Af: Carsten Jensen

2. januar 2011

Historien bag tæppet

Der er gratis adgang for formidlere, når en helt ny børneteaterfestival ser dagens lys fra 11.-13. februar 2011 midt i Århus. Udover 14 forestillinger er der aftertalks, workshops og faglig inspiration til undervisere, for festivalen er i høj grad målrettet arrangører.

(2.1.2011) Virksomheden Kulturriget fra Århus, der formidler børne- og ungdomsteater og workshops og også leverer både pr og administrativ hjælp til udvalgte børneteatre, laver nu også en festival med egne teater-kunder som deltagere.
Dermed opfylder de to kulturelle iværksættere bag Kulturriget, Charlotte Krohn Therkelsen og Christian Wendelboe Madsen, deres egen målsætning om at etablere en festival med børne- og ungdomsteater i hjertet af Århus.

For festivalen, der er døbt ’Historien bag tæppet’, afvikles nemlig fra 11.-13. februar 2011 på Brobjergskolens studioscener og består af 14 forskellige forestillinger samt såkaldte aftertalks efter forestillingerne og workshops m.v.

Således er festivalen målrettet undervisere og andre aftagere af professionel scenekunst for børn, og det afspejler sig også i adgangsbetingelserne for publikum, idet der er gratis adgang for formidlere, mens institutioner betaler 30 kr. og private må hoste op med 50 kr. pr. billet.

1.100 adgangskort

Blandt de 11 deltagende teatres 14 forestillinger på festivalen er også to deciderede premierer: Det Kommende Teaters ’Mødet’ og & Pollner med ’Skrumpen fra det ydre rum’, mens Månegøgl kommer med sin helt nye ’Fra mig til dig’, der senere på måneden skal gæstespille på AnemoneTeatret i København.

Festivalen udbyder omkring 1.100 billetter i alt til de 14 forestillinger, hvor formidlere altså har gratis adgang.
Festivalens navn, ’Historien bag tæppet’, lægger an til arrangørernes ønske om, at publikum kan opleve professionelt børneteater både på scenen og backstage, hvor der er mulighed for at opleve skuespillerne og deres måde at arbejde med teater på.

Og selvfølgelig håber arrangørerne også på, at festivalen vil udmønte sig i et konkret salg af de deltagende teatres forestillinger til formidlere, der vælger at lægge vejen forbi festivalen.

Teatrene spiller gratis

Festivalens økonomi er bundet op omkring gratis arbejdskraft fra de deltagende teatre, arrangører og frivillige.

»Aftalen med teatrene er, at de spiller gratis og at Christian og jeg arbejder gratis. Vi har modtaget midler nok til at dække omkostninger til PR, leje af Brobjergskolens studioscener, kørsel og overnatning til teatrene. Derudover har Børnekulturhuset været så søde at stille et af deres lokaler til rådighed, som vi bl.a. bruger til cafe og billetsalg. Billetindtægterne er bl.a.med til at dække forplejning til de frivillige hjælpere,« fortæller Charlotte Krohn Therkelsen fra Kulturriget.

Man har i øvrigt søgt om refusion til festivalens forestillinger – sådan som det bl.a. sker for den store festival i april og Horsens-festivalen i september, men har fået afslag. Det kræver nok, at Århus Kommune eller Brobjergskolen havde stået som (med)arrangør.

Festivalen skal gentages

Udover familier, institutioner og formidlere håber Kulturriget også at repræsentanter fra private virksomheder lægger vejen forbi festivalen.

»Vi markedsfører festivalen over for hele landets formidlersegment, deriblandt en række private virksomheder, som vi arbejder for skal få øjnene op for børne- og ungdomsteater. Vi forventer, at sammensætningen af private, institutioner og formidlere i festivalens tilskuermasse bliver fordelt nogenlunde ligeligt mellem de tre gruppe, lyder det fra Charlotte Krohn Therkelsen, der har som mål, at festivalen ‘Teatret bag tæppet’ bliver en tilbagevendende begivenhed:

»Vi vil meget gerne skabe et spændende univers, hvor formidlerne udover teater også får mulighed for at få faglig inspiration til undervisningen og opleve, hvordan workshops kan anvendes som kreativt supplement. Ligeledes vil vi gerne vise publikum historien bag tæppet – altså give indblik i, hvordan forestillinger bliver til, og hvordan skuespillerne arbejder. Disse elementer vil vi arbejde på at implementere yderligere i næste års festival.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere