Af: Carsten Jensen

18. september 2011

Grænseløs glæde

Omtrent således modtog skuespiller og teaterleder Katrine Karlsen Horsens Børneteaterpris ved dette års festival. Der var også meget at glæde sig over for de mange andre deltagere under selve festivalen, der trods et par kunstneriske smuttere havde meget højt kvalitetsniveau og som vanlig var velorganiseret og gennemført i den velkendte stemning af ægte børneteaterglæde.

Hvor Horsens Børneteaterfestival på mange måder er en oase af behagelig genkendelighed med de faste spillesteder i gåafstand, overskueligt program, god organisation og en række andre beroligende holdepunkter for de mange faste tilbagevendende, blev festivalen i år ramt af det uforudsigelige: Et valg 15. september, dagen før festivalweekendens start  – og det betød, at en forestilling i al hast måtte flyttes fra Rådhuset, hvor valghandling og optælling skulle finde sted.

Så udover det historiske valg med Danmarks første kvindelige statsminister, SF i regering for første gang og Enhedslisten som kolossal stemmesluger, blev den 26. udgave af børneteaterfestivalen i Horsens også historisk ved at der for første gang blev indsat busser for at fragte publikum til det alternative spillested i udkanten af byen, hvor man kunne overvære den flyttede forestilling, ’Buchettino’.

Hvilket ifølge projektkoordinator og festivalleder Stine Kamstrup Knudsen betød mindre publikumstilstrømning end til de andre forestillinger, hvor tilstrømningen tenderede det udsolgte og de fleste forestillinger tillige måtte operere med ganske mange billetløse ’gratister’ ved dørene.

Mens vi venter på den næste kulturminister

Om valget op til festivalen er vel p.t. blot at sige, at det atter var stort set blottet for kulturpolitik – selvom kloge folk ved, at netop kultur kan bringe os mentalt helskindede gennem økonomiske kriser.

Måske bliver bogstavlegen omkring VKO-regeringens afløser kendt som en BØFA-regering, og det lyder jo behageligt velkendt. BØFA er jo navnet på  Biblioteksforbundets faggruppe for børnebibliotekarer, hvis medlemmer er velkendte gæster på festivaler og som indkøbere af scenekunst for de små aldersgrupper. Og som prisgiver til børneteaterfolk ved flere lejligheder. Nys er fx Gruppe 38 nomineret til dette års BØFA-kulturpris, der finder sin endelige vinder 2. oktober.

Måtte bogstavlegen også smitte af på regeringens leg med kulturpolitikken – hvor vi nu venter spændt på navnet på den nye kulturminister i en regering, hvor der synes at være behov for godt med politisk elastik for at holde sammen på de umage kombattanter. 

Hvad regeringsskiftet helt konkret vil betyde for bl.a. det liggende teaterlovsforslag og det pressede teaterliv, kan man jo p.t. kun gisne om.

Helt hen i vejret

Udover den pludselige tilgang af et nyt spillested og buskørsel var heller ikke vejret helt, som det plejer ved festivalen i Horsens i år. Trods enkelte smuttere ER festivalen nemlig notorisk berømt for sine solrige weekender, men det blev i år kun til lidt fredagsstråler, inden man også i Horsens måtte strække våben i kølvandet på den næstvådeste sommer i opmålingernes historie.

Det betød, at udendørs forestillinger måtte flyttes og afbrydes, mens lørdag og søndag i perioder var silende og gjorde det ekstra godt, at der er så kort mellem spillestederne.

Men blev man rigtig træt af vejret, kunne Teaterværkstedet Madam Bach tilbyde alternativer i deres sanseudstilling, ’Årstider på spring’, der var placeret i telte foran Horsens Ny Teater og havde alle fire af slagsen klar til besøgende. Som fortrinsvis var i den kurante aldersgruppe på 0-5 år og deres voksne, mens der var mere alvorlig leg for hjernecellerne til de voksne, som frekventerede festivalens seminarprogram, aftertalks m.v.

Et lille hip til dramaturgiatet

Og så lidt om selve teaterkunsten, der blev præsenteret på festivalen i form af ca. 40 forskellige forestillinger, inkl. et belgisk og et peruansk gæstespil.

Det blev sagt i talen ved åbningsarrangementet fredag og ved prisoverrækkelsen lørdag – og det står i program og på hjemmeside: Horsens Børneteaterfestival præsenterer det ypperste i dansk børneteater!

Og det gør man da også et ganske langt stykke ad vejen – rigtig meget godt og en del ligefrem fremragende. Men det ellers så kompetente dramaturgiat havde altså også givet  plads til et par forestillinger, der slet ikke var på niveau med de øvrige, ligesom man havde valgt at præsentere en i øvrigt ganske underholdende cabaret for voksne som ungdomsforestilling.  

Teater med eller for unge?

Årets festival gav også plads til et andet aktuelt dilemma omkring professionel teater for og ikke med unge: Her eksemplificeret i teatret C:ntact og deres ’Task Force’ samt det belgiske gæstespil, Kopergietery/Ontroerend Goed med 'Teenage Riot', der også var åbningsforestilling. Det repræsenterer en voksende tendens i tiden: De unge skal ikke alene brugerinddrages, men også selv på scenen og fremstille deres egen tilværelse i kunstnerisk form på festivalerne. De er ofte bragende dygtige, men der er vel stadig tale om gode amatører og ikke professionel scenekunst for børn og unge…?!

Tidligere havde dansk børneteater det ganske svært med professionelle teaterforestillinger, hvor børn og unge medvirkede, men den 'rene vare' synes at blive både accepteret og værdsat i miljøet.

C:ntact er refusionsgodkendt, bl.a. fordi de opererer i regi af Betty Nansens Teater. Og i øvrigt er særdeles populære. Eventyrteatret – der også består af en masse meget professionelt agerende børn og unge – får ikke, men laver hvert år spektakulære og storsælgende forestillinger i bl.a. Tivoli.

Pris til Katrine Karlsen

Spektakulær er også et udsagn, der passer godt til dette års modtager af Horsens Børneteaterpris, der udover hæder og en flot blomsterbuket også ledsages af en overdimensioneret check på 25.000 kr. og en nydelig skulptur af kunstneren Kaj Rugholm.

Prisen tilfaldt nemlig skuespiller, teaterleder m.v. Katrine Karlsen, der kører et fornemt og modigt parløb med Sissel Romme Christensen i teatret Graense-Loes, som på en halv snes år har slået navnet fast med netop grænseoverskridende teaterkunst rettet mod de unge.

Og som det også blev fremhævet i motiveringstalen, holdt af Andreas Boesen fra Horsens Kommunes Kulturudvalg, så er Katrine Karlsen kendt for sit insisterende engagement  kunstnerisk og organisatorisk; for at bringe fornyelse til ungdomsteatret, for at arbejde kulturpolitisk nationalt og internationalt, for sit kunstneriske mod i alle ender af teaterspektret.

Også selvom anmeldelserne ikke altid er på hendes side, som det lød med et særligt hip til børneteateravisen.dk, garneret med citater fra nogle af de indlæg, der har støttet Teater Graense-Loes efter en halvdårlig anmeldelse af seneste opus, ’Say Cheese’. Herunder at der 'trænges til mere Graense-Loeshed i dansk teater'.

Og det gav Katrine Karlsen så sit løfte med en bemærkning om, at ’jeg lover at blive ved, selvom jeg er Danmarks dårligst sælgende børneteater!’

Men ellers syntes Katrine Karlsen for en gangs skyld at have mistet talens mere smurte brug, da hun blev præsenteret for pris og buket og kunst og penge.

Selvom det blev til hurtige tak’er ikke mindst til Sissel Romme Christensen og dernæst kunstneriske legekammerater som Catherine Poher, Steen Haugesen m.fl.

Priser til prismodtageren

Katrine Karlsen og Graense-Loes strøg ind i dansk ungdomsteater med et brag med forestillingen ’Supermøgprinsessen’, der i sin udfordrende stil og scenografi tog tilskuerne med storm og overraskelse. Siden fulgte den computerintense ’Fucking Alene’, teaterforedraget ’Læ-re-streg-er’ og det punkede teaterhørespil ’Undertiden lever man’, der i øvrigt spillede på festivalen i Horsens som erstatning for den aflyste allernyeste, 'Say Cheese'.

Og selvom salgstallene for Graense-Loes i et måske lidt forskrækket aftagerled her i landet ikke har været overvældende, har det ikke skortet på anerkendelse eller priser.

Således præmierede Statens Kunstfonds Film- og Sceneudvalg sidste år Katrine Karlsen som dramatiker og Sissel Romme Christensen som scenograf med hver 50.000 kr. for   ’Undertiden lever man’, mens Katrine Karlsen i maj 2010 fik Danske Sceneinstruktørers hæderspris for at have ’beriget scenekunstens magi og fortælling – gennem brugen af figurer/animationer, og/eller tværæstetiske, visuelle udtryksforme’.

Anmeldelser på vej

Nu er Horsens Børneteaterfestival 2011 så afviklet med succes og forhåbninger om mange gentagelser i årene, der kommer.

De mange formidlere er taget fra Horsens med indtryk fra forestillingerne og dermed bud på kommende indkøb.

De fleste af festivalens forestillinger var forlods blevet anmeldt her på portalen. Se listen som faktaboks til forskræpsartiklen ’Selvfølgelig!’.  I løbet af de kommende måneder følger anmeldelser af andre af de deltagende turneforestillinger:

Åben Dans: Igen

Teater My: Små skridt

Balsamique Teater: Hjerteslag

ZeBU: Se min skygge

Det Fortællende Teater: Bjowulf

Realproduktion/Grønnegade Teater: Jeg er levende

Vanart: Vanart

 

Mere om Horsens Børneteaterfestival på www.boerneteaterfestival.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere