DEBAT
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021

Teater Bloom: Klassefjenden

Teater Bloom vil gerne lave drengerøvsteater med bid, men der mangler mere kunnen og bedre instruktion. Foto: Teater Bloom

Klassefjenden light

18-05-2010
Bandekriminalitet, mobning, gruppedynamik eller demokrati på det nære niveau er de centrale og vigtige temaer i Nigel Williams ’Klassefjenden’. Men Teater Bloom formår ikke at få rykket publikum frem på sædet, fordi skuespillerne mangler kunnen, og instruktionen er for monoton.
FAKTA
Teater Bloom: Klassefjenden - Manuskript: Nigel Williams. Instruktion: Claudio Morales. Instruktørassistent: Sille Fasting. Lysdesign: Kristian Calundann Rehder. Medvirkende: Anders Eske Hansen, Jannik Jensen, Martin Banghøj Nielsen, Niels Erling, Rune Antonio Bro, Youssef Hvidsfeldt og en gæst (til den sete Claudio Morales). Aldersgruppe: fra 13 år opefter. Set på Festival 2010 i april i Esbjerg. Turneforestilling. www.teaterbloom.dk .

Da Mariposa Teatret tilbage i 1993 spillede 'Klassefjenden' tog de publikum med storm. Som et 'drengerøvsteater', der med ung energi og dynamisk drive smækkede en gruppe udstødte underklasse drenges frustrationer og problemer i snotten på tilskuerne. Slabam!

Og den sad. Mariposa Teatrets 'Klassefjenden' var en effektfyldt teatertornado, som spillede flere år og som også mange år efter var på folks læber som en Wharw-forestilling. En forestilling med fingeren på pulsen og sømmet i bund med kontant her og nu relevant teater.

Nu skal fortidens teaterstjernestunder selvfølgelig ikke ligge Teater Bloom til last. Men det er svært ikke at sammenligne. Og vendes blikket mod det relativt nystartede Teater Blooms opsætning af 'Klassefjenden' dykker begejstringen desværre.

Af flere årsager. Helt overordnet er der ikke nær det samme bid i Blooms version. Som publikum rammes man ikke i hjertekulen. Forestillingen ryster og animerer ikke rigtigt en til at gå ind i og tænke videre over hverken bandekriminalitet, mobning, gruppedynamik eller demokrati på det nære niveau. De centrale temaer som teksten rummer. Og det har med skuespillet og instruktionen at gøre.

Anonym og ufarlig

Seks unge fyre har forskanset sig på en skole. Ingen lærere vil have med dem at gøre. De er bare for langt ude. Kasserede af både skole og samfund. Ikke engang undervisningsbøger er dem forundt. De er udskud. Uønskede. Bandlyste.

Forestillingen handler så om hvad drengene gør og hvordan de omgås hinanden i det fængsel de har forskanset sig i. I afmagt eller som en form for kedsomhedsreaktion begynder de at undervise hinanden på skift.
I den række af emner som de opruller ('sex', 'havebrug', ”perkere' og 'selvforsvar') udfoldes et billede på magt, ydmygelse, ensomhed, illusion og desillusion.

Gennem spillet vises, hvor vigtigt det er for drengene at opretholde og skabe alliancer, og at søge at fastholde status og hierarkier i gruppen. At det er de mekanismer, som er i spil, forstår man. I momenter kommer det virkningsfuldt til udtryk. Men som helhed bliver udtrykket hverken overbevisende eller fængende. Snarere noget anonymt og ufarligt.

Fordi spillerne savner meget at lære i forhold til tydelighed i artikulation og præcision i de kropslige udtryk. Og fordi iscenesættelsen meget hurtigt ryger ind i en monoton rille. Med arrangementer der ligner for meget hinanden. For mange ens lignende rundkredsopstillinger, samme typer af slåskampe, og samme trav hen imod døren ud til den frihed de ikke har og den tillid, ingen udefra viser dem.

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Klassefjenden
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

22-04-2021

18-04-2021

06-04-2021

26-03-2021

24-03-2021

15-03-2021

09-03-2021

01-02-2021

17-12-2020

14-12-2020

11-12-2020

09-12-2020

07-12-2020

04-12-2020

03-12-2020

01-12-2020

30-11-2020

29-11-2020

28-11-2020

27-11-2020

25-11-2020

24-11-2020

23-11-2020

20-11-2020

16-11-2020

15-11-2020

13-11-2020

09-11-2020

08-11-2020

07-11-2020

03-11-2020

02-11-2020

30-10-2020

26-10-2020

23-10-2020

22-10-2020

21-10-2020

20-10-2020

19-10-2020

17-10-2020

Flere anmeldelser