DEBAT
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021

Egnsteatret Masken: En farlig mand

Stanislav Sevcik og Stine Holm Joensen som den farlige klient og pædagogen. Foto: Teatret Masken

Ikke så farlig endda

26-04-2009
Sympatisk, men ikke helt overbevisende Erling Jepsen-drama af Masken.
FAKTA
Egnsteatret Masken: En farlig mand - Tekst: Erling Jepsen. Scenografi: Amalie Bo. Iscenesættelse: Solveig Weinkouff. Medvirkende: Stanislav Sevcik og Stine Holm Joensen. Aldersgruppe: fra 15 år. Varighed: 60 minutter. Set på Festival 2009 i Ballerup i april 2009. Turnerer 7. september – 7. oktober 2009. www.masken.dk

Han er farlig, det er der næppe tvivl om. Når man sætter ild på et hus blot for fornøjelsens skyld, er det klogt nok af samfundet at spærre ham inde. Men hun er også farlig. Den kvindelige pædagog, der overskrider sine faglige grænser, fordi hun tiltrækkes af den unge, mutte og sørgmodige fyr, der er så svær at komme ind på livet af.
Vi møder dem på hans værelse i den lukkede institution, hvor han er anbragt. Udstyret med en svær psykiatrisk diagnose, siden han var 13. Han hører stemmer og udkæmper voldsomme sjælelige kampe, som han er dømt til at tabe.

Hun er ung og ny på afdelingen – måske også nyuddannet, det får vi ikke at vide. Men hurtigt bliver det klart, at de har et mere eller mindre bevidst spil kørende. I begyndelsen er hun den forstående, dialog- og procesorienterede pædagog, der ønsker at lette hans psykiske byrder, mens han slås med sine indre dæmoner, spændt ud mellem trangen til at være sig selv nok og et desperat ønske om at kunne dele sine inderste tanker med et andet menneske, der viser ham tillid. De taler sammen, de leger en eventyrleg sammen, hun trøster og opmuntrer ham – og tiltr ækkes af ham. Det er her, det går galt. For hende og derefter for ham.
Da han til sidst reagerer ukontrollabelt og overfalder hende, ender det med adskillelse. Hun kan gå ud i friheden, han dømmes til endnu længere tids forvaring. Nok et svigt, kunne man mene. Eller er der to ofre? Erling Jepsen og opsætningen lader klogt spørgsmålet stå åbent. Det er nemlig her, ansatsen til en interessant diskussion om grænser og faglig ansvarlighed skal findes.
Manglende understrøm

Stykket er af ældre dato – med Mikael Birkkjær og Ann Hjort i rollerne på Det Danske Teater i 1987 – og vel ikke et af Erling Jepsens bedste. Skal det spilles, kræves der 100 procent naturalistisk skuespilkunst for, at vi skal kunne tro på de to figurer.

Denne totale dækningsgrad er det ikke helt lykkedes instruktøren Solveig Weinkouff at lokke ud af Stanislav Sevcik og Stine Holm Joensen. Han har fint greb om den unge mands kropslige forpinthed og drengede sårbarhed, når han gemmer sig i hættetrøjen og hænderne knuges i lommerne – man forstår hendes lyst til at trøste ham – lige som hun også har godt fysisk fat om pædagogens farlige blanding af professionalisme, moderinstinkt og flirt.

Men replikkerne klinger for ofte som netop replikker, og i mange scener mangler den unde rstrøm af dobbelttydigh ed, af tiltrækning og frastødning, der kan gøre den i grunden ret banale og forudsigelige historie interessant og fængslende for alvor.

Af: Henrik Lyding
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - En farlig mand
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

06-04-2021

26-03-2021

24-03-2021

15-03-2021

09-03-2021

01-02-2021

17-12-2020

14-12-2020

11-12-2020

09-12-2020

07-12-2020

04-12-2020

03-12-2020

01-12-2020

30-11-2020

29-11-2020

28-11-2020

27-11-2020

25-11-2020

24-11-2020

23-11-2020

20-11-2020

16-11-2020

15-11-2020

13-11-2020

09-11-2020

08-11-2020

07-11-2020

03-11-2020

02-11-2020

30-10-2020

26-10-2020

23-10-2020

22-10-2020

21-10-2020

20-10-2020

19-10-2020

17-10-2020

15-10-2020

08-10-2020

Flere anmeldelser