DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Hvad er Refusionsudvalgets spilleregler?

11-02-2014

Anne Kurtzweill og Hans Nørregaard kommenterer Refusionsudvalgets arbejde omkring showcase og refusionsafgørelser:

Blandt os teaterfolk er der blevet talt og skrevet meget om det nye refusionsudvalg. Hvad er linjen, hvilke kriterier bedømmer de efter, og kan refusionsudvalget se en næsten færdig forestilling uden "automatisk", at dømme den ude, når den skal vises til en "knald eller fald"-sceance i unaturlige rammer på en showcase.

Vi i Det lille Verdens Teater har også undret os over den linje i refusion/ikke refusion, der er blevet udøvet i dette udvalgs korte eksistens. Vores egen refusionssituation har været noget uigennemsigtig. For os har det været svært at gennemskue udvalgets beslutninger, som på papiret kan virke noget tilfældige og ubegrundede. Og det siger vi blandt andet, fordi vi ikke har kunnet få svar fra udvalget på konkrete skriftlige forespørgelser om, hvorfor den ene og ikke den anden skulle indkaldes.

Hvorfor fik en ny forestilling tre års godkendelse, hvorfor fik en gammel kun to år og hvorfor blev en gammel, mange gange godkendt forestilling indkaldt, selvom der ingen ændringer har været i den? Uanset at vi ikke har fået respons af nogen art, har vi bare ikke været i stand til at se, at der er en linje eller sammenhæng i vurderingerne - eller hvad de bygger på.

Som et teater med 17 års erfaring med forestillinger for aldersgrupperne 1,5, 4 år, 3-6 år og 5-10 år har vi opnået det privilegium, at vi har kunne få godkendelsene på papiret, når vi ansøgte. Det tror vi, vi har gjort os fortjent til. Samtidig holder vi jo naturligvis fast i, at vi aldrig vil sende en forestilling på gaden eller til festival, uden at den kan fastholde det kvalitetsniveau, teatret har opbygget og leveret gennem ca. 140-160 forestillinger om året.

Vi opfatter sågar, at vores forestillinger er så stærke og de medvirkende så professionelle, når teatret med meget få medvirkende kan "genopfinde" flere af teatret forestillinger - selvom de har haft 10 års jubilæum og at mange sæsoner tilbyder fm-syv forskellige forestillinger samtidigt. En sådan forretningsmodel kan kun fungere, hvis kvaliteten er i orden. At Det lille Verdens Teater ikke er i stand til at sikre sig tilskud med en fast frekvens fra Projektstøtteudvalget under Kunststyrelsen gør blot vilkårene for planlægning dét mere udfordrende og hverdagen økonomisk mere usikker.

Den 10. december blev vi bedt om at stille til showcase med to forestillinger. Da vi allerede havde solgt på alle udvalgets mulige dage, på nær den 2. februar, så var beslutningen enkel.

Den ene kandidat - gammel forestilling fra 2004 er velindspillet, så en "eksamen" vælter ikke læsset - dog skulle der lige afsættes to dage til "genopsætning" - som vi altid gør, når en forestilling som ikke længere sælger så meget "skal på gaden igen".

Den anden, en ny forestilling, hvor vi måtte forcere prøveforløbet til det yderste, for at få den gjort færdig til den 2. februar. Dagene op til showcase nåede vi at spille fire prøveforestillinger. Børn og pædagoger var glade. Den fungerede rigtig flot, børnene responderede som vi ønskede, var medlevende og optaget. Derfor var vi glade for at kunne præsenterer den for udvalget, selvom vi jo godt var klar over at den stadig var lidt famlende - men form og indholdet var klar til finpudsning. Vi har presset spiller og instruktør ud over det rimelige og havde håbet at udvalget kunne se, at forestillingen er en dejlig lille historie, og som med 14 dages efterbearbejdning ville rejse sig og komme på højde med alle vores andre forestillinger.

Vi erkender åbent, at forestillingen var shaky på dagen, manglede "farverne" og dynamik, at spilleren følte eksamenspresset på sine skuldre - et udslag af den forcerede prøveperiode. Vi har selv oplevet tidligere refusionsudvalg, se forestillinger i det lys - en ny og næste færdig forestilling skal ses i - som en skabelon der skal poleres. Vi havde en forventning om, at det nuværende refusionsudvalg arbejdede efter samme præmisser, og kunne gennemskue den situation vi var i.

I den oprindelige ansøgning var præmieredatoen sat til marts. Den var vi jo nødt til at lave om, efter at vi var blevet bekendt med, at forestillingen skulle på showcase. Vi har jo også et behov for at tilgodese vores tilskudsgivere - i dette tilfælde BG Fonden, som har beviljet 100.000 kr. til opsætningen. Vi har en fælles interesse i at få forestillingen på landevejen.

Vi oplever, at refusionsudvalgets procedurer er ændret med det nye udvalgs tiltrædelse. Vi har af de forrige udvalg fået godkendelse på papiret, og det gik vi udfra var en procedure, vi kunne holde os til. Så vores planlægning var en helt anden end den, det endte op med. Vi havde næsten to måneder til prøver, god tid til løbende prøveforstillinger. Og ikke mindst til at forestillingen kom helt ind under huden på spilleren. Som et teater i kontinuelig drift, er planlægning en vigtig ting, og når den brydes skaber det ringe i vandet. Og den tungeste "ring" er aflysninger af allerede solgte forestillinger og at vi ikke kan præsenterer den på den kommende April festival, og at næste sæson er i fare. En ny forestilling på repertoiret er vigtigt for at få flow i salget.

Så vi tog en chance, og håbede på at vi kunne vise en forstilling i god nok kvalitet, til at vi kunne færdigbearbejde den efterfølgende frem mod årets eneste festival - hvor en stor del af vores salg af nye forestillinger etableres. Det bliver nu først i 2015.

Refusionsudvalget har senest i et nyhedsbrev opfordret teatrene til at indsende ansøgninger op til et år før forestillingerne skal godkendes. Det gælder dog ikke det fåtal af teatre, som opnår økonomisk projektstøtte. Men for de mange andre teatre, som ikke er så heldig at få de store projekttilskud og skal sikre økonomien gennem fundraising eller et væsentlig antal af solgte forstillinger på institutioner og biblioteker per opsatte forestilling, er tid og ressourcer ikke noget der er i overflod. Det er faktisk en kamp at holde gang i forretningen. Så ville det være velkomment at have klare linjer at forholde sig til - før de praktiseres. Så hvad er spillereglerne?

Anne Kurtzweil og Hans Nørregaard er henholdsvis stifter/leder/spiller og bestyrelsesformand i Det Lille Verdens Teater

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser