DEBAT
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016

Astrid Kjær Jensen: Lilith

Astrid Kjær Jensen skaber sit teaterunivers med håndfladedukker under sit brudekjoleskørt. Men selvom forestillingen 'Lilith', der deltog på årets Copenhagen Puppet Festival som en voksenforestilling, under Festival of Wonder blev lanceret som en forestilling for de ti-årige og op, har svært ved at indkapsle denne målgruppe. Foto: Astrid Kjær Jensen

Forvist til ægteskab

11-02-2012
Astrid Kjær Jensen holder først vores opmærksomhed fangen omkring animationen af de små håndflade-dukker, hun skaber under sit brudekjoleskørt. Men hurtigt bliver ’Lilith’ forudsigeligt. Og man kommer uvægerligt til at undre sig over, hvad forestillingen vil sit (børne)publikum.
FAKTA
Astrid Kjær Jensen: Lilith -

Koncept, dukker og design: Astrid Kjær Jensen. Instruktør: Tim Tonndorf. Medvirkende: Astrid Kjær Jensen. Aldersgruppe: Fra 10 år og voksne.  Set på Festival of Wonder i november 2011. Turneforestilling. Kan bl.a. opleves på Festival 2012 i april i Ringsted og Sorø. Ingen hjemmeside.

’Joline, Joline, Joline, Joline, Joline, I'm begging of you, please don't take my man’. Dolly Parton bliver brugt i Astrid Kjær Jensens dukketeateranimationsforestilling ’Lilith’. Årsag: En kvinde er kommet på tværs af en anden kvindes kærlighedsforhold.

Vi befinder os i Paradisets Have. Og manden de kæmper om er Adam.

Men er der kærlighed mellem Adam og den første kvinde? Og hvad er tanken med denne anden kvindes indblanding? Tja, vist noget med disharmoni og ulykke. Noget med at sætte spørgsmålstegn ved, hvem der bestemmer over hvem. Og ved hvem der er til for hvem.

Men er ’Lilith’ interessant? Er der kød nok på historien? Og er den overhovedet interessant for børnemålgruppen – børn fra 10 år og opefter? Næh…

Bryllupsdress og grønt græs

Åbningsbillede sætter ellers forventningerne pænt højt: Astrid Kjær Jensen står midt på scenen i forestillingens styltelange scenografi, en stor etagedelt krinolinehvid blondebrudekjole og vrider vemodstoner ud af en lille knaldrød guitar.

Dramatisk musik får vi også. Programbilledet skærper også ens appetit: Her er brudekjolens skørt trukket til side og vi ser ind i et lille græsbelagt rum, hvor Jensens med to små ansigter placeret på sine håndled med hænder og fingre skaber illusionen af et møde mellem en mand og en kvinde.

Astrid Kjær Jensen er bestemt ikke ueffen til med sine fingres motorik at skabe levende væsener. Og tilblivelsen eller animationen af dukkerne bliver udmærket helt bevidst lagt åbent frem.

Den nøgne Adam bliver skabt mens vi ser på. ’Lilith’ gør et nummer ud af, at vi skal følge hver en lille bevægelse. Fra Adams ansigtet bliver placeret på Jensens håndled og videre frem når hans krop får liv og lemmer ved at Jensen med sine fingres bevægelser viser os hvordan hans gestik er. Hvordan han går. Hvordan han bevæger arme og ben. Og hvad han føler, denne Adam.

Indespærret

Adam er blevet til i Edens Have, som er kommet til syne under Jensen skørt. Han ligger på ryggen og daser. Men han keder sig også. I universet, som er helt uden lyde og ord, dukker en tilsvarende nøgen kvinde op. Adam får nu lidt stemme. De flirter på mange forskellige måder med hinanden, de danser lykkeligt tango og de boller med hinanden. Forfra, bagfra, fra siden, liggende, stående etc.

Eller gør de? De er i al fald ikke altid enige. En form for billede på en Gud kommer så på banen og skaber en kvinde (en Eva) ud af Adam. Det sker ved, at Jensen iført tynde handsker laver nogle næsten besværgende bevægelser hen over Haven.

Den nye kvinde og Adam boller også. Hun triller (lokker) Adam med en grøn (æble)bold, som han maler gul ligesom den, han havde tidligere. Men Adam og den nye kvinde bliver hurtigt uvenner. De skændes. Kvindens hoved bliver adskilt fra hendes krop.

Men der er intet at gøre. De er blevet mejslet sammen. De er kommet i glas og ramme. De er blevet gift. Sådan synes historien at fortælle det. Og ægteskabet er langt fra lykkeligt. Jensen kaster en buket røde bryllupsroser fra sig, vrider sig i kroppen  og lægger ansigtet i mishagsfyldte folder.

Og på den led vender fokus væk fra Edens Have (som undervejs er noget vanskelig at se ind i fra alle stolerækker) og op til Jensens lidelsesfyldte brudekjoleklædte Lilith-figur.

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Lilith
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

08-12-2016

07-12-2016

05-12-2016

01-12-2016

29-11-2016

28-11-2016

25-11-2016

24-11-2016

22-11-2016

21-11-2016

19-11-2016

14-11-2016

10-11-2016

09-11-2016

07-11-2016

03-11-2016

01-11-2016

28-10-2016

27-10-2016

25-10-2016

14-10-2016

09-10-2016

06-10-2016

03-10-2016

30-09-2016

28-09-2016

26-09-2016

22-09-2016

19-09-2016

15-09-2016

13-09-2016

11-09-2016

06-09-2016

05-09-2016

02-09-2016

31-08-2016

29-08-2016

24-08-2016

22-08-2016

18-08-2016

Flere anmeldelser