Af: Bjørn Lense-Møller

10. oktober 2008

Jubilæum i balance

Et kunstnerisk regnskab i smuk balance og en egenkapital af løfterigt initiativ. Sådan karakteriserede Bjørn Lense-Møller de to jubilerende teatre bag Corona La Balance.

»Et jubilæum er uundgåeligt en anledning til at kigge bagud. Jeg har haft mulighed for at følge begge jubilarerne fra start til nu og set det meste.

Corona, fra voksenstarten med Marie Lalander og forandringen til et fuldgyldigt turnerende børneteater, efter Jørgen Carlslund overtog ledelsen i 1988. Et danseteater, der med en meget smuk enkelthed i udtrykket har forbundet en stor variation i udbuddet og har formået at udvide oplevelserne til at kunne nå et publikum fra babyalderen til lige før det bliver voksent. En særlig trend har været forestillinger med en filosofisk, erkendelsesmæssig undersøgelse af fænomener som tyngdekraften, balance, energi, der netop klarest er umiddelbart forståelige via kroppen.

La Balance, som fra starten også dyrkede et voksenpublikum i ind- og udland, men snart fandt sit foretrukne publikum blandt større børn og unge. Forestillingerne har ofte bygget på betydelige klassiske tekster af bl.a. H.C.Andersen, Shakespeare, Büchner og senest Jarry, men også helt barske nutidstekster som Guillous ‘Ondskaben’ og Kristofs ‘Det store stilehæfte’. Der er lagt stor vægt på fortællingens bredde, visualitet og musikalitet med original skreven musik, der gerne spilles live, som et direkte akkompagnement. Forestillingerne har stor loyalitet over for de originale teksters holdninger af alvor, uhygge og humor.

Når jeg kigger tilbage på de to teatres repertoire, mindes jeg ikke forestillinger, hvor jeg er gået derfra med et ”tjah” eller ligefrem ”Vorherre bevares” i munden. Det kan skyldes dårlig hukommelse, men jeg har løbet ned over repertoirelisterne. Og et par ”tjah’er” har der nok været. Ellers havde de ikke vovet nok.

For tre år siden valgte de så, meget klogt, at fusionere og søge om at blive det første statsensemble for børneteater og blev valgt.

Fusionen har på en gang fastholdt de to lige skitserede repertoireprofiler, men også skabt et lykkeligt samspil mellem dem både i projekters opståen, udvikling og fremtræden.

I det hele taget har Corona La Balance bekræftet en lang række muligheder i statsensemble-ideen som et center for udvikling af forestillinger, udbygning af internationale relationer og træning og styrkelse af faglig bevidsthed om børneteatrets status og videre udvikling.

Det får nu lov at fortsætte et år for nedsat kraft, og så holder det op som et slag i luften. Corona La Balance har valgt at fortsætte fusionen på sine gode erfaringer med den, men arbejdsbetingelserne kendes ikke endnu.

Ideen om et statsensemble stammer fra musikområdet, men der havde ensemblerne den konstans, at de både før, imens og efter var det ensemble, de nu var, fx Kontrakvartetten. For et børneteater gælder det, at det er som en frø, der får lov at puste sig op et stykke tid, men skal af med luften igen og blive lille, uden sikkerhed for at kunne nøjes med at falde tilbage til sin oprindelige størrelse.

Nu er det jo så noget, der åbenbart kun kommer til at ske én gang. men det er endnu et eksempel på den stadige divergens mellem ord og handling i forholdet mellem i dette tilfælde børneteatret og det politiske system.

Statsensemblet skulle være en bekræftelse på hele børneteatrets status, som en af de betydeligste udviklinger inden for dansk teater- og kulturliv i det sidste halve århundrede. Et løft til den almindelige, offentlige bevidsthed om dets høje kvalitet og internationale anerkendelse.

Og hvad sker? Kulturministeren kommer og åbner med tale og blomsterplantning på knæ. Rejser sig og børster buksebenene. De sidste blitz lyner, og så rækker interessen ikke længere.

Der er penge til tre år og der skrabes sammen til et fjerde for nedsat kraft, og det var det kulturinitiativ.

Nu skal man jo ikke hænge sig i bedrøveligheder, selvom de kan være meget vedholdende nutidige, men se fremad.

Corona La Balance er et smukt eksempel på, at et område sat i meningsfuld udvikling tiltrækker kvalificeret tilvækst, som det skete for 25 og 20 år siden og stadig sker i dag. Også en del ukvalificerede, men de truer pga. støttesystemerne ikke udviklingen.

Det ville have været betydelig morsommere for Corona La Balance at vige pladsen for en anden af flere kvalificerede spillere fra børneteatret, end at sætte liv i og bekræfte ideen om et statsensemble for så at begrave den som fire-årig.

Det bagud skuende ved dagens to jubilæer viser et kunstnerisk regnskab i smuk balance og en egenkapital af løfterigt initiativ.

Et slag er tabt, der er tid til at vinde et nyt. Ud over jubilæer er vi inviteret for at blive præsenteret for noget, der er mere end en skitse til at få

etableret et Børneteaterhus i København. Corona La Balances vision for et børneteatrets sted til synliggørelse af de herlige oplevelser, det har at byde på for ægte børn og folk med barnlige sjæle, der endnu har oplevelsesevnen i behold. Det har været en mangeårig drøm for børneteatrets folk.

Måtte fremlæggelsen åbne for et håbefuldt kig ind i en ikke alt for fjern fremtid fuld af mælk, honning og børneteater.

Til lykke med jubilæerne og til lykke til os alle med det børneteater, vi har og ikke skal til at opfinde. Vi skal bare skaffe det tag over hovedet, og hvad det ellers behøver for at vise sin fulde styrke.

Læs også artikel ‘Fra luftkastel til slot’ her på sitet

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere