DEBAT
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022

'Fra Big Bang til Facebook' - et spørgsmål

12-05-2015

Julie Johanne Kirkegård fortsætter diskussionen om læringsteater med dette indlæg, som også spørger ind til Teater Uden Vægges seneste indlæg, 'Pligt og pensum - eller nye, spændende publikumsmøder?' :

 

På baggrund af de mange seneste debatindlæg om relationen mellem folkeskolen(s) (læringsmål) og dansk børneteater, lader det til, at der er to opfattelser af dansk børneteater i spil: Den ene er 'læringsteater & pjeceforestillinger' og den anden er, hvad jeg til lejligheden kalder 'klassisk scenekunst' (hvor nyskabende denne end måtte være).

Den første er tilsyneladende en instrumentaliseret form for teater, der alene har sin berettigelse, fordi den imødekommer Folkeskolens Læringsmål (selv om det også åbenbart endnu ikke er sikkert, at disse forestillinger overhovedet findes. Måske er der blot tale om en (u)berettiget frygt?).

Hvad angår den anden, så er det en slags 'rigtig' form for teater(kunst). Overgangerne må selvfølgelig i praksis være flydende: At det er muligt at lave klassisk scenekunst, der (tilfældigvis) kan imødekomme folkeskolens læringsmål, ligesom at det også er muligt at lave læringsteater & pieceforestillinger, der ikke blot viser & demonstrere (et svært læringsindhold på en sjov og inspirerende måde), men som også viser sig (pludselig) at tangere klassisk scenekunst.

 

Der er ingen tvivl om, at læringsmål & og den dertil hørende ide om livslang læring samfundsmæssigt er den Dominerende Diskurs, Paradigmet og Det Ønskværdige.

I denne optik er læringsteater & pieceforestillinger godt, fordi det er målbart og læringsindholdet konkret. Børnene ved simpelthen mere, når de forlader forestillingen (og så er det i hvert fald ikke spildt).

Klassisk scenekunst udspiller sig derimod (i sin rene form: KUN) i den eksistentielle sfære, hvilket ikke lige sådan lader sig måle. Det er en oplevelse i den enkeltes livsverden, noget der gør en forskel. Der er altså et 'mere' ved denne form for scenekunst, som ikke findes i læringsteater & pieceforestillinger (i deres rene former), og det er det 'mere', man som publikum bærer med sig hjem: Det er en fornemmelse, en rumsteren, noget der ikke umiddelbart kan forklares.

 

(Men faktisk kun umiddelbart, for filosofien beskæftiger sig med det samme: 'Kunsten kan tage filosofien til hjælp ved at tyde det, den siger, ved at den netop ikke siger det' (citatet er fra Adorno, Æstetisk Teori, og muligvis ikke gengivet korrekt, men meningen er der).

Der er altså en (tydelig) sammenhæng mellem kunst & filosofi, fordi der i (noget) filosofi findes et sprog netop for det 'mere', som gør kunst til kunst – dette skal også ses i forhold til, at både kunst og filosofi udspringer af en undren og et ønske om at undersøge – scenekunst ved sit scenekunstneriske udtryk, filosofi ved hjælp af tænkning og ord).

I forlængelse af ovenstående og med den konstatering af, at der tilsyneladende er en rimelig enighed om, at kunst 'altid skal være en undersøgelse', 'en undren', 'en tvivl' (Niels Erling) og 'at en god teaterforestilling ikke er information, men stiller spørgsmål og undersøger noget' (Pernille Welent Sørensen) (der er vel ingen, der modsætter sig disse definitioner?) er der noget ved Teater Uden Vægges forestilling 'Fra Big Bang til Facebook', som i min optik står (temmelig) uklart og som, i hvert fald for mig, trænger til at blive gjort tydeligt...

 

I seneste debatindlæg skriver Teater Uden Vægge: ' 'Fra Big Bang til Facebook' er således blevet til på baggrund af dyb undren. Vi spurgte os selv: Hvorfor er vi (os to skuespillere) egentlig ikke mere optagede af naturvidenskab og fysik? Hvorfor er selve universets skabelse og vor egen eksistens på atomart niveau blevet til noget 'svært og tørt'? Kan vi gøre det forunderligt og vedkommende for os selv igen? Kan vi gøre det for andre?'

Først og fremmest hører jeg, at forestillingen er opstået ud af en dyb undren over skuespillernes egen manglende interesse for naturvidenskab og fysik – og lysten til at gøre det forståeligt for sig selv og andre (og vise forunderligheden). Når man sammenholder dette med formålet for forestillingen på hjemmesiden, lyder det, at forestillingen vil vise: 'Hvordan og hvorfor fysik/kemi-faget er vigtig for os mennesker i dag. Visionen for teaterforestillingen er at sætte skub i fysik/kemi-undervisningen: At inspirere, overraske publikum og herigennem skabe en ny indgangsvinkel til fysik/kemi for både lærere og elever!'

Det lader altså til, at den dybe undren over egen ikke- og uinteresse har udmøntet sig i at gøre emnet inspirerende og nærværende igen.

 

Med fare for at blive meget normativ og trække min egen fornemmelse af kunst ned over hovedet på Teater Uden Vægge, står (i mit perspektiv) følgende pointe dog tilbage:

Jeg anerkender, at en dyb undren er det rette udgangspunkt for en kunstnerisk proces, men hvis der ikke er noget af denne undren tilbage i forestillingen, har den kunstneriske proces spillet fallit.

Med dette syn på sagen burde forestillingen tager det svære og tørre ved oplevelsen af fysik/kemi-faget alvorligt og således i et kunstnerisk udtryk undersøge dette med f.eks. følgende spørgsmål: Er vi for dumme? For uinteresserede? For ikke-videbegærlige? Har det for lidt at gøre med vores dagligdag? Er det forudvedkommende? For kedeligt? For svært? Er Facebook mere spændende (og hvorfor)? Har vi kun blik for os selv? Vores egen selvrealisering? Og med hvilke konsekvenser? Spørgsmål der sætter grundlæggende spørgsmålstegn ved forholdet mellem det moderne (unge) menneske og dens u- og ikkeinteresse.

 

Det er muligt, at den kunstneriske proces transformerer den oprindelige undren ind til en anden undren (hvilket selvfølgelig ofte kan ske – og med rette – en kunstnerisk proces åbner for nye og endnu mere vedkommende spørgsmål) og i en forestilling som denne, kan man forestille sig, at den nye undren vil udspringe af emnet og kunne undersøges med f.eks. følgende spørgsmål: Hvad er Big Bang overhovedet? Hvad er det periodiske system i sit væsen? Hvad er det egentlig Newton og Niels Bohr gør af opdagelser?

Som I (sikkert) kan fornemme angår disse spørgsmål en mere grundlæggende (filosofisk) undren (der kan sætte spørgsmålstegn ved det selvfølgelige og give vante begreber en ny betydning, - måske endda sætte grundlæggende spørgsmålstegn ved det moderne naturvidenskabelige paradigme) end blot demonstrationen af nogle principper hentet fra en faglig lærebog (hvor på højt niveau denne end måtte være).

Jeg har ikke set forestillingen (men informer mig venligt, når I spiller igen, jeg vil meget gerne se den) og kan derfor ikke selv tage stilling til, hvad der er op og ned i 'Fra Big Bang Til Facebook', men da forestillingen er refusionsgodkendt, er blevet til i en kunstnerisk proces og at I skriver om jer selv, at I vil give en scenekunstnerisk oplevelse (og I er velformulerede, tænkende mennesker, der tager bevidste valg – omend de også er intuitive og udtryk for tavs viden), så spørger jeg: Hvad det er som er selve forestillingens undren & undersøgelse (og altså ikke udgangspunktet, som startede det hele)?

Julie Johanne Kirkegaard er dramatiker og, som hun udtrykker det, til lejligheden: Husfilosof 

FLERE DEBATINDLÆG
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser