Af: Carsten Jensen

25. marts 2019

Frisk fra vækstlaget

De kom godt igennem showcase i januar og fik refusionsgodkendelse, og nu er Teater Mikado klar til at deltage på deres første Aprilfestival med forestillingen 'Til sidste fjer'. De glæder sig til at blive en del af festivalen og er spændt på mødet med det professionelle børne- og ungdomsteatermiljø - og håber naturligvis på selv at kunne leve af at skabe godt teater.

Søndag den 13. januar kl. 17:00 i pigegymnastiksalen på Amagerbro Skole var et ganske særligt tidspunkt for Teater Mikado, der var mødt frem til deres første showcase med teatrets nyeste forestilling i håb om at opnå den vigtige refusionsgodkendelse, som automatisk ville bringe det lille vækstlagsteater ind i de mere etablerede børne- og ungdomsteatres rækker.

Her sad Refusionsudvalget parat til at kigge nærmere på forestillingen 'Til sidste fjer', en ungdomsforestilling for de 12-årige og op om en ung pigebande i en barsk virkelighed, hvor drømme æder sjæle op.

Forfatter er Jesper Wamsler, der bl.a. stod for romanforlægget til ZeBU's intense flygtningedrama, 'Zilan B.- min historie' fra 2016 – og i øvrigt var blandt de succesrige spirer fra et af de første hold på Dramatiker Væksthus-projektet og bl.a. har leveret drama til Odsherred Teater ('I virkeligheden') og daværende Theater La Balance ('Pigebanden'). Og det er faktisk sidstnævnte forestilling, der nu er genopstået med en ny titel i et nyt teater…

Mens selv garvede børneteaterfolk beskriver det at spille showcase som en ubehagelig eksamenssituation, hvor kolleger via deres bedømmelse afgør forestillingens kvaliteter og dermed videre økonomiske skæbne, beskriver Teater Mikado deres møde med refusionsudvalg og showcase som en 'enorm positiv oplevelse'.

»Vi har selvfølgelig haft den helt naturlige kriller i maven, men vi har ikke på samme måde følt det grænseoverskridende, som det bestemt må være for de mere garvede scenekunstnere at blive vurderet af kolleger. Det er nok ikke helt gået op for os endnu, at vi er nået dertil, hvor vi ikke kun er aspirerende, men rent faktisk så at sige er 'i samme båd' som de etablerede børne- og turnéteatre,« lyder det fra forestillingens to spillere og instruktør, Maria Bak Ahrensberg, Stine Schou og Alexandra Christensen.

Styr på tingene

»Både praktisk og organisatorisk havde vi fornemmelsen af, at der var styr på tingene, god kommunikation og stor imødekommenhed fra Teatercentrums side,« lyder den positive beskrivelse fra de tre.

»Det kan føles lidt underligt at møde op på en skole med lånt udstyr og være lidt forvirrede og nervøse over, hvordan showcasen kommer til at forløbe som ’førstegangssøgende’. Men Teatercentrums Dianna var hurtig på pletten, og vi fik al den hjælp, vi skulle bruge, både fra arrangørens side og fra de andre teatergrupper. 

Det hele foregik meget flydende og roligt – bortset fra nogle få tekniske problemer fem minutter før forestillingens start, men det hører jo med til turnékarrusellen, når der er kort tid til at få stablet alt på plads inden spilletid,« fortæller trioen, der også var glad for den indledende visit fra Refusionsudvalget:

»Refusionsudvalget var inde og hilse på en halv time inden selve showcasen, hvor de forklarede lidt om, hvem de var, og at de var nødt til at gå lige efter forestillingen for at snakke og dele noter. Det var enormt rart at høre og ikke mindst blive gjort opmærksom på, at det ikke betød noget, at de ’løb ud af døren’ lige efter forestillingen.« 

Ærbødigt, modigt og nysgerrigt…

Det må være en situationsrapport, der varmer både blandt Refusionsudvalgets fem medlemmer og hos de involverede fra Teatercentrum, der står for det praktiske arrangement.

Og med en nyslået refusionsgodkendelse – der gælder frem til 17. februar 2023 – er Teater Mikado altså klar til at gøre sit indtog i det etablerede børne- og ungdomsteatermiljø.

Det sker helt aktuelt og konkret med deltagelse på den snarlige Aprilfestival 2019 i Hjørring, der har refusionsgodkendelse som adgangskrav for forestillingerne.

Teater Mikado kommer fra det fritvoksende og ustøttede vækstlag og blev dannet i efteråret 2016 – som NYDTeater – af instruktør Alexandra Christensen. Siden blev navnet altså ændret til Mikado, der ifølge teatrets Facebook-profil skal opfattes på flere måder: Som spillet hvor hver enkelt pind er  afhængig af hinanden – ligesom i teatrets univers, hvor spillere og instruktør er indbyrdes afhængige for at kunne fortælle en historie. 

Derudover kommer ‘Mikado’ af japansk og er et ærbødigt ord om porten til det kejserlige palads. Så Mikado vil byde velkommen til et møde med teatret – ærbødigt, modigt og nysgerrigt….

Realismen råder

Teater Mikado er som de fleste vækstlagsteater baseret på både gratis og autodidakt arbejdskraft. Teatret er som gruppe medlem af DATS (Dansk Amatør Teater & Scenekunst), der organiserer amatørteater på mange niveauer – og hvor Mikado også har søgt støtte og bl.a. deltaget i Pletskud-festivalen.

Hvad angår holdet bag 'Til sidste fjer', har alle gået på Teaterhøjskolen Rødkilde og deltaget i teaterfaglige kurser og workshops m.v. og medvirket i forskellige forestillinger i semi- eller helprofessionelt tilsnit.

De to spillere, Stine Schou (f. 1994) og Maria Bak Ahrensberg (f. 1993), har begge i flere omgange søgt optagelse på skuespillerlinjen på DDSKS (Den Danske Scenekunstskole), mens instruktør Alexandra Christensen (f. 1989) ligeledes indtil videre uden held har søgt ind på sceneinstruktørlinjen sammesteds.  

Men ambitionerne fejler ikke noget:

»Vores teaterproduktioner er helt afgjort non profit con amore-projekter, men vi har store ambitioner om at kunne leve af at skabe og vise smukke, medrivende og overraskende sceneopsætninger – og forhåbentlig en dag også have en fysisk teaterscene til rådighed,« lyder det fra Maria, Stine og Alexandra, der dog også er realistiske.

»Vi ved, at markedet er lille, og at der er rigtig mange om buddet. Så selvom drømmene er store, og vi lægger blod, sved, tårer og ikke mindst tid i Teater Mikado, så har vi også nået den alder i vores private liv, hvor vi har behov for økonomisk stabilitet. Derfor har vi søgt at udvide vores horisonter i andre retninger (stadig relateret til teater), som vil kunne betale huslejen, indtil den dag kommer, hvor vi kan kalde os selv etablerede scenekunstnere – muligvis med eget teater…« 

Forventninger til festivalen

Kendskabet til det professionelle børne- og ungdomsteatermiljø er ikke stort, selvom enkelte fra teatergruppen tidligere har besøgt Aprilfestivaler – men aktuelt er Maria Bak Ahrensberg dog i fuld gang med at samle erfaringer, idet hun p.t. arbejder som pr-konsulent hos teatret ZeBU på Amager. 

Nu venter altså Aprilfestival 2019 ret forude for Teater Mikado, der dog har valgt at nedtone de store armbevægelser og beskriv deres forventninger til Aprilfestivalen således:

– Have det sjovt 

– Spille fire vellykkede omgange af ’Til sidste fjer’ 

– Hilse på kommende kolleger

– Opleve en masse forestillinger

– Blive set af relevante opkøbere, der har lyst til at give en spirende teatergruppe muligheden for at sætte samtaler i gang med de unge

– Få en enkelt øl – eller to… 

»Vi kommer velforberedte og kampklar til Hjørring den 31. marts – fire deltagere, i en stationcar, hvis vi ellers er i stand til at presse vores udstyr ind i bagagerummet. Udover to skuespillere og en instruktør har vi vores lyddesigner, Baldrian Sector, med, og det glæder os rigtig meget at kunne dele oplevelsen med ham.«

Andre erfaringer

Der ses med spænding frem til modtagelsen på Aprilfestivalen, som i øvrigt har en række tiltag, der skal kitte nye teatre ind i fælleskabet – udover selve det at møde over 500 andre teaterfolk fra 100 forskellige teatre i allehånde sammenhænge over en uge: Det store informationsmøde mandag, hvor nye teatre også kort bliver introduceret, integrationsevent tirsdag, hvor nye og gamle teatre kan fortælle om sig selv og hinanden; den store fest for teaterfolket torsdag aften og platformen New Case fredag morgen, hvor formidlere og opkøbere kan møde festivalens nye teatre og få præsenteret deres forestillinger.

Men selvom Teater Mikados lille udrejsende skare altså ikke har noget 'insider'-kendskab til den store festival, så er man dog ikke uden festival-erfaring.

Teatret har nemlig sidste år haft ’Til sidste fjer’ med på tre vækstlags-festivaler, Vildskud, Quonga og Pletskud , hvor sidstnævnte er en decideret ungdomsrettet festival (se faktaboks). Mikado har således mødt respons fra både målgruppen af unge og anmeldersegmentet, idet man havde inviteret forskellige anmelderblogs til premieren på Vildskud-festivalen.

»Nogle stillede sig undrende overfor visse tematikker i manuskriptet, særligt omkring hjemløsheden blandt de unge piger. For er det overhovedet dagens virkelighed? Det er positivt, at der bliver sat spørgsmålstegn ved forestillingens tematikker. Det giver et skub i samtalen – og forhåbentlig læser folk videre – og forbi de tre stjerner – for at forstå bevæggrundene. 

Det er selvfølgelig dejligt at kunne vifte med et par stjerner, og vi var også meget glade, da Den 4. Væg kvitterede med fem. Et af de største skulderklap må dog være, da vi modtog årets publikumspris under Vildskud. Det betyder rigtig meget, at forestillingen er blevet vel modtaget hos publikum, unge som voksne,« lyder det fra Maria, Stine og Alexandra.

De vigtige historier

Det håber man selvsagt også på, at den bliver i Hjørring. Og gerne med bestillinger fra formidlere i kølvandet til det lille turneteater med sin første refusionsgodkendte forestilling og håbefulde forventninger. Og med indtil videre en halv snes opførelser af 'Til sidste fjer' bag sig.

Teateravisen vil også sætte en anmelder på forestillingen, der spiller to gange sent fredag eftermiddag på Aprilfestival.

»Overordnet set har vi fået rigtig mange positive henvendelser, både for manuskript og udførelse, hvilket gør os meget stolte. Det er vigtigt for os at fortælle historier, der rør både os selv og vores publikum, og hvis vi skal sige det selv, så synes vi også, at det lykkedes med 'Til sidste fjer'. Forhåbentlig vil det også lykkes med vores fremtidige produktioner,« siger de tre Mikado-medlemmer.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere