Af: Morten Hede

17. oktober 2017

Kan du gå en giraf og danse en tyr?

Forfatter Knud Romers børnebog ’ABC’ (2014) med digte, rim og remser om dyreriget er genskabt i en sanselig og inspirerende teaterhybrid med dans, sang og skuespil i en samproduktion med tre teatre.

Ordene er Knud Romers og musikken er Bent Sørensens. Men sanseuniverset er publikums i ’Knud Romers ABC’ på BaggårdTeatret, som er co-produceret med sART Danseteater og Den Fynske Opera.

Der er nemlig fuld skrald på sanseoplevelserne i denne 'bogstavssafari', hvor børn og voksne i klassisk ABC-stil føres igennem dyrerigets bedste bogstaver – 'fra abe til ål'.

De fire medvirkende, som performer som både skuespillere, sangere, dansere og musikere, tager publikum med ind i mørket på et blødt gulvtæppe, der hygger under strømpefødderne.

Ved hjælp af flytbare stofvægge bliver BaggårdTeatrets sal snart labyrintisk og snart rummeligt. Og i eksotiske kostumer bevæger de medvirkende sig rundt iblandt os, mens vi vandrer, danser, sidder og ligger som hele forestillingens midtpunkt.

’Knud Romers ABC’ er skabt til at aktivere sanserne, og det dyrkes fra begyndelsen til slutningen. Og det foregår endda med den respekt for ordet og ikke mindst for bogstavet, som enhver ABC bør indeholde.

Et Romersk ABC-univers

Det er vekselvirkningen imellem – eller måske hybriden – dans, musik og skuespil, der får Knud Romers digte til at hæve sig op over det rent litterære.

Romers ABC er i sig selv humoristisk og legende, og det er dyrket helt ind i koreografier, musikalske kompositioner, scenografi og iscenesættelse.

’Knud Romers ABC’ tager så at sige uhøjtideligt Romers bog alvorligt, og den fortolker på både komikken og musikken i Romers ABC-digte.

Og udtrykkene, ikke mindst i Carlos Rodas præcise og kraftfulde dans og i Anete Jensens legende nysgerrighed, gør Romers univers nærværende i mørket. Et univers, som vi til sidst, da vi ligger på gulvet og lytter, kan blive let sagtmodige over at skulle forlade igen.

Intuitiv teaterleg

Sofie Christiansen (kunstnerisk leder og koreograf i sART Danseteater) har iscenesat forestillingen med en dynamisk og helhedsorienteret tilgang, som sandt at sige oftere kendetegner moderne dans end klassisk teater.

At få disse forskellige scenekunstneriske udtryksformer til at arbejde sammen på så velovervejet, stringent og dog uforudsigelig en måde, kræver overblik hos iscenesætteren og ikke mindst en fornemmelse for stemninger og perceptioner.

Publikums rejse igennem ’Knud Romers ABC’ er kompleks og dog intuitiv. Vi bliver ikke anbragt på gulvet og anvist vores rolle i forestillingen. Med kropssprog og musik inviterer forestillingen os til at lege med, og vi får lyst til at lege med!

Alternativt teater med tyngde

Det er en anderledes teateroplevelse, som BaggårdTeatret, sART Danseteater og Den Fynske Opera byder os velkommen til. Kostumerne er spraglede, lyset er både alle steder og ingen steder, og scenografien er både omkring os, under os og over os.

I et stomp-lignende indslag hører vi digtet om rotten, der sidder på potten, mens de fire medvirkende prutter på stribe. På et podie danser Carlos Rodas som tyren, og straks efter synger og bevæger Karin Norrinder sig stolt og strunk hen over gulvet som en giraf.

Igennem forestillingen danner alfabetet sig på væggen med bogstaver lavet af virkeligheden; en isskraber fra bilen bliver et T, en handske bliver et F, og en halvåben præstekrave bliver et C.

Andægtigt sidder vi før sidste scene og ser på alfabetets sidste bogstaver bliver placeret på væggen af nogle af de yngste publikummer. Dette er ikke blot en samling rim og remser. Dette er vort sprog.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.