DEBAT
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Enhver stemme er også et kollektiv af relationer og ressourcer

29-01-2020

Pernille Welent Sørensen reflekterer over sine oplevelser på IPAY 2020- den store showcase-messe for børneteater i USA, hvor Teatercentrum introducerede KulturCrew-konceptet:

 

'AT GIVE BØRN og unge stemme' var overskriften på den paneldebat,  som jeg deltog i på IPAY 2020, en amerikanske netværksorganisation for arrangører af børneteater og arrangør af en stor årlig showcase-messe, der i år blev afholdt i Philadelphia.

Og det har fået mig til at tænke - og det gør jeg en del for tiden, da jeg er i gang med et større maraton; at skrive en ph.d. om børns publikumsoplevelser, når de møder scenekunst i skolen.  

Her ønsker jeg, helt i tråd med IPAY 2020, at invitere børn og unge med 'til bords' i de dialoger, vi har om scenekunst. Dette primært for at forstyrre os voksne omkring børn og omkring scenekunst for børn og unge, udfordre, overskride og måske også genforhandle det, vi synes at vide om børn som publikum, når de møder scenekunst i skolen.  

 

BILLEDET OM at invitere børn med til bords er jeg selv glad for - fordi det synliggøre at der er nogen, vi ikke har hørt (så meget) og som vi skal give mere plads. 

Men der kan også ske noget andet:  At vi bliver optaget af stemmer som udtryk for rene individuelle udryk. På IPAY 2020 deltog et ungepanel af fem kunst-aktivister,  tre aktive klimaaktivister og to rappere/musikere/producere, der giver stemme og modstand til undertrykkelsen af sorte i USA. 

De unge fremstår hver på deres måde klare, stærke og bevidste og som nogen, der har klaret sig på trods af dårlige sociale kår, farve - og det er så snublende nært at se dem alene som individuelle stemmer, der hver især har klaret sig på grund af deres 'særlige styrke'.   

Det trækker på logikker, som den amerikanske drøm er gjort af – at stærke individer finder veje og klare sig. I Danmark kunne det være logikken, som 'mælkebøttebørn' udspringer af. Nemlig den at forstå mønsterbryderen som en, der har styrken til at 'bryde gennem asfalten' og 'folde sig ud'. 

 

I DAG TÆNKER vi langt mere komplekst om det at være et mønsterbryderbarn, men da mælkebøtten er så velkendt et billede, kan det let blive den logik, vi tyr til. Måske fordi det også knytter godt an til heltefortællinger, der som regel udspringer af et stærkt individfokus. 

Et alternativ er at flytte fokus til relationer og pege på, at de fem aktivister var inviteret til at deltage på konference i et rum med mange ører, der gerne ville høre.  At de fem stemmer blev til i de spørgsmål, der blev formuleret på konferencen og i de ører, der hørte og skabte mening med det, der bliver sagt. 

Dernæst rummede alle deres fortællinger netværk af ressourcer, der bidrog til deres stemmer: Klimaaktivisten, der havde samlet en gruppe klima interesserede unge i Philadelphia gennem opslag på instagram, havde fået sin indignation vakt ved besøg i hendes forældres hjemland, Bangladesh, hvor familiemedlemmer lider under massive oversvømmelser. 

Hendes fortælling om, hvorfor hun er klimaaktivist, havde hun fået hjælp til at skærpe i den klimaorganisation, hun i dag er tilknyttet som et led i et rekrutteringsprogram. Og for rappernes vedkomne havde engagerede og opbakkende lærere været centrale personer i at fastholde troen på, at musik og rap var en mulig vej, ligesom et musikprojekt for unge der havde stillet studie og kompetencer til rådighed.  Ligesom andre unges opmuntring til at forsætte arbejdet også blev nævnt som led i at finde lige netop de udtryk.

 

FOR HVER AF de fem aktivisters stemmer væver sig mønstre af ressourcer og relationer der er betydningsfulde for det at give stemmer og for det at blive hørt. Jeg mener det er vigtigt at huske på i en tid, hvor vi meget let kommer til at fokusere på den enkelte og på individet. Hvor stemmer bliver noget man har og er i stedet for et fokus på hvordan stemmer sker og skabes i samspil med situationer, relationer, rum og ressourcer.  

Og det gælder for den sags skylds alles stemmer - børns som unges som voksnes stemmer – at vi er sammenfiltrede med verden, og at vores stemmer også må ses som udtryk for et kollektiv af relationer og ressourcer, som vi trækker på og forstås med. 

 

Pernille Welent Sørensen er Ph.d. studerende på Roskilde Universitet og konsulent på Teatercentrum  

FLERE DEBATINDLÆG
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser