DEBAT
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Et (kritisk) samtidsdiagnostisk blik på dansk børneteater

04-05-2015

Julie Johanne Kirkegaard kommenterer tendensen til at lave børneteater ud fra folkeskolens læringsmål:

Dette indlæg er skrevet på baggrund af den tendens, der er i dansk børneteater til at imødekomme folkeskolens læringsmål (se Karen Dichs debatindlæg i Politiken d. 27. april), samt overværelsen af ”Rumlerikkerne i Slikbøvsens land” på Aprilfestivalen, der (hvor velspillet og underholdende, den end var) lod til (på allermest kedelige vis) at imødekomme og reproducere det pædagogisk rigtige og politisk korrekte (nemlig det sundhedsregime, som siver i alle hjørner af vores samfund).

Det følgende kan ses som en kommentar til disse, men kan selvfølgelig læses uafhængigt som en art programtekst eller manifest til (fortsat) debat & stillingtagen (se f.eks. også her på portalen Niels Erlings kommentar til 'pjeceforestillinger' og den efterfølgende reaktion).

Bemærk dette: Dansk børneteater må aldrig have til formål at levere undervisning, der opfylder konkrete læringsmål, ej heller have til formål at levere oplevelser, der kan oversættes til opnåelse af kompetencer (som f.eks. at lære os at spise sundt eller mere generelt; udvikle vores menneskelige kompetencer). Dette skyldes den simple grund, at både læringsmålene og kompetencebegrebet kommer af en tænkning, som ikke er tilrådeligt at tilslutte sig, hvis man er et arbejdende teatermenneske, der tager sit fag og sin kunstart alvorligt.

Implementeringen af folkeskolens læringsmål udspringer af en Konkurencestatslogik, hvor det vigtigste er, at folkeskolen lærer eleverne så meget som muligt, så effektivt som muligt, sådan at eleverne kan indtræde i Det Store Samfundshjul og bidrage til (fortsat) Økonomisk Vækst. Kompetencebegrebet er et begreb, vi har arvet fra Human Ressource. Det er omdiskuteret og efterhånden temmelig udvandet, og selv om mange har gjort begrebet til deres eget og bruger det, som de finder bedst, repræsenterer det i sit udgangspunkt et menneskesyn, der søger at optimere et menneskets (barnets) personlige ressourcer til gavn for en (fremtidig) arbejdsplads.

Udover at forlove dansk børneteater med denne logik og dette menneskesyn (som jeg ikke kender et eneste teatermennesker, der billiger) er faren to ting: 1. Faren ved at reducere teatret til en art instrumentel læringsteknologi, der i sig selv kun har sin berettigelse, fordi det tjener et andet og større formål (nemlig optimeringen af barnet på alle leder og kanter, således at der på længere sigt kommer mest mulig samfundsøkonomi ud af barnet) 2. Faren ved, at dansk børneteater ikke længere sprænger rammer og grænser indholdsmæssigt, men kun reproducerer selvfølgeligheder uden at forholde sig kritisk og sætte spørgsmålstegn.

Teater er (stadig) en kunstart og teaterkunst er formålet i sig selv. Kunst sætter spørgsmålstegn ved, hvad der for det enkelte menneske opleves som det givne, kunst giver nye perspektiver på vores vanthed, og kunst er (ofte) politisk.

Vi går ikke i teatret med det formål at lære og vi går ikke i teatret med det formål at styrke og udvikle vores kompetencer. Vi går i teatret for at opleve i håbet om og troen på, at denne oplevelse vil berige os som det hele menneske, vi nu engang er, dér, hvor vi hver især står i livet med al dens lykke og gru.

Det er en eksistentiel begivenhed, der (med en tanke hentet fra Heidegger) udvider (eller indskrænker) vores væren-i-verden. Det er derfor, at dansk børneteater har sin berettigelse – som kunstart og ikke som et art didaktisk læringsredskab tilpasset folkeskolens læringsmål eller en kompetencelogik.

Dette er dansk børneteaters vigtigste force og dens eksistensberettigelse – og (ind)ser dansk børneteater ikke dette, forråder vi teatret som kunstart (og egne idealer?), svigter vores publikum og sælger det klassiske dannelseideal til Monsterkapitalen.

Julie Johanne Kirkegaard er dramatiker og BA i uddannelsesvidenskab 

FLERE DEBATINDLÆG
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser