DEBAT
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
Børn skal ikke lære at opleve teater, for det kan de i forvejen - også som ganske små, hvad Gertrud Exner fra Teater Blik og de små tilskuere her demonstrerer sammen på en festival. Foto: Gitte Lotinga

Hvor er oplevelsen henne?

01-04-2016
På Aprilfestival 2016 er den faglige konference, 'Audiences are now!' helliget temaet publikum og henvender sig til formidlere, teaterfolk og alle andre, der er interesserede i publikumsudvikling og teater med børn og unge som målgruppe. En af oplægsholderne er Louise Ejgod Hansen, lektor i dramaturgi ved Aarhus Universitet, der her leverer en lille appetizer til konferencen, hvor der stadig er plads til flere deltagere.
Af: Louise Ejgod Hansen
FAKTA

Faglig konference på Aprilfestival 2016: Audiences are now!

Konferencen laves i samarbejde med Matthew Reason, York University, ASSITEJ Danmark, Frederiksberg Kommune og scenograf Annika Nilsson.

Teaterforestillinger for børn og unge kan ses som et mødested, en kommunikation hvor publikum er tænkt aktivt ind. Hvor alle har en rolle som deltagere – uanset om man sidder stille i mørket og skaber sine egne billeder, om det er dele af ens egen historie der spilles, eller om man selv er tiltænkt en aktiv rolle i forestillingen.  

Nogle af de spørgsmål, der undersøges på årets konference, er: Hvilke erfaringer gøres som publikum? Hvad oplever det unge publikum? Hvordan kan de klædes på til rollen som publikum? Hvad er et godt publikum? Hvordan skabes der mødesteder for nye publikummer? Og hvad er publikumsudvikling?

Man kan deltage i forskellige workshops med Matthew Reason, C:NTACT eller teaterpædagoger fra Masteruddannelsen på Metropol. Deltage i talks med professor Ben Flecther-Watson, Beth Juncker og Louise Ejgod eller høre om Århus Teaters nye projekt 'Ej blot til Lyst'.

I år udbydes konferencen også til festivalens udenlandske gæster, da størstedelen af konferencen foregår på engelsk.

Mere info her  

Se dagens program via dette link

Tilmelding via dette link

Tid:  14. april 2016 kl. 9,00 til 17,30 (start 8,30 med kaffe og croissant, slut med sandwich)

Sted: CBS - Copenhagen Business School, Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg C.

Pris: 600,- kr.

Som barn var jeg en flittig teatergænger - har min mor fortalt mig. Problemet er nemlig, at jeg ikke kan huske det. Jeg kan ikke huske en eneste af de mange forestillinger, jeg så på det hedengangne Sysseltinget i Hjørring.

Det jeg kan huske, er at hver gang forestillingen skulle til at i gang, så pustede vi børn lyset ud!
Om det er derfor, jeg stadig er en flittig teatergænger, ved jeg ikke. Og jeg er egentligt også ligeglad, for historien fortæller mig noget andet, noget man som voksen og som professionel teaterformidler ikke må glemme: At teater er oplevelsen her og nu sammen med alle de andre.

Ikke blot statistik og demografi

Så simpelt er det. Og så alligevel ikke, især ikke hvis man begynder at tale om publikumsudvikling. Så kommer teater til at handle om demografi og målgrupper. Og teater for børn kommer til at handle om at skabe fremtidens publikum.

 Og naturligvis er begge dele vigtigt: Det er svært at ignorere, at teaterpublikummet er en dårlig afspejling af den danske befolkning, når det kommer til uddannelsesniveau, køn, bopæl og etnicitet. Og det er da også svært at argumentere imod, at gode teateroplevelser som barn da må danne et godt grundlag for, at man som voksen også frivilligt går i teatret (også selvom oplevelsen for længst er glemt).

Ikke desto mindre vil jeg fastholde, at publikumsudvikling ikke alene må handle om statistik og demografi. Publikumsudvikling skal også handle om oplevelsen. Om at mange og mange forskellige får en mulighed for at være en del af et publikum, for at opleve levende mennesker skabe en fortælling, et billede eller et univers, der gør indtryk. For det er vel grundlæggende derfor, det er vigtigt at gå i teatret: Fordi det giver os (børn såvel som voksne) oplevelser, der betyder noget; oplevelser, der har værdi.

'Det sidder i kroppen'

For nogle år siden gennemførte jeg et stort publikumsforskningsprojekt i samarbejdet med SceNet og Teatercentrum, hvor jeg undersøgte, hvad børn oplever, når de ser teater.

Projektet bekræftede mig i ’en ting: At børn ikke skal lære at opleve teater, for det kan de allerede. Rigdommen i forskellige sanseindtryk, personlige erindringer, sociale observationer og overvejelser omkring alvorlige tematikker og gode grin af morsomme hændelser var overvældende.

Jeg er overbevidst om, at det sidder i kroppen, og om, at hvis vi for alvor vil udvikle et nutidens og fremtidens publikum i Danmark, så skal vi værne om disse oplevelser. De er kernen i scenekunsten.

Louise Ejgod Hansen, lektor i Dramaturgi, Aarhus Universitet, er oplægsholder på konferencen 'Audiences are now!' torsdag d. 14. april på Aprilfestival 2016.

***

Læs mere om Louise Ejgods publikumsforskning her
Projektet mundede også ud i metoden 'Teateroplevelser', der gør det muligt at sætte barnets eller den unges oplevelse i centrum. Metoden præsenteres her  

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Hvor er oplevelsen henne?
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415161718

14-11-2019
 

06-11-2019
 

30-10-2019
 

21-10-2019
 

09-10-2019
 

23-09-2019
 

16-09-2019
 

05-09-2019
 

29-08-2019
 

27-08-2019
 

20-08-2019
 

01-07-2019
 

21-06-2019
 

17-06-2019
 

03-06-2019
 

01-06-2019
 

29-05-2019
 

27-05-2019
 

23-05-2019
 

20-05-2019
 

10-05-2019
 

01-05-2019
 

24-04-2019
 

21-04-2019
 

10-04-2019
 

29-03-2019
 

25-03-2019
 

22-03-2019
 

21-03-2019
 

18-03-2019
 

11-03-2019
 

04-03-2019
 

22-02-2019
 

18-02-2019
 

11-02-2019
 

01-02-2019
 

15-01-2019
 

01-01-2019
 

19-12-2018
 

06-12-2018
 

Flere anmeldelser