Af: Søren K. Kløft

23. september 2019

Horsens Teaterfestival – igen og igen!

Fra 20.-22. september var der atter teaterfestival i Horsens - for 34. gang, faktisk. Rammerne var de velkendte, vejvisningen og skiltningen pædagogisk og let aflæselig, vejret varmt og solrigt, og folk glade. Og så var der alligevel ting, der ikke var helt som før. Teatercentrums Søren K. Kløft tog til Horsens (for 17. gang, faktisk) for at opleve det hele igen – med pivåbent barnesind og et følsomt voksenhjerte. Spørgsmålet var bare, om de barnlige og voksne forventninger kunne indfries.

At lave festival er som at styre en båd i havn på en dag, hvor man måske hellere skulle have være blevet ved kaj: Fuld af uforudsete begivenheder. Og bedst som man tror, man har styr på det hele, sker der noget nyt, som kan være svært at håndtere og kontrollere. Horsens Teaterfestival er ingen undtagelse. 

I år skulle udfordringerne bl.a. vise sig at være af virtuel karakter. Som da festivalens funklende nye, lækre, brugervenlige og mobil-optimerede hjemmeside ikke længere kunne klare presset, da den skulle stå sin ildprøve i midten af august, hvor online-bestillingen af gratis billetter startede. 

Det er enhver festivalarrangørs frygt, at sådan noget skal ske netop på dén dag, det ikke må ske. Men hvad der ikke slår én ihjel, styrker jo som bekendt én til det videre liv – og billetbestillingen kom da også op at køre i løbet af nogle timer.

Festivalledelse og knofedt

Og der skal trods alt mere til at slå kommunens festivalkoordinator Maria Suh af pinden. Selvom det kun er hendes andet år som leder af festivalen, har hun meget erfaring med sig i bagagen fra teatermiljøet, hvor hun har lært at navigere i en livsbekræftende blanding af kunst og kaos.

Maria Suh er knivskarp i sine prioriteringer, har overblik over det meste, og enhver, der kommer i kontakt med hende, kan undre sig over, hvor i alverden hun får al den energi fra? Hvor står hendes opladerstation henne? Tæt på, skulle man mene, for hun lader aldrig til at løbe tør for energi.

I år har hun også haft brug for store dele af sin energi på bl.a. frivillig-området, hvor festivalen har været specielt udfordret. Kun omkring 60 frivillige var der til at få festivalen til at køre i år, og det er ifølge både Maria Suh og frivilligkoordinator Nicolas Aasberg lige i underkanten. 

Og det er ellers ikke fordi Maria og Nicolas har ligget på den lade sig i deres bestræbelser på at rekruttere frivillig arbejdskraft. Således har mange hen over sommeren og i det tidlige efterår kunnet more sig over en ganske underholdende video-kampagne på de sociale medier med det ene formål at skaffe frivillige til festivalen (med Maria og Nicolas i de to bærende hovedroller, selvfølgelig). Men desværre uden de store resultater på trods af lige dele gode intentioner og afvæbnende humor.

Når dét er sagt, så skal det dog retfærdigvis også siges, at festivalen altid har haft en lille fast kerne af trofaste frivillige, som – år efter år – altid har bakket festivalen op og lagt en kæmpe indsats i den lange september-weekend, hvor festivalen altid har ligget. Og de var der selvfølgelig igen i år – som spillestedsansvarlige, som billetkontrollører, som forestillingsvagter, som vejvisere, som billetbestyrere, som op- og afryddere, etc. 

De unge er med til at vælge

Horsens Teaterfestival er en kurateret størrelse, som giver publikum mulighed for at se håndplukkede forestillinger, udvalgt af et dramaturgiat bestående af teaterfolk med faglig indsigt. Derfor er der en vis garanti for, at man som publikum vil møde teater af høj kvalitet, når man sætter sig til rette på bænkene eller begiver sig på opdagelse i en af de stadigt flere publikumsinddragende produktioner.

Én af nyskabelserne på Horsens i år var imidlertid et ’ungedramaturgiat’ bestående af unge fra Komediehuset Horsens, Holbæk Drama College og Randers Egnsteaters Talentlinje. Festivalens erklærede mål med dette dramaturgiat var dels at inddrage de unge i kurateringsarbejdet og dels at få bedre kendskab til netop denne målgruppe. 

De unge havde været ude og se ti forskellige forestillinger og havde efterfølgende valgt at præsentere Teater O’s ’#fremtiden’ og Black Box Dance Companys ‘No Sex – en verden af køn’ på festivalen. To sikre valg – og måske ikke så langt fra, hvad ’voksen-dramaturgiatet’ alligevel ville have valgt, hvis der ikke havde været unge med i udvælgelsesprocessen.

Men dette ændrer dog ikke på, at det er en god idé at lukke dele af festivalens målgrupper ind i maskinrummet og lade dem få indflydelse på en så vigtig – og indrømmet – ganske følsom del af festivalens DNA. For dramaturgiatet kan jo også udvikle sig til øretævernes holdeplads. 

Det sidste var dog ikke noget, som Esther Dorothy Ackerman fra Holbæk Drama College lod sig mærke med, da jeg sludrede med hende en aften over en øl efter teatertid. Hun havde været ét af de engagerede medlemmer af det nyetablerede dramaturgiat, og hun beskrev oplevelsen for mig som ’enormt berigende’ og fortsatte: 

»Det har været skønt at have muligheden for at dele de teateroplevelser, som vi selv har sat stor pris på, med andre på vores alder. For os er det ekstremt vigtigt at vise andre unge alt, hvad scenekunsten kan og tør.«

Tradition og mangfoldighed

Og den kan i hvert fald meget – scenekunsten, altså. Om den turde så meget nyt i år, må stå hen i det uvisse – i hvert fald så denne signatur ikke noget, der for alvor brød med hverken konventioner eller udfordrede mediet eller mine sanser. Måske var barnesindet alligvel ikke åbent nok? – eller måske var voksenhjertet ikke følsomt nok? 

Der var dog signifikante undtagelser. For hvem kan fortolke Karen Blixen så originalt som Gruppe 38? Hvem kan danse så sikkert og flot som Black Box Dance Company? Hvem kan fortælle en flygtningehistorie med større indlevelse og nerve end New International Encounter Theatre? Hvem kan fortælle en kærlighedshistorie mere gribende end Teatret Hils Din Mor? Hvem andre end Teater O kan lave ungdomsteater, der rammer målgruppen lige mellem øjnene? Og hvem andre end Hr. Teater kan få en hel gågade til at grine, så tårerne triller? 

Der er nok nogle kvalificerede svar derude, men på Horsens Teaterfestival var der i denne signaturs øjne ingen alternativer til disse seks forestillinger. Det var god underholdning, meningsfuldt teater og… ja, lad os da sige det: Teaterkunst.

Og så var der priserne

Lørdag aften var det så blevet tid til igen at uddele priser. Uddelingen foregik på Horsens Ny Teater for en næsten fyldt sal, mestendels udgjort af teaterfolk og festivalens frivillige. Horsens Børneteaterpris 2019 gik i år til Teatret Hils Din Mor. Den gives til en person eller en gruppe af personer, der har gjort sig bemærket ved en særlig indsats for at fremme dansk børne- og ungdomsteater. Det var formand for Kultur- og Civilsamfundsudvalget Jakob Bille (LA) der overrakte prisen på vegne af den teaterfaglige jury, og et lille uddrag af motivationstalen lyder således:

'I den virkelige verden er der desværre stadig mennesker, der oplever, at der ikke altid er lige meget plads til alle. Måske fordi man ser anderledes ud, tror på noget andet eller har en seksualitet, der adskiller sig fra flertallet. Og det med at leve med en anden seksualitet – ja, det er netop dét, årets prismodtager sætter fokus på. Med deres forestillinger ønsker de at fremme forståelsen for og accepten af LGBT+ personer (…) Deres seneste forestillinger er blevet utroligt godt modtaget af publikum, og teatret er blevet hædret med fine priser. De har fundet nye, spændende samarbejdspartnere. Og samtidig har de aldrig glemt, hvor de kommer fra og deres formål'. 

Teatret Hils Din Mor var en populær prismodtager, og teatres frontfigurer René Benjamin Hansen og Jesper Frølund Hansen havde svært ved at finde ordene, mens de stod dér på scenen og blev hyldet med stående og langvarig applaus fra salen. Prisen er på 25.000 kr. og ledsages af en statuette lavet af kunstneren Kaj Rugholm.

Efterfølgende var det så blevet Danske Dramatikeres formand Jesper Bræstrup Karlsens tur til at uddele forbundets manuskriptpris i samarbejde med Dramatiker Væksthus og Horsens Teaterfestival. Prisen – som i øvrigt er på 15.000 kr. – gik i år til Magnus Iuel Berg for ’Finn og de fem fajl’. 

Prisjuryen leder – forklarede Jesper B. Karlsen – efter en tekst, hvor dramatikerens stemme klinger originalt i forestillingen og blander sig selvstændigt i scenekunstens udtryk, og nogle af juryens reaktioner på Magnus Iuel Bergs vinder-manus havde bl.a. været: "Skønt værk – dejlig friskt fortalt", "super kreativt sprog", "en kritik af autoriteterne og de voksne, de modbydelige, sadistiske sataner – de kender ikke sandheden" og "et værk med en helt egen tone”.

Det var Thea Kulavig fra Zangenbergs Teater i København, som har været producent på ’Finn og de fem fajl’, der modtog prisen på Magnus Iuel Bergs vegne – da han desværre var bortrejst. Da klapsalverne var døet ud, opfordrede Jesper B. Karlsen i øvrigt alle håbefulde dramatikere til at sende deres manus ind til bedømmelse hos juryen – der skal jo også findes en værdig vinder til næste år.

Hvad dette års vinder angår, er der i øvrigt en ekstrapræmie, idet Teatercentrum bidrager med en oversættelse af manuskriptet til tysk og en reading på en tysk festival næste år. Her får Magnus Iuel Berg altså mulighed for at møde et tysk publikum og præsentere sit værk. Denne studietur støttes af IKP (Det Internationale Kulturpanel – et tværministerielt samarbejdsforum) og sker i anledning af fejringen af 100-året for Genforeningen af Sønderjylland med Danmark i 1920.

Festival igen i september 2020

Det var godt at være i Horsens igen. Der var magi i luften, teater på alle hylder, og publikumstrængsel (på den gode måde) til næsten alle forestillinger. Teatertosserne fik deres september-festivalfix. 

Der er festival igen for små og store publikummer samt deres voksne i det østjyske i dagene 18.-20. september i 2020. Arrangørerne anbefaler allerede nu at reservere dagene i kalenderen… og sengepladserne på hotellerne.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere