Af: Carsten Jensen

16. november 2014

I smult vande

Teatret st.tv. modtog Danmarks Teaterforeningers børneteaterpris for sit elitesvømmerdrama, 'Jeg mig fuck dig', ved dette års seminar i Esbjerg, der atter bedre kunne betegnes som en enorm salgsmesse for turneforestillinger, hvor der handles teater for omkring 40 mio. kr. Teaterforeningerne var generelt ganske tilfredse med kvaliteten af næste sæsons turneteaterudbud. Men stigende forestillingspriser og Svalegangens eventuelle exit som turneteaterudbyder lurede i baggrunden.

Danmarks Teaterforeningers 67 medlemsforeninger over det ganske og danske land formidler et pænt stykke over 300.000 teaterbilletter årligt og er således en vigtig medspiller på markedet for turneteater.

Det mærkes og markeres tydeligt ved organisationens seminar, der stadig er de mange frivilliges store årlige firmaskovtur, men helt har skiftet karakter fra et tidligere overvejende fagligt debatforum til en storstilet salgsmesse, hvor landets turneteatre præsenterer deres forestillinger og indgår kontakter med de lokale teaterforeninger.

I år blev dette vigtige træf mellem producenter og arrangører afholdt 14.-16. november 2014 i Esbjerg, hvor Musikhuset lagde scener, møderum og samlingssteder til begivenheden.

Der var tilmeldt 477 deltagere, hvoraf næsten to tredjedele var repræsentanter for de 54 fremmødte teaterforeninger og omkring 130 personer repræsenterede teaterproducenterne – mens de sidste knap 60 deltagere kom fra kulturhuse, Kulturstyrelsen, billetorganisationer m.v. (se faktaboks).

For 40 mio. kr. turneteater

De senere år har Danmarks Teaterforeninger (DT) selv opgjort det til, at der i løbet af weekenden og i forbindelse hermed handles teater for over 40 millioner kroner.

Det sker bl.a. på baggrund af de mange såkaldte præsentationrunder, der fra fredag middag og frem mod lørdag aften afvikles på alle de sceniske platforme, som det enkelte års seminarsted kan opbyde.

Ofte vil teatrene kun kunne fremvise formodentlige uddrag eller andre sceniske trick til illustration af næste sæsons repertoire, men teaterforeningernes repræsentanter er garvede folk og har også deres faste favoritter, så der er år efter år fuld skrue på drøftelser om spilletider og kontrakter hele weekenden igennem.

Også derfor er seminarets udbud af debatarrangementer og anden faglig snak blevet stærkt decimeret gennem de senere år. Det er indkøb af forestillinger, der tæller.

Og primært voksenforestillinger og familieforestillinger, idet præsentationer af egentlige børne- og ungdomsteaterforestillinger er bandlyst fra seminaret, hvor man henviser til Aprilfestivalen.

Alligevel kan man ud fra årets deltagerliste se, at der var omkring 30 teatre med, hvis produktioner fortrinsvis findes netop i b&u-segmentet, men helt i tråd med, at disse forestillinger i princippet også er familieforestillinger og at de fleste ungdomsforestillinger tillige er interessante for voksne, er afgrænsningen noget flydende.

Flere penge, færre forestillinger

DT har for nylig i et nyhedsbrev skrevet, at flere teaterproducenter har klaget over, at de solgte færre forestillinger i forbindelse med sidste års seminar – og bekymringen er gået både på egen økonomi og teaterforeningernes vel og vel.

Men ifølge teaterforeningerne selv handler det primært om, at prisen på forestillinger er blevet så høj, at man følgelig har råd til færre forestillinger – ikke at aktivitetsniveau eller økonomi som sådan er for nedadgående. Og det underbygges af egne tal fra DT: Teaterforeningerne har i indeværende sæson rent faktisk brug 2,5 mio. kr. mere på forestillingskøb – men fået 55 færre opførelser for pengene…

Noget skyldes givet bevidst fravalg af de mange monologer og små forestillinger, som turneteatrene har tilbudt de senere år, fordi teaterforeningerne nu hellere vil have større og mere spektakulære produktioner.

Det udlægger DT's formand, Lars Salling, på følgende måde:

»DT's formål er at vise kvalitetsteater til publikum over hele landet. Og det koster noget at producere. Teater er en dyr kunstart, og publikums krav til medvirkende, til tekniske finesser og scenografien er kun stigende. Derfor bliver forestillingerne dyrere. Men den højere pris på de enkelte forestillinger betyder til gengæld, at producenterne fremover må indstille sig på, at de nok kommer til at sælge færre opførelser af hver produktion.«

Men faktisk fyldte problemstillingen omkring de dyre forestillinger ikke så meget på årets seminar. Og tilbagemeldingerne fra nogle af de store aktører som Folketeatret og Det Kgl. Teater var angiveligt, at man havde solgt godt.

Mens teaterforeningerne generelt gav udtryk for, at det rent kunstnerisk tegnede til en stærk sæson, fordi kvaliteten af det udbudte virkede høj.

Og den mangel på tilbageholdenhed lover jo egentlig ret godt for den kommende turnesæson.

Tilfældet Svalegangen

Dermed fyldte det meget på seminaret, at en af de helt store og populære udbydere af turneteater, Svalegangen, måske efter næste sæson stopper denne aktivitet. Det skyldes alene, at Projekstøtteudvalget for Scenekunst har valgt at skære tilskuddet til Svalegangens turneaktiviteter væk fra sæson 2016-17- og de fuldender dermed en glidende nedskæring af tilskuddet fra foregående udvalg, der gennem et par år har barberet et par millioner af et turneteatertilskud, der for få år siden lå på 3,7 mio. kr. Og som efterlader Svalegangen alene med støtten som lille storbyteater i Aarhus og manglende økonomi til at sendte turneforestillinger rundt til teaterforeningerne til en rimelig pris.

Svalegangen er faktisk p.t. næststørste turneudbyder efter Folketeatret og har leveret mellemstore forestillinger med tre-fem medvirkende og inden for både det moderniserede klassiske repertoire, ny dansk dramatik og musikdramatiske forestillinger m.v.

I flere sæsoner i et antal på fire forestillinger, aktuelt nu blot et par stykker – men alle turneer har været udsolgte, og de købende teaterforeninger har udtalt deres glæde over både repertoiret og den professionelle afvikling af turneforestillingerne både administrativt, teknisk og kunstnerisk.

Svalegangens turneforestillinger vil således blive stærkt savnet blandt teaterforeningerne, med mindre der bliver strikket en anden økonomisk støtteordning sammen for teatret.

Projektstøtteudvalget selv beklager situationen, men fastholder nødvendigheden af at prioritere de få midler, udvalget har.

'Vi er sat i verden for at sikre udviklingen af den nye scenekunst. Der er ikke automatik i vores tilskud. Var der dét, ville der aldrig blive plads til nye projekter, initiativer eller teatre. Så ville alle midler være låst til en række faste tilskudsmodtagere, og den helt store taber ville blive enkeltprojekterne. Det kan og må ikke ske', hedder det i en reaktion fra formand Ditte Maria Bjerg i form af en pressemeddelelse fra udvalget på selve dagen for DT-seminarets start. (Se også artikel i Proscenium) 

De andre priser…

Men det hele var ikke turne-problematikker og salgsmøder ved årets seminar. Der blev som vanligt også socialiseret og netværket og festet. Ikke mindst i forbindelse med den obligatoriske lørdag aftens gallamiddag, underholdning – og uddeling af årets priser.

Og lad os lige vente med den for denne portal vigtigste pris til sidst og tage de 'voksne' priser først – alle udvalgt af DT's bestyrelse på baggrund af indsendte anbefalinger fra medlemmerne:

Prisen for Årets Turneteaterforestilling gik til Folketeatrets 'Den stundesløse' – Holberg er fortsat et populært valg – mens Årets Turneteaterskuespiller var i flertal: Prisen gik nemlig til Baard Owe og Marie Louise Coninck for deres præstation i Nepo Teatrets 'Lovesong'.

