Af: Carsten Jensen

6. november 2019

Juleknas 2019

Så er det atter sæson for juleforestillinger på små og store teatre og en masse andre steder. Der bydes på traditionel dramatik, dans, teaterkoncerter, installationer og sanseoplevelser med større eller mindre julestemning indbygget, mens klassiske familieforestillinger også er en del af sæsonudbuddet på de store teatre. Teateravisen forsøger som vanligt at servere et overblik over juleteater anno 2019.

Så har Teateravisen atter børstet den mentale nissehue af for at følge de scenekunstneriske muligheder lidt på vej ind i den overvældende juletid. For der er mange gøremål og mange fristelser for børn og deres voksne, men en stille stund med teater kan jo udgøre et tiltrængt pusterum.

Som det fremgår af vedstående faktaboks er det jo mageløst, hvad der tilbydes af juleforestillinger for børn og familier helt fra starten af november og i visse tilfælde til godt på den anden side af nytår.

Der bydes på traditionelt og eksperimenterende teater, dramatisk installationskunst, musikalske legestuer og teaterkoncerter og kreative sanserum m.v.

Fakta, guide og anmelderi  

En del stationære teatre vælger at holde helt december- og juleteaterfri og spare på kræfterne til kommende produktioner, mens andre byder på mindre scenekunstneriske aktiviteter som juletræsfest, julestue med sang og underholdning og lidt julegodter.

Der spilles også juleforestillinger i form af gæstespil i det offentlige rum (indkøbscentre), på biblioteker og i teaterforeninger m.m. 

For de mere info- og juletrængende kan man starte med vedstående faktaboks, tjekke kulturguiden Kultunauts særlige børneteaterliste blot et klik væk (øverste højre hjørne på portalen) og holde øje med oplysninger i lokale medier m.v.    

Har man behov for faglige vurderinger af det tilbudte, byder portalen på anmeldelser af rigtig mange af årets genopsatte juleforestillinger (Brug søg-funktionen) – ligesom der er planlagt anmeldelser af yderlige en håndfuld eller to af de nye jule- og familieforestillinger i den kommende tid.  

Langtidsholdbar ikke-juleri

Et lille dyk ned i julegodterne viser bl.a., at Riddersalen slutter af med de 'underjordiske', der spilles for 25. sæson og for både børn og voksne har været et tilbagevendende holdepunkt og en ægte juleklassiker.

De mange anstrengelser forud for premieren i 1994 har vist sig modstandsdygtige for både tidens tand og ukurante ønsker om nye tiltag i et kvart århundrede. Fire af de medvirkende har endda været på scenen i alle årene: Daimi Gentle, Signe Birkbøll (som også har skrevet 'De underjordiske), Erik Olsen og komponist og musiker Lars I. Shiller. Det er opgjort til i alt 896 forestillinger…

I langtids-jule-holdbarhed overgås 'De underjordiske' dog af 'Folk og røvere i kardemommeby', der når op på 38. sæson. Mange af de medvirkende har haft scenetjeneste i årevis, men vist ingen helt fra start. Det gælder også den levende kamel og et ditto æsel, der deltager i løjerne – dog uden for teatret – før alle forestillinger lørdage og søndage.

Ingen af disse to sejtrækkere har i øvrigt noget særligt udestående med julen – men det gælder jo også Crazy Christmas Cabaret med London Toast Theatre, der pudsigt nok også er klar til 38. sæson i år. Forsøget på at afslutte traditionen for et par år siden blev mødt af så harmdirrende protester, at de anglofile nydere af Vivienne McKees udskejelser også i år kan gå julen trygt i møde. 'The Three Brexiteers' er årets titel, men det kan vist blive svært at overgå den ægte britiske EU-exit-farce i Glassalen i Tivoli…

Gensyn og snarligt farvel

Blandt dette års mange genopsætninger af egentlige juleforestillinger er et gensyn med Gruppe 38's særlige udlægning af Juleevangeliet, 'Den Hellige Nat', som Teateravisens anmelder kaldte 'Åndeløs magi' og kvitterede med alle seks mulige (jule)stjerner fra dengang i 2008, hvor disse markeringsikoner var nye på denne ligeledes nye netportal.

Stjernerne er som bekendt for længst slukket på Teateravisen, men mange gode juleforestillinger er der stadig en chance for at opleve.

Holder man af mere installationsprægede julerier, er Carte Blanche klar med endnu en 'Englestue' med stemning og poesi – det bliver måske også den (næst)sidste af slagsen, idet egnsteatret i Viborg har besluttet at ikke at indgå en ny aftale med værtskommunen, når den nuværende udløber med udgangen af 2020. Teaterleder Sara Topsøe føler, at kommunen og teatret efterhånden står for langt fra hinanden kultur- og teaterpolitisk (se artikel). 

Til gengæld er ZeBU på Amager tilbage i år med deres julekalenderinstallation efter en ufrivillig pause sidste år pga. ombygning af teatret. 'Små hemmeligheder' er atter tænkt som en sansevandring gennem 24 hemmelige rum, indrettet af 24 kunstnere i teaterbygningen og Børnekulturhus Ama'r på Musiktorvet på Øresundsvej. (Se evt. reportagen fra 2017-udgaven, 'Gammel jul i nye klæder').

Lidt nyt og lidt til maven

Blandt de nye juleforestillinger er Randers Egnsteater klar med 'Juleevangeliet the musical', hvor der angivelig bydes på både syngende kameler og talende æsler. Det er Sigurd Barrett, der har skrevet tekst og musik.

Frilandsmuseet har efter en række år med 'Et juleeventyr' skiftet klassikeren ud med 'Mig og bedstefar – og så Nisse Pok', der dog også er en vaskeægte klassiker, nemlig Ole Lund Kirkegaards julefortælling i 24 kapitler, der første gang blev udgivet i 1982.

Men 'Et juleeventyr' dukker selvfølgelig op andetsteds: Aalborg Teater er klar med en opsætning fra 2018, mens Nørrebro Teater forsøger sig med klassikeren i et samarbejde med Helsingborg Stadsteater.

Hos Teater Vestvolden er Chapper klar med en ny juleforestilling, 'Chappers Decemberønske', mens Nørregaards Teater rent titelmæssige holder sig til det minimalistiske med forestillingen 'Jul'.

Der skal selvfølgelig også mad til. Teatret Fair Play er klar med 'Den store julemiddag 5' for de helt små (fra 3 år), mens BaggaardTeatret fodrer de voksne tilskuere af med 'Babettes Gæstebud', hvor publikum inddrages og får smagsprøver på det berømte gastronomiske overbud.

Men nu ER julen jo børnenes fest – og derfor er de fleste af julens forestillinger selvfølgelig for dem.

  

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere