Af: Morten Hede

13. juni 2020

Klimashow med mere show end klima

Det er klart de fysiske klovnerier Teatret KrisKat har bedst fat i med deres musikalske klima-parkforestilling ’Oh solo mig’.

Miljøsvineri, naturforurening eller klimaaftryk. Det er ikke nyt, at vi lærer børn at kaste affaldet i de rigtige skraldespande, men igennem tiden har vi forbundet det at kaste affaldet i naturen med forskellige ting. I øjeblikket er det klima, der hitter.

Og det er omdrejningspunktet for Teatret KrisKats forestilling ’Oh solo mig’, der spiller på det grønne græs for børn i metermål. Et hæsblæsende klimashow, kalder de det. Det er nok en tilsnigelse.

Det handler rigtignok om en superstjerne, der har noget svært ved at huske, at Red Bull-dåsen ikke bare skal smides i græsset. De to klovnede gartnere med røde næser og refleksbukser forsøger at belære popidolet Bob Forever om, at hvis han kaster affald i naturen tre gange, så bliver han forvandlet til en affaldsalf. Og når man først er blevet en alf, kan man aldrig blive menneske igen.

Det er så uhyggeligt, at vi gyser ved det. Og vi er da også med på at råbe ad ham, når han kommer til at kaste den næste dåse i græsset. Og også den tredje. Problemet med forestillingen opstår blot, da konsekvensen af hans miljøsvineri skal udmøntes. For det dér med at være en affaldsalf, det virker da både hyggeligt og sjovt.

Det er klart, at klimateater ikke nødvendigvis skal være tragedieteater for at gøre indtryk. Den optimistiske tone gør budskabet fordøjeligt, og vi går da også ud af parken igen med et ekstra øje på, om der nu ligger skrald langs stierne. Men dramaturgisk set er det, som hvis prinsen taber til dragen og alligevel får prinsessen til sidst.

Fysisk klovnenummer

Nå, men i virkeligheden fylder klimaet bemærkelsesværdigt lidt i KrisKats hæsblæsende klimashow. Det meste af forestillingen er nemlig et klovnenummer imellem de to gartnere (Kristian Dinesen og Katharina Kamber). Og den store Bob Forever (Thomas Dinesen) bliver en løjerligt overflødig bifigur, selvom han egentlig bærer hovedrollen.

Gartnerne spæner rundt med afspærringsbånd, løvblæser og trillebør, og de samler skrald ind i sorte affaldssække blandt publikum, der velvilligt rækker alt fra juicekartoner og nedfaldne blade til deres egne sko og jakker op i luften.

De har vældig godt greb om deres publikum, selvom en enkelt førsteklasseselev gammelklogt vender sig om mod den nærmeste voksne og siger: ”Skulle det forestille at være morsomt?” Imens forsøger han at regne ud, hvordan de laver lydene til hele balladen.

I det hele taget bliver forestillingen et fysisk og teknisk håndværk, der alt andet lige er vældig imponerende. Med blot en busket dusk pels på en lang pind kan de få os alle sammen til at skrige af skræk, som var den en rigtig rotte på rov. Og ved hjælp af et lille afrevet stykke affaldspose på en anden pind, laver de en ganske livagtig flagermus.

At kalde det nycirkus ville være at gå for vidt, men i både udtryksform og valg af virkemidler har det klare referencer i dén retning. Vi kunne dog ønske os lidt mere ømhed omkring de æstetiske valg.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.