Hædersprisen tilfaldt i år Jacob Morild fra Cafe Liva, hvis produktioner  med fokus på musik og satire er særdeles eftertragtede. Morild selv er ligeledes en meget populær herre i teaterforeningskredse. Han er bl.a. en  yndet konferencier til teaterforeningers jubilæer, konferencer m.v., hvor han 'med skarp tunge, muntre, musikalske indslag og et ophøjet blæsen på faste, stivnede regler har sat liv i mange arrangementer, der ellers ville være blevet noget mere kedelige og nydelige uden ham', som det udtrykkes af en af teateravisen.dk's indsigtsfulde kilder i miljøet.

Jeg mig fuck dig

Og så blev Årets Børneteaterpris givet til en forestilling, der også blæser på traditionelle tilgange til teater. Alene titlen 'Jeg mig fuck dig' antyder respektløsheden, og selve forestillingen foregår primært i et elitesvømmer-miljø, hvorfor de tre medvirkende en stor del af forestillingen optræder i badedragt.

Teatret st.tv. kan så nu føje en ny pris til den Reumert for Bedste Børneteaterforening, som teatret fik i 2010 for sin allerførste produktion, '6, P LR K?' – som altså heller ikke følger de mere regelrette normer for forestillingstitler.

Men denne weekend gjaldt det altså 'Jeg mig fuck dig' – der fik gode ord og fem stjerner fra Henrik Lyding i anmeldelsen her på portalen – og som teatrets øvrige ungdomsforestillinger både har bid og solidaritet overfor målgruppens liv og trængsler.

Forestillingen 'handler om at drukne i pres og præstationsangst. Om at leve op til egne og andres forventninger. Leve op til krav fra forældre. Skolen. Omverden. Sig selv. Sin krop. Sin fremtid. Om at være set, være voksen, være elsket, være seksuelt aktiv, være bedre, være bedst. Eller ønske man var det. Om at lykkes. Om at straffe sig selv, når man ikke gør. Og om at holde vejret under vand og håbe på det bedste', som det hedder i teatrets eget præsentationssprog.

Den er skrevet af Line Mørkeby – der som en form for husdramatiker har stået for manuskriptet til de fleste af teatrets forestillinger – her dog i samarbejde med instruktøren Kamilla Wargo Brekling, mens den næsten lige så faste huskomponist  Sune Skuldbøl Vraa har stået for lyddesign. Scenograf er Lisbeth Burian – og de medvirkende er teatrets to stiftere, Betina Grove og Marianne Søndergaard, der dog her har fået selskab i bassinet af skuespilleren Jens Gotthelf.

Pristalen

Og her er så de motiverende ord, der blev afleveret af Roskilde Teaterforenings formand, Lars Olsen, i forbindelse med prisoverrækkelsen:

Lugtede der ikke af klor i teatersalen? Vi var nærmest omsluttede af turkisblåt vand. Som sad vi på fliserne i en halvkold svømmehal og heppede på de tre unge svømmere, der kæmpede dernede i det turkisblå vand.

Kæmpede for at komme først i mål, kæmpede for at nå det næste mål, den næste sejr – men kæmpede mest af alt med sig selv, med et teenageliv splittet mellem ambitioner, krav og så alt det andet, man egentlig har lyst til i den alder. Der hvor det kun er svømmebanerne, der er regelret lige – mens livet har det med at bugte sig i uventede sving.

'Jeg mig fuck dig' er en ualmindelig helstøbt, intens vidtfavnende forestilling om unge, ambitioner og krav. Iscenesat uden kedelig voksenvenlig forståelse og medfølelse.

For ved at gøre Jonas, Nanna og Ida til elitesvømmere får Stuen tv. nok fortalt en historie der handler om det præstationspres tusindvis af unge hver dag føler, hviler tungt på deres skuldre. Men ved at bruge det naturlige konkurrencemiljø som elitesporten er, kunne teatret sætte nogle problemstillinger på spidsen på en anderledes naturlig og elegant måde, end hvis handlingen havde udspillet sig i et klasselokale. Der, på kanten af bassinet, vugger vandets blide bevægelser os ind i deres univers af håb og drømme, men også ekstreme krav og afsavn for at vinde næste medalje, næste konkurrence. 

Samtidig gav svømmerammerne også instruktør Kamilla Wargo Brekling en vidunderlig mulighed for at udfolde hele sit koreografiske talent og begavede fysiske iscenesættelse. Hun satte på smukkeste vis krop på de mange ord og monologer fra de tre svømmere, Jens Gotthelf, Betina Grove Ankerdal og Marianne Søndergaard Madsen.

Det var så perfekt en forestilling, lige så seværdig for voksne som for unge, og vi er glade for at kunne give 'Jeg mig fuck dig' prisen som Årets Børneteaterforestilling.

Forankret i virkeligheden

Teatret st.tv.blev stiftet i 2008 af Bettina Grove og Marianne Søndergaard, der efter adskillige år i diverse børneteatre besluttede sig for at lave deres helt eget teater og ungdomsforestillinger, der bunder i research i specifikke miljøer, men afspejler generelle problemstillinger.  

Efter '6, P LR K?' (om seksualisering og sociale medier) fulgte 'V.I.P' (om pigevold, gruppepres og omsorgssvigt), 'Jeg mig fuck dig', 'Ung blond pige' (om fremmedangst og smålighed) og 'Deadline' (om dødens tabuer) – og 29. november har teatret så premiere på 'SygtSundt' (om absurditer i sundhedssyn og -system).

Det er også blevet til to småbørnsforestillinger med udgangspunkt i to bøger, 'Den sultne larve Aldrigmæt' og 'Sneglen og hvalen'.

Om de markante ungdomsforestillinger sagde de to i et interview i Teater 1 for et par år siden:

'Det er afgørende for os, at vores forestillinger er forankret i virkeligheden. Selvom vi tager udgangspunkt i, hvad der kan synes som ekstreme miljøer, så skal forestillingen og dens tematik appellere til og være genkendelig for alle uanset alder og køn'.

Producenternes arrangørpris

Lørdag aften er en nu fire år gammel nyskabelse også blevet til tradition, nemlig en såkaldt modpris fra teaterproducenterne til en teaterforening, der har udmærket sig i den måde, de modtager, servicerer og behandler de gæstende turneteatre på.  

Her er prisen en gratis forestilling, hvad der nok kan drøje på et teaterforeningsbudget.

Initiativet blev taget af Kulturkongen.dk og første pris uddelt af Teater V's Pelle Koppel ved seminaret i Helsingør i 2011.

I år var de tre nominerede teaterforeninger Faaborg-Midtfyns Teaterforening (osse kaldet 'Teatret i Midten' og med base i Korinth Kulturhus), Hjørring Teater og Vejleegnens Teaterforening – og den glade vinder af arrangørprisen blev sidstnævnte, der således fik et helt konkret bevis for, at det er et sted, som turneteatrene godt kan lide at komme.

Teaterforeningen valgte i øvrigt som præmie en forestilling fra Teater V.

Kvalitetsdebat to go 

DT-seminarets sidste dag startede som vanligt med morgensang – de rustne stemmers kor kunne man måske kalde dette indslag efter aftenens spirituøse genvordigheder – inden den faste søndagsdebat, der i år var helliget begrebet god kvalitet.

Og ifølge teateravisen.dk's hjemmelskvinde, Rikke Rottesten. var det en fin og engageret debat, som hun var moderator på:

»Alle ville gerne diskutere, hvad der var god kvalitet for især det publikum, den ret hurtigt fik fokus på. Eller kvaliteter, som paneldeltager Stig Jarl sagde, at det gav mere mening at tale om, for der er ikke et entydigt kvalitetsbegreb.

Og med kvalitetssnakken i baghovedet var det tid til skrub-af-sandwich for dette års DT-seminar i Esbjerg.

Næste år venter endnu en købsmesse og nye udfordringer for både producenter og aftagere. Det bliver i Arena Nord i Frederikshavn 20.-22. november 2015.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere