Af: Maja Lykketoft

30. april 2015

Kløft til alle sider…

Familien Kløft fyldte godt på Aprilfestival 2015. Her havde Frederikssund Kommune stillet en kommunikationskonsulent til rådighed, der blev så begejstret over at møde hele tre teatertossede brødre med hvert sit projekt, at hun lavede dette lille portræt til teateravisen.dk.

Brødrene Kløft har mere end forældrene til fælles, de har også en stor fælles kærlighed til teater. På forskellig måde fylder scenekunsten deres liv, og de arbejder alle tre i teaterbranchen.

Den ældste bror, Jens Kløft (f. 1956), er leder gadeteatret Teatret Brændende Kærlighed, den mellemste, Niels Peter Kløft (f. 1959), er den ene af de to kunstneriske ledere af gadeteatret Dansk Rakkerpak, og lillebror, Søren Kløft (f. 1968), er kommunikationsmedarbejder i Teatercentrum, der arrangerer Aprilfestivalen som en væsentlig del af at være Danmarks officielle kompetencecenter for udbredelse og formidling af scenekunst for børn og unge.

Den sjove, den svære og den kloge

»Jeg er den sjove, Søren er den kloge og Niels Peter er den svære to’er,« griner Jens Kløft. 

Både han og mellembror Niels Peter har optrådt på dette års netop afsluttede Aprilfestival i Frederikssund, hvor lillebror Søren har passet kommunikationen.

Selvom alle tre i årevis har deltaget i de stor aprilfestivaler, der har nået 45 i antal, er det første gang i ti år, at alle tre brødre er til stede på festivalen samtidig.

I år har Jens Kløft har spillet sin egen forestilling 'Hånden' i regi af Brændende Kærlighed, mens  Niels Peter Kløft både har optrådt i forestillingen 'Psycho – Street Cut' og sammen med Dansk Rakkerpaks anden leder, Niels Grønne, stået for festivalens åbningsshow torsdag aften, hvor Frederikssund og omegn lærte ham at kende som den godmodige tjener Ali.

Imens har Søren Kløft kommunikeret alt omkring festivalen ud på sociale medier og til pressen fra det midlertidige festivalsekretariat i Jernbanegade.

På trods af dette faktum var det ikke let at samle brødrene til et fælles billede, men det lykkedes ind mellem forestillinger, møder og  pressebesøg.

Storebror lagde for

Det er storebror Jens, der har bragt teaterglæden ind i familien
»Jeg har altid elsket at optræde og kan ikke forestille mig at lave andet,« fortæller han.

Jens Kløft har skrevet og instrueret utallige teaterstykker og selv stået på scenen eller optrådt på gaden med mange af dem.

Engang spurgte Jens Kløft en pige blandt publikum, om hun syntes, at forestillingen var sjov, hvortil svaret prompte lød: 'Synes du selv, det var sjovt?'

»Jeg holder meget af den hurtige publikumsrespons, der findes i gadeteatret. Hvis folk ikke gider se det, kan de rejse sig og gå,« siger han.

Den oplevelse deler Jens Kløft med Niels Peter Kløft, der også er vild med den kontante afregning. Han spiller især for børn og har en forkærlighed for børnepublikummet.

»Man bliver rørt af de søde kommentarer og den ærlighed, som børn har,« siger han.

Niels Peter Kløft holder i det hele taget meget af den lyst til eksperimenteren, der findes i børneteaterbranchen.

»Vi løfter i flok, og netværket fungerer rigtig godt.«

Solidaritet og lavlønsområde

Men hvor kommer teaterblodet mon fra? Brødrenes forældre var henholdsvis læge og hospitalslaborant.

»Men måske forklarer historien om en farfar, der optrådte med en violin bygget af en træsko, en lille bitte del af det all-round kreative,« siger Jens Kløft med et snedigt glimt i øjet.

Søren Kløft har dog en lidt anden tilgang til teater end sine ældre brødre. Han vil helst ikke hives op på en scene og har det bedst i kulisserne. Udover sit faste job som kommunikationsmedarbejder på Teatercentrum hjælper han også brødrenes teatre med PR-arbejde.

»Jeg kom lidt mere sidelæns ind i branchen – via universitet, kommunikationsbranche og u-landsarbejde. Jeg havnede i teaterverdenen, fordi jeg jo havde netværket og kendte branchen. I Teatercentrums regi kan jeg i høj grad kommunikere, fotografere og dyrke de kreative sider i kommunikationsarbejdet – og det er da ret rart at blive udsat for så meget kunst,« tilføjer han tilfreds.

»Det kunne man sikkert også opleve andre steder i kulturens verden, men det er da ikke ligegyldigt, at det er teater.«

Én ting er brødrene enige om, at selvom børneteaterbranchen stadig er et lavtlønsområde, der mangler velfortjent prestige, så opvejes det af den solidariske ånd og de mange positive oplevelser.

 

Maja Lykketoft står for PR & markedsføring på J.F. Willumsens Museum, men blev i anledning af Aprilfestival også ansat af Kultur og Fritidsforvaltningen til at varetage PR, markedsføring og pressearbejde på Aprilfestival 2015 i samarbejde med Teatercentrum. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere