Af: Carsten Jensen

11. februar 2009

Festival på plakaten

Så er årets plakat, der skal være med til at 'sælge' Festival 2009 i Ballerup, klar til at blive sat i omløb. Kunstneren hedder Helle Vibeke Jensen, og hendes værk skal nu pryde plakater, programmer, postkort m.v.

Inden det går løs med den store teaterfestival i Ballerup fra 19.-26. april, vil der være gjort opmærksom på begivenheden mange steder og på mange måder. Og her vil årets festivalplakat pryde de fleste tryksager, Teatercentrums festivalhjemmeside m.v.

Normalt udvælges en lokalt-baseret kunstner til opgaven med at kreere en iøjnefaldende plakat, og i år er det så illustratoren Helle Vibeke Jensen (f. 1960), der har stået for plakaten.

Hun er modtager af adskillige priser for sine arbejder – senest bl.a. Kulturministeriets Illustratorpris 2004 (for billedbogen ‘Hør her stær!’) og Dansk Forfatterforenings Hæderspris samme år.

Udover billedbøger har hun bl.a. lavet bogomslag, novelleillustrationer, plakater, postkort, cd-omslag m.v.

Og siger selv om sin arbejdsform:

»Jeg arbejder med collagen som illustrationsform. Collagematerialet får jeg ved at rejse ud i verden eller ved at bruge timer i antikvariater, kiosker, souvenirbutikker, hotellobbyer og andre steder, hvor klipbart materiale er tilgængeligt. Eller ved selv at fotoregistrere eller at håndskitsere. Ord og tekster er også et meget vigtigt element i min måde at arbejde på: tekststykker og citatstumper indgår direkte i nogle af mine arbejder – eller kan være inspiration.«

Se mere om kunstneren på hendes hjemmeside: www.hellevibekejensen.dk

Fest og farver

Gennem årene har festivalplakaterne naturligt nok afspejlet mange forskellige kunstretninger – fra det stærkt naturalistiske til det dybt impressionistiske. I en periode blev der også brugt ret naivistiske tegninger fra festivalregionens børn som plakatmotiv.

Ikke alt har været lige vellykket til det specifikke formål eller tilpas iøjnefaldende. Og årets plakat placerer sig nok lige under de allerbedst egnede. Den virker spændende og imødekommende og udstråler fest og farver, men udsender ikke umiddelbare signaler om teater, endsige professionelt børneteater.

Den bevidst umage spatierede programskrift sætter et lidt uharmonisk præg på plakaten, men her er smag og behag heldigvis både forskellig og til evig debat…

Fra plakat til logo

Men det vil nu være op til den enkelte beskuer at lade sig inspirere og finde identifikationen med årets festival.

Som det har været tilfældet med plakaterne til de foregående 38 store festivaler.

Mens Valhalla-tegneren Peter Madsen til festivalen i 2004 i Silkeborg trådte nye veje ved både at lave en forside- og en bagsideversion af sin plakat, er den kendte grafiker/designer Bo Bendixen trods alt den, der har gjort størst indtryk med sin plakat til festivalen i 1995 i Nørredjurs, Midtdjurs, Ebeltoft og Grenaa.

Den kongeniale brug af de traditionelle teatermasker er nemlig efterfølgende blevet brugt som fast logo for Teatercentrum – og pryder også denne portals øverste venstre hjørne…

Motiv i omløb

Årets festivalplakat vil ikke kun kunne ses i Ballerup og omegn. Plakatmotivet vil frem til festivalen pryde alskens tryksager i tusindtal, Teatercentrums festivalhjemmeside m.v.

Mens selve plakaten (i A1-format) skal hænges op på gader og stræder i Ballerup, vil en plakat i A2-format blive brugt til ophængning på skoler og andre offentlige steder.

Der vil også blive produceret en ‘køkkenkalender’-version til butikker og offentlige steder.

Dertil kommer 5.000 festival-postkort, 10.000 forestillingskataloger, 6.000 weekendprogrammer – samt invitationer, avis- og magasinannoncer osv. osv.

Festivalplakaten vil selvfølgelig også kunne købes på selve festivalen – sammen med teatrenes egne forestillingsplakater m.v.

Rekordtilmelding

I øvrigt er årets festival ‘ramt’ af ekstraordinær voldsom tilmelding. P.t. er mere end 100 teatre og over 170 forskellige forestillinger på programmet. Det antal ved sædvanligvis blive reduceret noget frem mod festivalen som følge af aflysninger pga. sygdom, manglede færdiggørelse af forestillinger osv. – men alligevel står festivalen i Ballerup til at slå alle rekorder for deltagelse – og dermed give arrangørerne logistiske grå hår…

Man kan følge med i slagets gang frem til festivalen på www.teatercentrum.dk/festival

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere