 'op-i-næsen-forsvundne' vatpind, er også et skønt eksempel på en lille katastrofe. Ligesom ballon-finalen er fin. Her bliver vi betroet, at det, vi får som gave ved at sige ja til livets små katastrofer og vores arbejde med at balancere dem, er, at vi får evnen til at danse.

Skrøbelig og ny

Sammenlignet med Paolo Nanis 'Brevet', som snart har spillet en menneskealder, er 'Små katastrofer' langt mere både teknisk fintfølende og krævende og filosofisk kompleks med sit udsagn om, at konflikter er vitale for både virkelighedslivet og teatret.

Som publikum kan vi mærke, at forestillingen er forholdsvis ny. Undervejs i et ellers stramt og spændstigt forløb træder udtrykket vande og dør til dels.

Det verbale er heller ikke Nanis spidskompetencer – men i sammenhæng med det fysiske og på grund af tekstens selvkommentering fylder det mindre i oplevelsen.

En oplevelse, som da jeg så forestillingen i Musikhuset Aarhus, fik nok en dimension, fordi forestillingen var forsinket på grund af tekniske problemer – og akkurat her skærpede det i endnu højere grad end ellers ens opmærksomhed på det faktum ,at teater er en skrøbelig, levende og risikofyldt affære. 

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Små Katastrofer
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

14-12-2018

12-12-2018

10-12-2018

08-12-2018

29-11-2018

26-11-2018

24-11-2018

22-11-2018

20-11-2018

19-11-2018

12-11-2018

07-11-2018

05-11-2018

03-11-2018

29-10-2018

18-10-2018

12-10-2018

11-10-2018

09-10-2018

07-10-2018

05-10-2018

01-10-2018

28-09-2018

26-09-2018

24-09-2018

21-09-2018

19-09-2018

18-09-2018

16-09-2018

14-09-2018

12-09-2018

10-09-2018

04-09-2018

24-08-2018

17-08-2018

13-08-2018

02-08-2018

16-07-2018

08-07-2018

06-07-2018

Flere anmeldelser