Af: Anne Middelboe Christensen

12. december 2014

Julehumor med hjerterum og kanemusik

Bare juleteater altid var så sjovt og trygt og finurligt som på Det Lille Teater. Og 'Bare det var nu' byder endda på en ægte ’Santa-sensation’.

Det er imponerende, så nyskabende Det Lille Teater bliver ved med at være. Selv oppe på den minimale loftsscene i Lavendelstræde formår teatret at blive ved med at skabe nyt.

Årets juleforestilling, ’Bare det var nu’, er i hvert fald et skønt eksempel på en forestilling, hvor garvede og unge teaterfolk går sammen om at skabe noget helt nyt til ungerne. Med god gammeldags julesymbolik og julenostalgi, jovist, men også med børnehaverealisme og nutidsdrømme om at få en pakkekalender.

For Anna Bro har skrevet et finurligt og energisk stykke med kække replikker og skæve indfald. Stykket handler om en lille dreng, der skal begynde i en ny børnehave. Han er selvfølgelig nervøs for alt det nye. Så da han ligger og skal sover, og der pludselig dukker en pakkekalendernissepige op i hans værelse, så er han mildest talt parat til at tage med hende på nisseeventyr.

Og ungerne på tilskuerpladserne er såmænd også parate til at kravle med på hemmelig nattetur. For instruktøren Frede Gulbrandsen har fundet en fin børnetone i sin iscenesættelse – dynamisk og småvild, men også med den nødvendige ro og gentagelsesomhu, som de 3-6-årige elsker.

Svært at falde i søvn

Martin Fredberg spiller nemlig drengen Hvirvelvind med en munterhed og ligefremhed, som helt charmerer børnene. De går selv i børnehave, og de kender tydeligvis godt til at være spændt – og til ikke at kunne falde i søvn. Så de skal ikke gå glip af en eneste replik.

Og Christine Exner har en sjov pudsighed over sin nissepige Snestorm, der har travlt med at hjælpe med at dele pakkekalendergaver ud. Hun taler ud fra sin egen nisselogik og fra nissernes verden, hvor julemanden åbenbart sover tungt og snorkende hele året. Pånær altså lige juleaften, hvor han får travlt med at dele gaver ud.

Humor i nissehøjde

Scenograferne Sirgrandlear – Lea Burrows og Ingvild Grande – har skabt et hyggeligt børneværelse med sengen, der bare ikke er til at falde i søvn i. Og især med magiske skabe, der kan åbnes, så der viser sig at være hemmelige gange lige ind til nisseland. Og åbenbart med livestreaming af julemandens sovende øjenlåg!

Det må være en ægte Santa-sensation! Og det er i hvert fald humor i nissehøjde.

Forestillingens visuelle scoop er en træplanke og to reb, der på eleganteste vis kan forvandle sig til julemandens kane, så man næsten selv mærker nattevinden blafre i håret. Her højt oppe under loftet – og snart sikkert også ud over byens tage.

Skønt stjernehår

Stjernerne blinker i hvert fald lifligt på bagvæggen, og lysene blinker også i musikerpigens hår. For den smukke og karismatiske multimusiker Jeanett Albeck er blevet udstyret med sæsonens mest fantastiske paryk, der er høj som en pavehat og har indlagt lyskæde, som om hun var et personificeret juletræ.

Jeanett Albeck spiller på alverdens instrumenter og skægge klokker, mens hun guider forestillingen gennem den spændende natteudflugt for drengen og nissepigen. Ikke som en traditionel fortæller, men snarere som den betryggende julekender, der overvåger, at alt går rigtigt til. Med et smil.

Stakkels kagemand

Selvfølgelig kender det hele lykkeligt. Det bliver morgen, og det bliver jul. Og sådan skal det være. Samtidig er der masser af skøre tankehop undervejs – og der er også nogle af de genvordigheder, som hører ethvert eventyr til. Drengen møder f.eks. en kagemand, som bliver holdt fangen.

Men forhindringerne bliver klaret, uden at ungerne dør af skræk af den grund. Forestillingen er simpelthen i balance.

Det Lille Teater meldte hurtigt totalt udsolgt til dette nye julehit, så nu har teatret allerede afsløret, at ’Bare det var nu’ også er på repertoiret til næste jul.

Se, det var en skøn julehistorie.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.