Af: Louise Ejgod Hansen

1. april 2016

Hvor er oplevelsen henne?

På Aprilfestival 2016 er den faglige konference, 'Audiences are now!' helliget temaet publikum og henvender sig til formidlere, teaterfolk og alle andre, der er interesserede i publikumsudvikling og teater med børn og unge som målgruppe. En af oplægsholderne er Louise Ejgod Hansen, lektor i dramaturgi ved Aarhus Universitet, der her leverer en lille appetizer til konferencen, hvor der stadig er plads til flere deltagere.

Som barn var jeg en flittig teatergænger – har min mor fortalt mig. Problemet er nemlig, at jeg ikke kan huske det. Jeg kan ikke huske en eneste af de mange forestillinger, jeg så på det hedengangne Sysseltinget i Hjørring.

Det jeg kan huske, er at hver gang forestillingen skulle til at i gang, så pustede vi børn lyset ud!
Om det er derfor, jeg stadig er en flittig teatergænger, ved jeg ikke. Og jeg er egentligt også ligeglad, for historien fortæller mig noget andet, noget man som voksen og som professionel teaterformidler ikke må glemme: At teater er oplevelsen her og nu sammen med alle de andre.

Ikke blot statistik og demografi

Så simpelt er det. Og så alligevel ikke, især ikke hvis man begynder at tale om publikumsudvikling. Så kommer teater til at handle om demografi og målgrupper. Og teater for børn kommer til at handle om at skabe fremtidens publikum.

 Og naturligvis er begge dele vigtigt: Det er svært at ignorere, at teaterpublikummet er en dårlig afspejling af den danske befolkning, når det kommer til uddannelsesniveau, køn, bopæl og etnicitet. Og det er da også svært at argumentere imod, at gode teateroplevelser som barn da må danne et godt grundlag for, at man som voksen også frivilligt går i teatret (også selvom oplevelsen for længst er glemt).

Ikke desto mindre vil jeg fastholde, at publikumsudvikling ikke alene må handle om statistik og demografi. Publikumsudvikling skal også handle om oplevelsen. Om at mange og mange forskellige får en mulighed for at være en del af et publikum, for at opleve levende mennesker skabe en fortælling, et billede eller et univers, der gør indtryk. For det er vel grundlæggende derfor, det er vigtigt at gå i teatret: Fordi det giver os (børn såvel som voksne) oplevelser, der betyder noget; oplevelser, der har værdi.

'Det sidder i kroppen'

For nogle år siden gennemførte jeg et stort publikumsforskningsprojekt i samarbejdet med SceNet og Teatercentrum, hvor jeg undersøgte, hvad børn oplever, når de ser teater.

Projektet bekræftede mig i ’en ting: At børn ikke skal lære at opleve teater, for det kan de allerede. Rigdommen i forskellige sanseindtryk, personlige erindringer, sociale observationer og overvejelser omkring alvorlige tematikker og gode grin af morsomme hændelser var overvældende.

Jeg er overbevidst om, at det sidder i kroppen, og om, at hvis vi for alvor vil udvikle et nutidens og fremtidens publikum i Danmark, så skal vi værne om disse oplevelser. De er kernen i scenekunsten.

Louise Ejgod Hansen, lektor i Dramaturgi, Aarhus Universitet, er oplægsholder på konferencen 'Audiences are now!' torsdag d. 14. april på Aprilfestival 2016.

***

Læs mere om Louise Ejgods publikumsforskning her
Projektet mundede også ud i metoden 'Teateroplevelser', der gør det muligt at sætte barnets eller den unges oplevelse i centrum. Metoden præsenteres her  

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere