Af: Carsten Jensen

5. juni 2015

Fra spirer til stængler

ZeBU lagde scene og foyer til, da afgangs-dramatikerne fra Dramatiker Væksthus 2013-15 torsdag 4. juni viste deres værker frem ved en stage reading. Der var mange mennesker og fin stemning, men det var beskæmmende, at så få teatre mødte frem til det, der kunne have være en god mulighed for fagdating med nye og interessante dramatikere.

Der var mange venner og kolleger, men alt for få børneteatre repræsenteret, da Dramatiker Væksthus torsdag aften inviterede til stage reading for afgangs-dramatikerne for hold 2013-15.

Men den forventningsfulde stemning fejlede ikke noget blandt de 70-80 fremmødte, inkl. dramatikerspirer, medvirkende skuespillere og instruktører m.v., da de indtog pladserne i ZeBU's teatersal på Amager.

Den kunstneriske leder af Dramatiker Væksthus-projektet, dramaturg Jane Rasch, belærte dog i sin velkomst tilskuerne om, at de ikke var til premiere og ikke skulle overvære færdige forestillinger, men derimod resultatet af fire dages workshop med de dramatiske tekster fra de seks drivhusdeltagere, der nu, erklærede hun, var vokset fra spirer til stængler!

Dygtige spillere

Og lad det være sagt straks: Det var faktisk ret imponerende, hvad de to erfarne instruktører (Ditte Maria Bjerg og Marc van der Velden) og de syv kampberedte skuespillere (Lotte Bergstrøm, Birgitte Prins, Johanne Nørgaard-Nielsen, Jesper Pedersen, Jan Overgaard Mogensen, Niklas Bentzen og Zaki Nobel Mehabil) havde fået ud af den korte prøvetid.

Så trods næsten ikke-eksisterende scenografi og sparsomme mængder af rekvisitter følte man sig i høj grad udsat for 'rigtigt' teater under de seks stage readings af cirka et kvarters varighed hver især, hvor spillernes flittige bladren i manuskripterne næsten føltes som en naturlig – og lejlighedsvis munter – del af det, der altså ikke måtte kaldes en forestilling, men som Jane Rasch kalde 'appetizers' fra en færdig tekst, hvor slutningen ikke ville blive røbet denne aften…

De seks bidrag

Hver af de seks dramatikere sørgede indledningsvis for ganske kort at præsentere deres bidrag, skitsere (lidt af) handlingen og aldersgruppe-bestemme værket, inden skuespillere og instruktør tog over. Og her er Deres udsendtes ultrakorte noter fra de dramatiske punktnedslag:

– Eva Boland Koch: 'Den kinesiske leopard' (for 10-14 år). Nutidssat sportsdrama i et udpræget drengeunivers med fodbold, konflikter og etnicitet som fokuspunkt og dramaturgisk drivkraft. Fortalt og spillet med stor realisme.

– Lise Jørgensen: 'Forårets død' (fra 13 år). Dramatisk adaptering af forfatteren Johs. V. Jensens klassiker, 'Kongens Fald', hvor handlingen udspilles blandt soldater, handelsfolk og studerende i 1500-tallets København. Tidens sprogbrug (delvist) og adfærd er bibeholdt og er med til at fastholde den historiske stemning.

– Ida-Marie Rendtorff: 'Dira og vandtrolden' (for 7-11 år). Roadmoviedrama i fantasy-univers med trold, spåkone og opgaver, der skal løses af en lille pige i dennes kamp for at befri sin storebror fra fangeskabet hos vandtrolden. Stor autenticitet i udførelsen.

– Helle Højland: 'Kana K' (fra 10 år). Sci-fi-drama i punket cyberspaceunivers, hvor forskerpigen 11-1-14-1-K går i clinch med både det autoritære kontrolcenter og den beamede besøgende fra en udryddelsestruet planet, som vil stjæle hende særlige strålingsfisk. Tekst og spil afleveret med intensitet og befriende megen humor.

– Morten Aagaard: 'Balder' (fra 14 år). Superrealistisk krigsdrama med udgangspunkt i en dansk soldats oplevelser i Afghanistan, forholdet til mor og kæreste hjemme, og de psykiske udfordringer, krigens barske virkelighed giver. 'Der er kommet en krig imellem os', som det siges…

– Lilje Windbirk: 'Antons store hjerte' (for 7-11 år). Bevægende, men også humorfyldt historie om otte-årige Anton, der har brug for et nyt hjerte og godt ved, at døden ellers venter. Det må gerne være et 'modigt' hjerte og helst ikke et pigehjerte ('Så bliver du en tøsedreng', som vennen siger). Men hvad nu hvis det kommer fra hans nye pige-legeven?

Hvor var børneteatrene?

Som det turde fremgå, var der tale om forskellige dramatiske genrer i en underholdende og interessant dramatisk rundtur, hvor aldersgruppevalget lå tæt. Der var ingen bud for de ganske små og lidt mindre eller de deciderede ungdoms-/voksenkategorier

Man fik via de meget professionelt afviklede kunstneriske punktnedslag et ganske fint indblik i de enkelte stykkers karakterer og muligheder – og også en lyst til at se samtlige seks stykker i en færdig opsætning for at få slutningen (!) og vurdere, om teksten og dramaturgien holder hele vejen.

Blandt de seks ramte især 'Antons store hjerte' ind i Deres udsendtes ditto, bl.a. pga. humoren omkring et svært emne, hvor forvaltningen af plot og tekst tegnede ganske spændende.  

Desværre var som nævnt alt for få repræsentanter for danske børneteatre mødt frem, og det kan undre, selvom det desværre ikke er noget nyt ved disse reading rettet mod netop børneteaterområdet, hvor teatrene burde bakke op om et vigtigt uddannelsesprojekt – og selvom den nys overståede Aprilfestival trods det megastore opbud af børneteater i den grad viste eklatante eksempler på, at der mangler ny og god dramatik…

Og selvom man som teater ikke nødvendigvis falder for lige de manuskripter, der bliver præsenteret af afgangsholdet, kan det jo godt være, at man får interesse for dramatikerens stil, emnevalg m.v. og måske kan invitere til et fremtidigt samarbejde.

For Dramatiker Væksthusets styregruppemedlem og faste instruktør på de afsluttende readings, Marc van der Velden, er det blot endnu et tegn på det, han kalder teatrenes selvtilstrækkelighed, mens det trods alt affødte en vis undren blandt de relativt få fremmødte repræsentanter fra børneteaterproducenterne (Deres udsendte noterede – med fare for at have overset nogle – faktisk kun ZeBU, Grønnegade Teater, Ishøj Teater, Det Olske Orkester, Randers Egnsteater og Børneteatret samt en række freelance-teaterfolk).

Resultatorienteret støtte

Men som den anden af aftenens to instruktører kunne Ditte Maria Bjerg også i sin egenskab af formand for Projektstøtteudvalget i det mindste konstatere, at de 400.000 kroner, som Dramatiker Væksthuset modtager årligt fra udvalget, er givet godt ud.

For fuldstændighedens og habilitetens skyld skal det lige noteres, at det var hendes forgængere i Scenekunstudvalget, der i 2012 besluttede at give en fire-årig bevilling, således at projektet var fremtidssikret for sæsonerne 2013-14, 14-15, 15-16 & 16-17 – og altså i alt 1.600.000 kroner blev afsat.

Det betyder både, at der stadig er penge til de kommende to projektår, men også at projektleder og styregruppe skal finkæmme hvert eneste årsbudget for at finde penge nok til undervisning, supervision, samlinger og stage readings m.v. – idet deltagelse som spire i princippet er gratis udover transport m.v.

Men det betyder ligeledes, at der ikke er midler til at gå det skridt videre, som bl.a. med Dramatiker Væksthusets projekt 'Udspring' gjorde, at man kunne tilknytte hver af dramatikerspirerne til et større professionelt børneteater. Det blev afsluttet med et stort stage reading-arrangement i Kanonhallen i januar 2007 – men nok så vigtigt blev de fleste dramatikerspirers manuskripter siden forvandlet til en professionel forestilling, produceret hos gæsteteatret eller andre børneteatre.

Noget om rettigheder

Men nu må de seks afgangselever – hvoraf mange har et ganske imponerende cv allerede (se faktaboks og dvhus-hjemmeside) – altså selv i gang med at skabe kontakt til teatrene for om muligt at gøre dem interesserede i manuskripter og/eller dramatikeren selv.

Flere har dog via deres hidtidige meritter et rimeligt eller ligefrem stort netværk på området, et par af dem sågar eget teater (Lise Jørgensen har stiftet Teater Borderline, mens Morten Aagaard leder Teatertruppen Talent-1 og har stiftet Mester Jakel Teatret) – men der er også faldgruber, man skal holde øje med. Bl.a. når man som Lise Jørgensen tager livtag med en klassisk tekst fremfor egne originaltekster.

Som hun fortæller til teateravisen.dk:

»Jeg er rigtig glad for mit bud på en dramatisering af 1. del af 'Kongens Fald', men fandt så ud af, at et større teater på Sjælland netop har købt rettighederne til at lave teater ud fra teksten. Det tog mig lige lidt at komme mig over den! Jeg skulle selvfølgelig ha’ tjekket ud omkring rettighederne, før jeg begyndte at skrive, men det tænkte jeg ikke nærmere over, det var simpelthen ’kærlighed ved første læsning’.«

Lise Jørgensen henvendte sig til Gyldendal, der havde solgt rettighederne til stykket, for det kunne jo være, at det involverede teater stadig manglede et godt manuskript (!) eller ikke havde noget imod, at det blev spillet andetsteds, men selvom forlaget tog kontakt til teatret, ønskede dette ikke at få sit navn videregivet til Lise Jørgensen, der så må vente til rettighedsperioden udløber i 2020…!

Næste hold på vej

Men det var glade stængler – eller skulle vi ikke bare kalde dem færdiguddannede dramatikere – der kunne kaste nervøsiteten af sig efter torsdagens stage readings og med oprejst pande sige farvel til dramatikervæksthuslivet.

Erfaringerne fra de mange foregående hold siden starten tilbage i 1997 tilsiger, at enkelte bliver faste, andre sporadiske leverandører til børneteatrene i tiden efter.

Og imens gør Jane Rasch og adm. konsulent Kenneth Gall og styregruppen sig klar til næste hold spirer – det tiende hold i en succesfuld række af dramatikerskabende projekter.

For allerede 15. juni 2015 er der deadline for interesserede at tilmelde sig til Dramatiker Væksthus 2015-17.

Jane Rasch fortæller, at der allerede ligger flere ansøgninger. De udvalgte kommer videre til en optagelsesweekend 29.-30. august, hvorefter det endelige hold sættes.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere