DEBAT
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018

Corona La Balance og FIGURA Ensemble: Historien om en mor

Lotte Faarups Mor (th) har gode, fysiske udtryk. Men dramatisk kommer hun til kort i selskab med sangerne Helene Gjerris og Jakob Bloch Jespersen. Foto: Jens Hemmel

En musikalsk storm af følelser

21-01-2009
Der er ikke meget hiphop eller 'X Factor'-identifikation i 'Historien om en mor'. Til gengæld er der masser af uventede og stærke oplevelser.
FAKTA
Corona La Balance og FIGURA Ensemble: Historien om en mor - - frit efter H.C. Andersen. Manuskript og iscenesættelse: Marc van der Velden. Komponist: Steingrímur Rohloff. Scenografi: Johan Kølkjær. Medvirkende: Lotte Faarup, Helene Gjerrig, Jakob Bloch Jespersen og Jørgen Carlslund. Musikere: Anna Klett, Jesper Egelund og Frans Hansen. Aldersgruppe: Fra 10 år og op. Anmeldt januar 2009. Spiller stationært i Vanløse t.om. 31. januar 2008 samt på Springfestival 13.-20. maj 2009. www.corona-la-balance.dk

Corona La Balance takker af som statsensemble med et ambitiøst og modigt initiativ med flotte takter, der peger fremad. Men som også slår nogle skæverter. H.C. Andersens gribende eventyr, 'Historien om en mor' bliver genfortalt som et moderne musikdrama, skabt i tæt samarbejde med det velrenommerede musikensemble FIGURA. En af sidegevinsterne ved at have et statsemsemble med råd til lidt mere end de fleste.

Musikalsk og visuelt trænger forestillingen sig da også ind på tilskueren med en storm af store følelser. Ganske usentimentalt, men rystende, når musikken sætter ind med det ene sublimt variede lydbillede efter det andet. Alt sammen med et godt modspil af kostumer med lyseffekter og virkningsfulde arrangementer. Her er ikke meget hiphop eller x-faktor identifikation at hænge kasketten på for en moderne teenager. Men der er masser af uventede oplevelser.

Dødens dystre univers

H.C Andersen er ikke mild, når han konfronterer voksne og ikke mindst børn meget direkte med døden. I vores del af verden er et barns død - heldigvis - ikke mere en del af hverdagen. Men her får publikum den barske virkelighed lige i synet - eller nærmere i ørerne - på hospitalsstuen, hvor en dreng ligger dødssyg. Først den angstfyldte stilhed og hjertemaskinens bippen, der tricker nervene. Så - kun stilheden!

Selvfølgelig sættes der lynhurtigt ind med forsøg på genoplivning. Vi er i et moderne velfærdssamfund. Men vi er også i den store digters eventyrland, hvor tragedien næsten altid er følgesvend. Drengens mor får en hård skæbne. Ikke alene dør hendes søn, da hun et kort øjeblik falder i søvn. Han forsvinder også - ud af sygestuen, langt væk gennem natten, skoven og vandet.

Men en mor giver ikke op. I rædselsvækkende optrin giver hun sine sange, sin kropsvarme og sine øjne væk og når frem til dødens drivhus, hvor hver en plante er et menneskeliv. Mod at give sit hårsmykke i bytte kan hun få sin søn tilbage. Men moderen kan ikke få at vide, om han får et lykkeligt eller ulykkeligt liv og giver så hellere pladsen til en anden! - Den historie kræver finfølelse, og det har iscenesættelsen, når ikke lige musikerne overspiller i et par småroller. Mens Jørgen Carlslunds dansende dukkedreng skaber rørende humoristiske åndehuller i dødens dystre univers.

Foretillingens store svaghed

Scenografiens kliniske stålrammer flyttes rundt i en uendelighed uden af den grund at blive voldsomt spændende. Det er den menneskelige stemme i musikinstrumenterne og i sangen, der gør H.C. Andersens inderlige sprog lyslevende. Mezzosopranen Helene Gjerris er en af landets allerbedste musikdramatiske sangere med en enorm, scenisk power.

Hendes stemme magter hele følelsesregistret fra det stille til det store, der samles til en intens fortælling, og basbarytonen Jakob Blochs sang og skuespil er af samme fremragende kaliber. Det afslører til gengæld forestillingens store svaghed - at skuespillet slet ikke når op på samme, medrivende niveau. Lotte Faarup har gode kvaliteter som skuespiller. Men hendes styrke er udpræget det fysisk udtryksfuld spil, der slår igennem i moderens knugede, sorgfulde kropsholdning.

Stillet overfor medspillere, hvis klangfulde stemmer rummer hele dramaet, kommer hendes spæde røst og spinkle replikbehandling til kort. Det er ikke kun moderens triste hverdags-outfit, der overstråles af Helene Gjerris' glamourøse, hvidklædte fremtoning. Det er hele hendes dramatiske udtryk.

Af: Randi K. Pedersen
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Historien om en mor
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

21-09-2018

19-09-2018

18-09-2018

16-09-2018

14-09-2018

12-09-2018

10-09-2018

04-09-2018

24-08-2018

17-08-2018

13-08-2018

02-08-2018

16-07-2018

08-07-2018

06-07-2018

02-07-2018

30-06-2018

28-06-2018

26-06-2018

23-06-2018

21-06-2018

19-06-2018

16-06-2018

14-06-2018

12-06-2018

09-06-2018

07-06-2018

05-06-2018

03-06-2018

01-06-2018

30-05-2018

28-05-2018

25-05-2018

23-05-2018

21-05-2018

18-05-2018

16-05-2018

14-05-2018

12-05-2018

10-05-2018

Flere anmeldelser