Af: Carsten Jensen

15. januar 2009

Fra børneteater til huskunstner

Huskunstnerordningen har givet arbejde til mange professionelle udøvere af billedkunst, musik, teater m.v. Herunder også Lisbeth Tanghøj, der i mange år var skuespiller i børneteatret Vester 60.

Kunstrådets huskunstnerordning blev iværksat i 2004 for at ‘fremme børn og unges møde med kunst der kan fremme børn og unges møde med kunst og give dem et indblik i kunstneriske processer’. Siden da er der blevet bevilget omkring 25 mio. kr. i tilskud til omkring 570 projekter – inkl. den seneste pulje på 2,7 mio. kr. til 78 projekter, der skal afvikles frem til sommeren 2009.

Målgruppen er børn og unge, som på skoler, gymnasier og fritidsinstitutioner kan få tilknyttet en professionel kunstner i en kortere eller længere periode. Det være sig en billedkunstner, musiker – eller et teatermenneske.

En af dem, der har haft glæde af ordningen, er en gammel kending fra dansk børneteater, Lisbeth Tanghøj, der i mange år var tilknyttet det nu hedengangne teater Vester 60 og nu har base som dramalærer, instruktør og projektleder m.v. i Hillerød-området – men med hele landet som potentielt arbejdsfelt.

I foråret 2008 fik Lisbeth Tanghøj således hele tre huskunstner-bevillinger fra Kunstrådet – eller godt 135.000 kr. – der blev brugt som projektilskud til tre projekter med henholdsvis

Brødeskov skole: ‘ Holberg med 6.klasse’ – Ødammen: ‘Gunst – en forestilling om sejr’ – og Hillerød Lilleskole: ‘Tænk hvis nu.. Et tværfagligt teatertableau’.

I det kommende forår har Lisbeth Tanghøj p.t. kun linet et enkelt projekt op som huskunstner: Her har Alsønderup skole fået huskunstnerpenge til projektet ‘Eventyrteater med 3 klasse’, der foregår i ugerne 4,5 og 6 med Lisbeth Tanghøj som instruktør.

Men flere huskunstner-projekter venter forude. Og selvom Lisbeth Tanghøj holder kortene tæt til kroppen, vil hun dog godt lige skitsere mulighederne omkring et større teaterstykke i det sydlige København, en musical med unge andengenerationsindvandrere, et teaterværksted for udviklingshæmmede m.fl.

Efter Vester 60

Huskunstnerordningen har således været med til at give tidligere børneteaterskuespiller mulighed for at arbejde videre med sit fag og styrke sine pædagogiske kompetencer efter tiden med børneteatret Vester 60, der blevet stiftet helt tilbage i 1971, var op gennem 1970’erne med til at præge det danske gruppeteaterbillede og var sammen med andre københavnske teaterfolk også med til at starte spillestedet Københavneren (det nuværende Kaleidoskop), men fra sæson 1989-90 reducerede Teaterrådet støtten til Vester 60 så kraftigt, at det lignede en afviklingsforretning.

Siden fulgte en årrække med økonomisk deroute, frafald i teatrets ensemble – og forestillinger produceret nærmest på trods, og selvom Lisbeth Tanghøj til det sidste var med til at holde teatrets fane højt, måtte bestyrelsen for det kollektivt ledede teater for et par år siden dreje nøglen om.

Lisbeth Tanghøj gik derpå freelance og kunne med bl.a. bifagseksamen fra Teatervidenskab, flere kurser i pædagogisk dramatik og over 30 års undervisningserfaring i drama og teater i bagagen lægge billet ind på div. dramaprojekter – herunder den nys etablerede huskunstnerordning.

Hendes seneste opgave var dog et lokalt-finansieret projekt omkring en juleforestilling: ‘Julerosen’ – der var en børnekulturelt fremstød i Hillerød i et samarbejde mellem kulturhuset Klaverfabrikken og Hillerød Musikskole.

Her var Lisbeth Tanghøj både projektleder, forfatter og instruktør på ‘Julerosen’, der blev opført tre gange med ca. 450 tilfredse publikummer – og var en nyskrevet tekst frit efter Selma Lagerløfs ‘Legenden om Juleroserne’.

Og netop Klaverfabrikken er i øvrigt en af Lisbeth Tanghøjs faste arbejdspladser:

»Hver onsdag underviser jeg her et hold 10-13-årige samt et meget dygtigt ungdomshold på 14-18-årige, som jeg har haft i knap fem år. Her arbejder vi p.t. på en Holberg-forestilling, ‘Holberg i stykker’, men jeg har også lavet bl.a. Line Knutzon og Harold Pinter med dette hold. På Klaverfabrikken er jeg i øvrigt begyndt at skrive mange stykker selv og arbejde meget teatermålrettet med disse dramaelever,« fortæller Lisbeth Tanghøj, der også har sine egne ambitioner for øje.

»Hvis jeg kun skal være dramapædagog, bliver jeg halvkvalt i en alt for uforpligtende ‘Drama-Ole-Opfinder-rolle’. For nok er drama sjovt, men teater er meget mere interessant. Når jeg arbejder med børn og unge og bruger professionelle værktøjer kommer jeg ofte langt,« lyder det fra Lisbeth Tanghøj, der også kan skrive undervisning på pædagogseminarer og revyarbejde på visitkortet.

Og i øvrigt godt kunne tænke sig at samarbejde med andre huskunstnere.

»Når man som jeg forsøger at arbejde med teatrets discipliner, kan det til tider være lidt ensomt at være den eneste kunstner/ professionelle, der er til stede…«

Et klap på skulderen

Takket være de faste opgaver og ikke mindst huskunstnerprojekterne har Lisbeth Tanghøj kunnet styre sig nogenlunde fri af den klapjagt, som beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (v), hvis hårde stramninger af dagpengereglerne og rådighedsbestemmelserne har gjort livet ekstra surt for bl.a. teaterfolket, der ofte må leve en freelance-tilværelse og lejlighedsvis deltidsbeskæftiget, men nu forventes at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, næsten inden de træder ned fra scenen i sidste forestilling.

Men selvom man ikke nødvendigvis forsøger sig med supplerende dagpenge, kan Lisbeth Tanghøj godt mærke de nye tider.

»Jeg har tidligere været til møder hos min A-kasse, hvor de synes, at jeg er meget aktiv, men alligevel føler man sig jo forfulgt. Selvom du måske har fx. 27 timers teaterarbejde på en uge, bliver du jo regisreret som fuldtidsarbejdsløs. Og vel forstår jeg, at man skal stå til rådighed og alting, men man kunne godt af og til bruge et klap på skulderen, fordi man selv forsøger at strikke et arbejde sammen – i stedet for at skulle mistænkeliggøres,« lyder det fra den tidligere børneteaterskuespiller, der håber at kunne tjene nok til at undgå den hede ånde fra Frederiksen og Co.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere