DEBAT
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022

Live Art Danmark: KABOOM – kunsten at ødelægge

Der smadres guitarer, bøger ryger gennem en kødhakker og gamle malerier ødelægges i 'KAOOM' - men alt samen så nye kunstværker opstår. Foto: Live Art Danmark

Frydefuldt og opbyggeligt ødelæggelsesepos

04-10-2021
Der er kunstkrummer, vellykket interaktion og teaterfantasi på spil i Live Art Danmarks 'KABOOM – kunsten at ødelægge'
FAKTA
Live Art Danmark: KABOOM – kunsten at ødelægge -

Tekst: Henrik Vestergaard og Daniel Norback. Instruktør: Henrik Vestergaard. Scenografi: Ellen Friis. Komponist/Musik/Lyd: Lars Vind-Andersen. Kunstneriske konsulenter: Ellen Friis og Daniel Norback. Medvirkende: Katrine Leth Nielsen og Henrik Vestergaard. Skabt med inspiration fra FUNDUS THEATER / Forschungstheater, Kate McIntosh og andre. Aldersgruppe: 6-12 år. Varighed: 45 min. Turneforestilling. Set 18. september 2021 på Horsens Teaterfestival.  www.liveart.dk

Det kribler overalt af deltagerglæde og begejstring, mens 'KABOOM - kunsten at ødelægge' står på. Og når forestillingen er slut, forlader man rummet beriget med oplevelser af velfungerende interaktion og fyldt med tanker omkring det forunderligt konstruktive og kreative, der kan være i at ødelægge noget – med omtanke og tilladelse vel at mærke. 

Det sidste – det med omtanke og tilladelse – er en vigtig succesfaktor ved forestillingen. De to medvirkende performere, Katrine Leth Nielsen og Henrik Vestergaard, formulerer vigtigheden af, at der skal også være en idé med destruktionerne. 

Det er meningsløst at ødelægge noget bare for at gøre det, fastslår forestillingen. Og det er ikke tilladt og ikke i orden at ødelægge andres ting uden først at have fået lov til det. 

Forestillingen betoner disse to ting, samtidig med, at den ikke gemmer det faktum væk, at det at splitte noget ad kan forløse energi; give et kick, være sjovt i sig selv. 

Kunstværksbolsjer og tårnfald

Der er en konstant opløftende energi, et konstant dynamisk drive og et vedvarende frugtbart tankesæt i 'KABOOM – kunsten at ødelægge'. Forestillingens skabere har åbenlyst gennemtænkt konceptet, og de to deltagende performere, Katrine Leth Nielsen og Henrik Vestergaard, har energien og evnen til at håndtere den direkte interaktion, som pågår lige fra den første begyndelse til forestillingens finale. 

'I må gerne tage et bolsje', er det første de siger, når vi entrer rummet. På en lille piedestal i den ene side ligger et bjerg af små bolsjer. Alle - især børnene - tager for sig af sukkerbjerget, og alt imens vi sidder og sutter på de søde sager, fortæller Vestergaard, at bolsje-bunken er et kunstværk, som faktisk har eksisteret, og at dets ide er, at det bliver til under sin egen forsvinden, dvs. i takt med at det bliver spist. 

En anden begyndelsesbegivenhed er bygningsværket fremstillet i træklodser, som står stablet i scenens anden side. Publikum inviteres til at fjerne en klods og opgaven er, som det er med tårnbyggeri af den slags, at undgå at tårnet styrter sammen. Alle er spændte, barn på barn som udvælger en klods, samt alle vi andre (inklusiv de to performere) som ser på, mens vi holder vejret. 

Den lille happening afsluttes med, at Nielsen flytter en klods væk, som gør, at det hele styrter sammen - til stor fryd for alle. 

Efter de to nedbrydningsbegivenheder følger en perlerække af interaktive happenings, som alle refererer til noget, kunstnere i virkelighedens verden har begået for med det at gøre opmærksom på det vitaliserende og nyskabende kraft, som kan være forbundet med det at ødelægge noget. 

De respektive kunstnere, som står bag forlægget til de happenings, som performerne sætter i gang med det meget deltage-villige børnepublikum, toner med deres navn bøjet i neon frem på et lysbånd i baggrunden. Banksy, Asger Jorn, Saburo Murakami, Gustav Metzger, Mathias Kristersson, Dieter Roth m.fl.

Vital og indholdsrig

'KABOOM – kunsten at ødelægge' skaber nye kunstværker, mens den selv som interaktivt teaterkunst bliver til. Dette dobbelte har en meget vitaliserende og indholdsberigende effekt. En effekt, som tydeligvis rammer og prenter sig i såvel børn som voksne. 

Jeg er overbevist om, at den lille rødhårede knægt, som sammen med to andre børn, som var et hoved højere end ham, fik en oplevelse for livet, da han – udstyret med først en sav og siden en ordentlig kølle, fik æren af at være med til at smadre en lille guitar, alt imens et lydkunstværk af destruktionsprocessen blev til og derefter samplet og afspillet. 

Andre meget begavet underholdende ødelæggelsestransformationer bliver til. Gamle malerier bliver ved totalødelæggelser omskabt til nye udseender og kompositioner. Eventyrklassikere af H.C. Andersen bliver via en tur i en kødhakker omskabt til en litteraturpølse. 

Andre happenings kunne nævnes i 'KABOOM – kunsten at ødelægge', som i øvrigt er efterfølgeren til Live Art Danmarks '50 Farlige Ting (alle børn bør prøve)'. Forestillingen hører til på det hold, som med mod og kreativ begavelse fornyr teateroplevelserne for børn og deres medfølgende voksne. Her ved på vellykket publikumsinddragende vis og med godbidder til både fantasi og tanker at skildre forholdet mellem destruktion og skabelse. 

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - KABOOM – kunsten at ødelægge
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

28-06-2022

12-06-2022

10-06-2022

08-06-2022

06-06-2022

04-06-2022

02-06-2022

31-05-2022

29-05-2022

27-05-2022

25-05-2022

23-05-2022

21-05-2022

19-05-2022

17-05-2022

15-05-2022

12-05-2022

09-05-2022

08-05-2022

06-05-2022

04-05-2022

02-05-2022

30-04-2022

28-04-2022

26-04-2022

25-04-2022

23-04-2022

21-04-2022

19-04-2022

17-04-2022

14-04-2022

12-04-2022

10-04-2022

08-04-2022

30-03-2022

28-03-2022

25-03-2022

22-03-2022

20-03-2022

18-03-2022

Flere anmeldelser