DEBAT
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Far, Mor Får Børn - FORBUDT FOR BØRN

12-04-2011

Ludvig Holberg anmelder Refusionsudvalgets dialogmøde ”Giv dialogen kraft” på Festival 2011 i Randers tirsdag 5. april 2011:

Dengang jeg skrev mine komedier i 1720-erne skulle jeg altid aflevere dem til Kongens censor for at få lov til at opføre dem. Så jeg ilede til Randers, da jeg i min sarkofag i Klosterkirken i Sorø hørte, at censuren var kommet på mode igen.
Dér sad de, statscensorerne, med Louise Skolemester i midten, formand af gavn og med Erasmus Montanus i maven, omgivet af dirigenten Jesper Ridefoged med kæp i hånden og Methe Snurretop, formand af navn med elastik i munden.
Rundt om sad børneteatrets arbejdsheste og et par batikklædte springheste. I et hjørne sad en hestebremse forklædt som Oldfux.
Methe Snurretop erklærede børneteatermiljøet sin kærlighed og forsikrede, at de sad i udvalget for at passe på, at teater for børn ikke blev ødelagt af dårlig kvalitet.
Louise Skolemester svang en ønskekvist fra Institut for Dramaturgi, Århus Universitet, en akademisk manual, der er nem at lære, og som består af tre simple nøgler til bedømmelse af børneteatrets kvalitet: Kunnen. Skullen. Villen. Med slagordene Kunstnerisk Nødvendighed havde hun solgt den til udvalgets fire andre ikke-akademiske medlemmer. Nogle halmstrå som statsmagten ikke selv havde vævet ind i forholdsordren om censurens udøvelse.
”Af egen Erfarenhed har jeg lært, at det som akademiske Censorer udsætter just er Sjælen i en Komedie”. Så jeg spidsede ører.
På dialogen forstod jeg, at Staten nu om dage betaler børnene for at komme i teatret. Og at det har den virkning, at komedieskrivere og aktørs ikke behøver at tænke så meget på publikum. Det skulle være godt for kvaliteten. Underligt at høre. Dengang anså vi altid publikum for den vigtigste halvdel af en forestilling.
Men ganske rigtigt, det interesserede ikke statscensorerne. Når de bedømte en forestilling, mærkede de kun sig selv, ænsede ikke børnenes reaktioner. De brugte ikke deres intellekt, de lyttede kun til deres egen mave og eget hjerte. Det havde Methe Snurretop selv sagt til Oldfux. Det stod til troende. For det kunne man selv få at høre på det bånd, han havde optaget af den samtale, de havde haft, da hun begrundede udvalgets censur.
Det måtte være en Århus-historie, tænkte jeg. Men den var god nok. Det viste sig, at Oldfux havde lavet en forestilling om menneskets forplantning, der hed ”Far, Mor Får Børn” for 6 - 10 årige. Tilfældigvis havde jeg set den og fundet den helt efter min smag. Med masser af humor, anarki og publikumstæft. Og med evnen til ”at oplyse og fornøje”. Børnene, jeg sad sammen med, var både betagede, tryllebundne og ellevilde. ”En god Komedieskriver må ikke gøre sig til Slave af Regler, at han derved forkaster en prægtig Historie og den bekvemmeste Materie til et Skuespil”, kom jeg ihu, at jeg dengang skrev i en af min Epistler.
Men statscensorerne havde dømt den FORBUDT FOR BØRN og nægtet den refusion. Blandt meget andet vrøvl med den begrundelse, at man ikke skal bilde små børn ind, at hvis en tissekone nærmer sig, så rejser tissemanden sig. Og man skal heller ikke illustrere det ved hjælp en klaphat. For sådan en er ikke en tissemand. Det er en fejlagtig oplysning, en faktuel fejl. Den slags skal man ikke gøre mod børn.
Gradvis gik det op for mig, at censorerne med Louise Skolemester i spidsen havde gemt deres bevidste uvidenhed under figenblade. De lå som redt og havde hengivet sig - ikke til kunstbedømmelse - men til den mest selvforførende af alle lyster: Magtbrynde.
Methe Snurretops afsløring af udvalgets sande hensigter og censurgreb fik de tre til at syde. ”Vi steger i eget fedt” stod malet i mave, kæp og mund. Figenbladene hvirvlede rundt i rummet. Fedtefadet kogte lystigt - under låg.
Arbejdshestene måbede nogle sekunder, holdt maskerne tæt til ansigtet og red hurtigt videre på deres kæpheste med skyklapper på. Ikke en mislyd kom over deres læber. Kun springhestene slog sig i tøjret.
Magtmisbrugere lader sig kun afsløre af eget overmod, hybris. Inviterer de til dialog med heste af egen race kan de med god grund føle sig trygge. Lukker de en hestebremse ind bliver de ramt af gudernes straf, nemesis. I ly af selvbedrag og magtfuldkommenhed fortrænger de risikoen for at blive stukket. Når de samtidig lukker øjnene for pligten til at forvalte embedet ud fra princippet om lighed for loven.
Således oplyst vendte jeg tilbage til min sarkofag i Sorø. Efter at have konstateret, at ”de nationale Daarligheder” er som dengang i 1720-erne: Censuren har det godt, når statsapparatet har det skidt.

(Ludvig Holberg, Sorø 11. april 2011)


Red: Indlægget er (naturligvis) skrevet af Niels Vandrefalk , stifter af Holbergteatret, der har fået afslag på refusion af forestillingen ’Far, mor får børn’. De omtalte Methe, Louise og Jesper har efternavnene Bendix, Ejgod Hansen og La Cour Andersen og er henholdsvis formand og menige medlemmer af Refusionsudvalget. Læs evt. Niels Vandrefalks egen ’sagsfremstilling’ i et tidligere debatindlæg .

FLERE DEBATINDLÆG
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser