DEBAT
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Holbergteatret fik afslag på refusion: 'Far, Mor Får Børn' i skammekrogen

24-03-2011

Refusionsudvalget har i to omgange givet Holbergteatret afslag på refusionsgodkendelse af ’Far, mor får børn’- en forestilling om menneskets forplantning for de 6-10-årige. I den anledning skriver teatrets leder, Niels Vandrefalk:
Refusionsudvalget har afholdt to showcases til bedømmelse af forestillingen. Begge gange blev den afvist. Begrundelserne for afslaget og den efterfølgende samtale med udvalgsformanden Methe Bendix afslørede, at den blev bortdømt af kolleger, der hverken var habile eller fagligt kompetente til at vurdere forestillingen med udgangspunkt i dens egen forudsætning, tema, målsætning og legekoncept. Private subjektive projektioner tog magten fra faglig objektivitet.

UDVALGETS PÅSTANDE:
Ifølge formanden havde udvalget lagt den påstand, den præmis til grund for sin afgørelse, at: ”Forestillingen formår ikke at etablere en kontrakt med publikum om, at vi leger”. (Citat)

I løbet af samtalen blev det afsløret, at mens børn, voksne og jeg i gensidig tillid havde haft en herlig stund med at dele historien om ”at lege kærlighed” og ”far-mor-får-børn” med hinanden, havde udvalgets fem medlemmer forskanset sig bag deres voksenøjne og kollektivt afskåret sig fra spillets legende grundsituation. Og indtaget en afstandtagende, censurerende holdning, som Methe Bendix sammenfattede med ordene: ”Det skal man ikke gøre mod børn”.

Evnen til at etablere leg og samspil både i improvisationsfase, research og spil er en af mine spidskompetencer. Den færdighed har jeg forfinet og brugt bl.a. i ”Dysses Eventyr”, spillet 450 gange over hele landet med samme dramaturgi og for samme aldersgruppe. Og som har sikret mig konstant beskæftigelse i de 45 år, jeg har udøvet mit erhverv som uddannet professionel skuespiller med 3.000 forestillinger bag mig. Også under showcasens vanskelige vilkår fik jeg greb om kontrakten/kontakten fra start og fastholdt den hele vejen gennem spillet. Hvilket fuldt ud blev bekræftet i dialogen med de ca. 25-30 børn og voksne bagefter.

Men med Methe Bendix´ konkrete mundtlige begrundelser for afslaget stod det klart

- at udvalget havde begrænset indsigt i far-mor-og-børn legens dramaturgiske grundprincipper

- at udvalgets perception undervejs forstenede i systematiske mistolkninger af spil og tekst

- at denne tilstand skabte virus i viljen og evnen til at opleve forestillingens sande potentiale

- at udvalgets ”ubehagelige mavefornemmelse” og ”voldsomme reaktion” under og efter bedømmelsen fordrejede virkelighedsopfattelsen og begrundede afslaget. Som hun sagde: ”Det er ikke vores intellekt, der taler højest, det er vores mave og det er vores hjerte.”
Under spillet skabes identifikation og genkendelse på basis af legebarnets dramaturgi dvs. aldersgruppens egne far-mor-og-børn leges anarkistiske, skæve, ulogiske og absurde natur. Med legebarnets instinkt, impulsdrevne skift og mange vendepunkter som dramatisk, rytmisk drivkraft.

Udvalget var ikke i stand til at afkode og tyde disse grundgreb. Meget betegnende kaldte man dem ”rodede og uklare”. Man overvågede situationen med firkantede voksenbriller. Uden indlevelse og uden at ænse børnenes reaktioner. Man registrerede sine egne negative følelser, ikke børnenes positive.”Vi havde en meget voldsom reaktion. Vi ved ikke, hvad for en reaktion børn... hvilken reaktion, de havde”.

Forestillingen var klargjort og parat til showcase gennem grundig research og spillet 15 gange for ca. 500 børn og ca. 100 voksne. Men de fem dommere voterede med bind for øjnene, fordrejede legens magi, vendte bunden i vejret på mening og indhold og forvanskede hensigten til den stik modsatte. Ved simpel forskydning skabte man sit eget helt private, idiosynkratiske billede af virkningen på publikum.

Glimt af pjank og poesi, spas og skæmt, der udløste publikums smil og latter, opfattede udvalget som gravalvor. ”Det der angiveligt er faktuelt, er i flere tilfælde fejlagtigt”, skrev udvalget i sit afslag. Samtlige eksempler, formanden ”dokumenterede” sine påstande med, viste sig at være karakteriseringer af spillets figurer, deres ulige modenhedsgrader, indbyrdes statusspil og naturlige udslag af det indre legebarns groteske, paradoksale fantasi inkl. hele og halve løgne og vilde overdrivelser. Ude af sammenhæng med konteksten håndplukkede man vilkårligt de under prøveforestillingerne omhyggeligt afprøvede gøglergreb, ét blev sågar kaldt ”lummer”, og misbrugte dem som eksempler på ”adskillige følelsesmæssige overgreb.”

KONSEKVENS:
Refusionsudvalget er en del af statsapparatets kunststøtteordninger, et udvalg nedsat af Kulturministeren og administreret af Kunststyrelsen. Afgørelsen kan ikke appelleres. I praksis betyder afslaget på refusionsgodkendelse, at forestillingen er udelukket fra optagelse i den landsdækkende ”Den Røde Brochure”, og ikke må vises på den årlige børneteaterfestival. I år i Randers i første uge af april. Den skal ud i konkurrence på et anstrengt marked, som er totalt domineret af refusionsgodkendte forestillinger. Uden 50% statsrefusion ved kommunernes køb af opsøgende forestillinger har den ikke en chance. I forvejen modtager Holbergteatret ikke nogen form for offentlig støtte og arbejder under helt almindelige markedsvilkår.
KONKLUSION:
For at sikre optimal kvalitet er forestillingen lige fra processtart undfanget og udviklet i nært samarbejde med børn fra aldersgruppen, pædagoger, lærere og forældre fortrinsvis på skoler i Kalundborg og Sønderjylland. Holbergteatret har investeret to års intensivt arbejde og afholdt betydelige udgifter for at løfte forestillingen til det niveau, som gør, at den fra alle sider roses for sin raffinerede og fint afbalancerede tilgang til et sårbart, kontroversielt tema, der ikke har været lanceret for denne aldersgruppe siden 1971. Dengang var det Teatergruppen Banden og Hans Hansen, der skabte ”Bim, Bam, Busse”. Hvor jeg spillede sammen med Kirsten Olesen.

Divergerende smag og konfronterende teatersyn mellem kolleger skal ikke kunne udløse emotionel censur, sindelagskontrol og sanktionslignende indgreb fra et statsligt udvalg. At videreudvikle dansk børneteaters enestående diversitet burde være udgangspunkt - og mål.

Bortset fra én er udvalgets fem medlemmer konkurrenter på samme børneteatermarked som Holbergteatret. Ingen andre har rettet den kritik og brugt ord som ”forvirrende”, ”sjusket” og ”amatør” mod forestillingen. I skarp modsætning til en række fagkyndige - med indsigt i børns perception og børneteatrets anerkendte kvalitetsnormer - der kalder den ”velafbalanceret”.

Forkastelsen skal ses i lyset af det urimelige i, at kolleger uden nogen form for juridisk kontrol og retssikkerhed udøver statsunderstøttet konkurrenceforvridning og påfører en kollega store økonomiske skadevirkninger. Men også i lyset af dansk børneteaters prædikat som ”verdens bedste”. En position, som jeg - ironisk nok - har været med til at opbygge siden 1968.

Men i modsætning til dengang, da det moderne børneteater blev født, udfolder det sig nu så afhængigt af Statens støtte, at en dristig, modig og legende forestilling som ”Far, Mor Får Børn” bliver udsat for magtmisbrug, får klø og sat i skammekrogen.

Skandalen kan på den baggrund udmøntes under denne overskrift: Verdens bedste børneteater - nu med slagskygge.

Niels Vandrefalk , leder af Holbergteatret

FLERE DEBATINDLÆG
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser