Af: Carsten Jensen

27. marts 2014

Fokus på scenekunst i undervisningen

Frem mod skolereformstarten kæmper børneteatrene for at sikre deres kunst og arbejde opmærksomhed fra undervisningssektoren. Og en række seminarer og workshops her i foråret handler derfor netop om mulighederne for at integrere scenekunsten i skolearbejdet.

Landets børneteaterproducenter er nu helt på det rene med, at den nye skolereform skal implementeres efter sommerferien, og at der bl.a. lægges op til en stærkere placering af de praktiske/musiske fag og et øget samarbejde med de lokale kulturinstitutioner – hvor ikke mindst museerne har stået stærkt.

Men der arbejdes nu ihærdigt for at sikre scenekunsten en mere markant position, og det afspejler sig i en række aktuelle seminarer, workshops m.v., der skal forene formidlere, undervisere, bibliotekarer, kulturkonsulenter og teaterfolk m.v. omkring børneteatrets betydning i undervisningen.

Nedenfor nævnes tre aktuelle arrangementer, der sigter på at vise, hvordan man kan integrere (teater)kunsten i undervisningen: En todages konference (3.-4. april) i forbindelse med Aprilfestivalen i Holstebro; et daglangt seminar (5. maj) i forbindelse med den internationale showcase-festival :Danish+ – og to workshops (23. & 25. april 2014) i Aarhus og København.

'Kunst skaber læring'

Aprilfestival (www.aprilfestival.dk) er lige på trapperne og vil i ugen 30. marts-6.april 2014 plastre Holstebro Kommune til med teater for børn og unge i det, der både er en storstilet kulturel manifestation og en næsten uoverskuelig salgsmesse for landets turnerende børneteatre

Formidlerne strømmer følgelig til festivalen for at se teatrenes repertoire an, og traditionen tro deltager mange også i det tilknyttede faglige arrangement, som i år strækker sig over to dage (3.-4. april) under titlen 'Kunst skaber læring'- og den lidt mere rundtossede undertitel: '- sans en firkant'…

Der er stadig ledige pladser (se faktaboks) for deltagere en eller begge dage. Og følgende udpluk af konferencens program kan give et lille indtryk af problemstillinger og interesseområder:

Om torsdagen fortæller professor Matthew Reason fra Edinburgh om, hvad børn oplever, når de møder teatret og hvilke kompetencer de opøver. Beth Juncker, professor i børnekultur efterspørger kunstens kompetencer i nutidens uddannelser. Der er flere workshops, bl.a. om Kroppen i læring v. Morten Anderson. Teater og trivsel i indskolingen v. Teaterkufferten. To processer om hvordan daginstitutioner, skoler og kulturinstitutioner kan organisere sig i forhold til læreplaner og Åben skole v. proceskonsulent Karsten Thygesen og Ulla Voos Gjesing leder af Kulturprinsen.

Fredagen byder bl.a. på oplæg og workshop ved Tatiana Chemi, lektor på Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet om kunsten at integrere kunsten i undervisningen. Global Stories fortæller om deres projekt 'Med andre øjne'. Der er også denne dag flere workshops: Bl.a. musiker Lars Greve og Levende Musik i skolen; om dans – musik og sprogforståelse i børnehaver ved danseformidler Ulla Krebs Bille;   om tværfaglighed og teater i folkeskolen ved Gitte Bech Ballesheim fra DATS. Og oplæg om KulturCrew, BUPL's tanker om æstetiske læreprocesser m.v.

Se det omfattende program på festivalens hjemmeside

'Kunstnerisk læring i folkeskolen'

En måneds tid efter er det så den internationale showcase :Danish+ (3.-6. maj 2014) der i samarbejde med Aarhus Scenekunstcenter og Scenekunstnetværket Region Midtjylland har udvidet sin festival for udenlandske opkøbere med et heldagsarrangement for danske undervisere, formidlere m.fl. omkring, hvad scenekunsten kan bidrage med til den almindelige undervisning og hvordan et samarbejde mellem skole og teaterliv kan skrues sammen.

Deadline for tilmelding er 1. april 2014 (se faktaboks).

Titlen på arrangementet 5. maj 2014 er 'Kunstnerisk læring i folkeskolen' og lægger sig følgelig op ad Aprilfestivalens seminartitel, og i Aarhus er der da også gensyn med en af oplægsholderne, idet lektor Tatiana Chemi fra Aalborg Universitet vil fortælle om sin forskning i kunstneriske og kreative læreprocesser – hun er bl.a. medstifter af forskergruppen ARiEL (Arts in Education and Learning).

Desuden står ZeRUM, Uppercut Danseteater og Dansehallerne for forskellige workshops, hvor deltagerne får mulighed for at øve sig i praktiske værktøjer, som de kan anvende konkret i undervisningssituationer.

Derudover vil inspirationsdagen blive krydret med forestillinger fra festivalens program, hvor man får lejlighed til at se dansk børneteater spillet på engelsk for de internationale opkøbere.

Se hele programmet her eller 
www.teaterby.dk/index.php/10-aktiviteter/368-kunstnerisk-laering-i-folkeskolen 
 

'Scenekunst i den åbne skole'

Mellem disse to arrangementer om læring og scenekunst afholder Teatercentrum og Skoletjenesten så to workshops rettet mod danske børneteatre.

Titlen er her 'Scenekunst i den åbne skole' og vil fokusere direkte på den nye skolereform og teatrenes mulighed og behov for at producere undervisningsmaterialer om scenekunst.

Der er tale om en workshop med oplæg fra bl.a. undervisere og kyndige udi skolereformen samt teatre, der allerede er i gang med diverse undervisnings- og samarbejdsprojekter.

Således vil skolereformens opbygning og betydning for teatrene blive gennemgået, mens et oplæg vil fokusere på en lærers problemstillinger, hvis vedkommende vil give eleverne en kulturoplevelse.

Dertil kommer et oplæg om måden og mulighederne at producere relevant undervisningsmateriale, inden der sluttes af med et indlæg om Skoletjenestens rolle for formidling af kultur til skolerne.

Workshoppen afvikles i Aarhus 23. april 2014 og gentages i København 25. april 2014 – med en vis udskiftning af oplægsholdere.

Tilmeldingsfristen er 11. april 2014 og program kan fås ved henvendelse til Nina Jensen, Teatercentrum (se faktaboks).

Skoletjenesten som leverandør og formidler

Som det fremgår, er Skoletjenesten medarrangør af ovenstående workshop.

Skoletjenesten er en såkaldt pædagogisk serviceinstitution, der samarbejder med en lang række kulturinstitutioner  om at udvikle, tilrettelægge og gennemføre oplevelsesorienterede undervisningstilbud og opstået somet samarbejde mellem Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, kommunerne i Region Hovedstaden og Region Sjælland samt en række museer, kulturinstitutioner og uddannelsessteder.

I et treårig projektsamarbejde med Kulturministeriet og Undervisningsministeriet har man netop lanceret et landsdækkende netværk, som via netportalen skoletjenesten.dk skal give lærere et overblik over lokale og aldersrelevante undervisningstilbud på landets kulturinstitutioner. 

Der er p.t. en overvægt af museer, men en række børneteatre har dog også budt ind med undervisningstilbud, det gælder bl.a. Anemone Teatret, ZeBU, Teater Refleksion og Filuren – og der skal nu arbejdes ihærdigt for at få flere teatre i folden, fordi dette kan være en direkte vej til via skolereformen at implementere scenekunst på skoleskemaet. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere