Af: Carsten Jensen

19. maj 2009

Festival søger festivalby

Den store festival i april mangler tilsagn fra en værtskommune i 2011. Udover muligheden for at vise mangfoldig kunst fungerer festivalen også som en vigtig salgsmesse for børne- og ungdomsteatrene.

Siden 1971 har Teatercentrum afholdt den store årlige festival, og næste år i Esbjerg bliver altså der altså tale om et 40-års jubilæum.

Men der er en reel risiko for, at den ubrudte kæde af festivaler med scenekunst for børn og unge får et knæk: Der er nemlig p.t. ingen værtskommune i 2011. Og selvom det kan synes langt ud i fremtiden, er festivalerne normalt placeret adskillige år i forvejen, fordi planlægningsfasen er så omfattende.

En mulig kandidatby har netop meldt fra, og de fire-fem andre emner, der fortsat er inde i billedet, tøver med at melde ud.

Der er ingen tvivl om, at det kommende kommunalvalg til november bærer sin væsentlige del af forklaringen. De nuværende kommunalbestyrelser kvier sig tilsyneladende ved at indgå aftaler, som kan forpligte efter valget, hvor den (kultur)politiske sammensætning kan se helt anderledes ud.

Og at et valg kan ændre på prioriteter og aftaler, viser historien om festivalen i 1999, hvor et ændret byråd og en ny borgmester betød, at Skive Kommune pludselig løb fra alle aftaler mindre end et år før man skulle huse festivalen. Dengang trådte de børneteaterglade kommuner i Odsherred til med kort varsel og skaffede de nødvendige midler, så’ afkortet’ festival kunne stables på benene.

I 1983 betød et decimeret festivaltilskud ligeledes en kort festival – dvs. fra torsdag til søndag i stedet for den normale uge – i Aalborg.

Men lige nu ER der bare ingen kommune, der har sat sit navn på kontrakten for festivalen i 2011, selvom det med et budget på omkring fire mio. kr. – hvor staten refunderer halvdelen – er en rimelig billig måde at få fyldt et lokalområde med teater og vise, at man tager børnekulturen alvorligt.

Et år uden festival vil være en mindre katastrofe for de mange børneteatre, der traditionelt bruger arrangementet som det helt store udstillingsvindue – med henblik på salg af turneforestillinger. Også de mange formidlere i form af lærere, bibliotekarer, teaterforeninger m.fl. vil komme til at savne muligheden for at se den kommende sæsons repertoire an, inden kontakter laves og kontrakter indgås.

Festival 2011 i uge 14…

På Teatercentrum, der arrangerer den store festival i samarbejde med årets værtskommune, er man i fuld gang med arbejdet med Festival 2010 i Esbjerg, men sekretariatsleder Henrik Køhler kigger også på nye initiativer, der kan skaffe en festivalby i 2011.

»Selvom vi ikke er desperate endnu, kniber med det konkrete tilsagn, der gør, at vi kan erklære 2011 for sikker,« siger han.

Henrik Køhler har derfor netop sendt en rundmail til landets børneteatre i håb om, at de kan komme med gode ideer og måske presse på de rigtige steder.

»Vi har brug for hjælp, og alle kontakter skal tages i brug for at finde en værtskommune. Så hvis der er teatre, der har mulighed for at bearbejde deres hjemkommune eller kender til kommuner, der har talt om at ville være vært, så er det nu, der skal sættes ind. Det er ikke så let på nuværende tidspunkt at finde en kommune, der vil/kan afsætte de ca. to mio. kr., det koster at være værtskommune,« lyder det fra Køhler.

Alligevel har Teatercentrum i langtidsplanlægningens hellige navn været nødt til at sætte sig på tidspunktet for den forhåbentlige festival i 2011:

»Vi har været nølende med at melde et tidspunkt ud, fordi det naturligvis er rimeligt, at værtskommune har medindflydelse på, hvornår festivalen ligger, men vi har kigget i kalenderen og har nu truffet beslutning om, at det eneste rimelige tidspunkt, festivalen kan ligge i 2011, er uge 14, dvs. 3. til 10. april. Det er meget tidligt på året, men påsken falder meget sent – og det er ikke tilrådeligt at holde en så stor festival i direkte forbindelse med påsken, hvor mange børnefamilier forlader byerne.«

Det er p.t. kun 2011, der giver hektiske pletter på sekretariatslederens kinder. Fra 2012 og frem ser det nemlig lysere ud, idet flere kommuner er på banen – og tidshorisonten ikke så presserende.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere