Af: Søren K. Kløft

15. marts 2013

Klar til festival nummer 43

Så er banen atter kridtet op. Forestillingerne har fundet deres spillesteder og -tider, PR-maskineriet snurrer, de sidste praktiske aftaler er ved at falde på plads, og om præcis en måned kan Teatercentrum erklære den 43. udgave af Festival – teater for børn & unge for åben. Hele tre kommuner, Morsø, Skive og Thisted, deles i år om værtsskabet for festivalen, der således spreder sig over et større geografisk område end nogensinde tidligere i festivalens historie.

Hallo – er der nogen? Og er I klar til en ordentlig spandfuld scenekunst for børn og unge? På Teatercentrum er man klar – og det er de bestemt også i tre kommuner i Nordvestjylland.

Teatermørket breder sig snart over Limfjordens vande, men det er ikke første gang, at festivalen slår sine folder i Limfjordsområdet. Således viste 27 teatre 54 forestillinger, da festivalen besøgte området i 1974, og senere i 1990 var Thisted, Sydthy og Hanstholm kommuner sammen om at huse teaterløjerne, som da udgjordes af 58 teatre, der til sammen kunne vise 90 forskellige forestillinger.

Når 2013-versionen af festivalen afvikles i dagene 14.-21. april i hhv. Morsø, Skive og Thy kommuner er det en ganske anderledes stor historie, der skal fortælles; i år deltager nemlig hele 116 teatre – det er ny rekord – med i alt 174 forskellige forestillinger. Det betyder, at når alt gøres op, og alle opførelser tælles sammen, ender vi på, at der kan opleves teater i alt 632 gange rundt omkring i de tre kommuner. Og det er ret meget teater presset ind i et forholdsvist lille antal spillesteder, kan Teatercentrums programlæggere oplyse.

Festivalen byder udover teateroplevelser til lokalbefolkningen samt et spektakulært show i arenaen i Nykøbing Mors også på en række faglige arrangementer rettet specielt mod fagfolk, f.eks. diskussionsaftener, konferencer og seminarer, hvor festivalens rolle som samlingspunkt for børneteatermiljøet kan udnyttes fuldt ud.

Nykøbing Mors som omdrejningspunkt

Festivalens centrum kommer til at ligge i Nykøbing Mors, hvor billetudleveringen, hvorfra de 25.000 gratis billetter skal fordeles, er placeret på Morsø Folkebibliotek, mens festivalens hovedkvarter med sekretariat og dagcafé for skuespillerne er placeret i Jyske Bank Mors Arena et par kilometer fra bycentret.

I løbet af ugen kommer der teater ud alle tre værtskommuner – på institutioner og skoler og forsamlingshuse – mens det store weekend-brag med 342 opførelser i alt kommer til at blive afviklet fortrinsvis i selve Nykøbing Mors. ’Fortrinsvis’ fordi det store antal forestillinger ikke helt kunne presses ind i Mors’ hovedby, og arrangørerne har derfor inddraget nogle ekstra spillesteder i Øster Jølby (ca. 12 km nordvest for Nykøbing Mors), som således fungerer som satellit-spillested i weekenden. Alle weekendspillesteder bliver forbundet med gratis-busser, så publikum let og ubesværet kan komme rundt i festivalområdet.

Rammerne fyldes godt ud

De mange teaterfolk, der skal levere teateroplevelser til lokalområdets børn og unge samt deres forældre, er – næsten uden undtagelse – alle indlogeret på Jesperhus Feriepark lige udenfor Nykøbing Mors.

Over 650 mennesker taler vi om her, og det betyder, at ferieparkens sengekapacitet er fuldt udnyttet i festivalugen – faktisk er nogle af festivaldeltagerne også indlogeret i luksuriøse campingvogne for at kunne få kabalen til at gå op.

Men det stopper ikke her – de fleste større hoteller på egnen melder også allerede nu næsten fuldt booket i uge 16, eftersom festivalen også opsøges af en stor gruppe teaterindkøbere og ikke mindst internationale teaterfolk.

Når hele verden kommer til Limfjorden og omegn

Kalashnikova, González, Miyauchi, McGormick – sådan hedder nogle af de næsten 140 internationale gæster, der allerede nu har tilmeldt sig som deltagere på festivalen.

ASSITEJ Danmark assisterer Teatercentrum med at indkvartere og servicere den varierede og farverige forsamling af teaterfolk, skuespillere, instruktører, festivalproducenter og talentspejdere, som alle kommer for at se ny og banebrydende scenekunst for børn og unge.

De mange internationale teaterfolk kommer også for at deltage i debatter og måske købe forestillinger til deres egne festivaler rundt omkring i verden. I år får festivalen besøg fra 30 forskellige lande, bl.a. Japan, USA, Kina, Australien, Cameroun, Uganda, Nigeria, Canada, Mexico, Rusland, Korea, Spanien og Brasilien.

Festivalen byder desuden på hele tre internationale gæstespil – to fra Belgien og et fra Sverige – som arrangørerne har sørget for præsenteres eksklusivt i de tre værtskommuners hovedbyer.

Disse forestillinger er blevet håndplukket af Teatercentrum for at tjene som gode eksempler på, hvad udlandet kan byde på af scenekunst for det unge publikum. Gæstespillene tjener derfor to formål på festivalen – de skal både underholde det lokale publikum og tjene som inspirerende indslag for de danske teaterfolk.

Genbrugstanker og mælkekartoner

Budskabet om festivalen er blevet spredt effektivt ud over alle tre kommuner, takket være bl.a. en hårdtarbejdende lokal PR-gruppe, der i over et år har sørget for at fodre lokalmedierne med små lunser af interessant information med relation til festivalforberedelserne.

For eksempel har der allerede været en del fokus på kunstneren Anne Riis Bovbjerg, der har skabt årets festivalplakat som et såkaldt 'patchwork-papirklip' af materialer, som hun har fundet på en genbrugsplads.

Genbrugstanken har efterfølgende gennemsyret hele arbejdet med at synliggøre festivalen i bybilledet og rundt omkring i kommunerne, og det har været vigtigt for arrangørerne at inddrage borgere i markedsføringen af festivalen.

Således er der f.eks. blevet arrangeret en række workshops – først for skolelærere, og senere for elever – hvor der er blevet produceret bl.a. bannere og flag af genbrugsmaterialer (som det også fremgår af det foto, der ledsager denne artikel), som skal gøre opmærksom på festivalen i det offentlige rum.

Af mere almindelige – men ikke mindre spektakulære – PR-tiltag i forbindelse med festivalen skal det i øvrigt nævnes, at det er lykkedes at få Thise Mejeri, hvis ledelse har en svaghed for godt teater, til at stille en hel kartonside til rådighed for festivalens markedsføring.

Det betyder, at folk i hele landet kan læse om festivalens fortræffeligheder på siden af Thise Let- og Mini-mælkskartoner i de sidste to uger op til festivalen. Kartonerne distribueres i op 350.000 eksemplarer fra Gedser til Skagen, så der skulle være en chance for, at også teaterinteresserede, der ikke lige bor i festivalens lokalområde i år, også får øjnene op for arrangementet og måske også lyst til at lægge vejen forbi hhv. Nykøbing Mors, Skive og Thisted i dagene 14.-21. april 2013.

Læs mere om Festival 2013 på www.aprilfestival.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere