DEBAT
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020

Folketeatret: Robin Hood – Eventyr i Sherwood

Det skorter ikke på kostumer og kække karakterer i Folketingets Robin Hood-udgave. Her ses Lady Marion (Emilie Rasmussen) som brynjeklædt superwoman, en forklædt Robin Hood (Christopher Læssø) og møllerdatteren (Josefine Tvermose) udstanset som normanner, så hun kan infiltrere fjenden ved den store bueskydningskonkurrence. Foto: Gudmund Thai

En kæk modernisering

20-10-2020
Folketeatrets 'Robin Hood' er på bedste vis omgjort til en middelalder-meta-fortælling med moderne twists & turns og kan anbefales varmt for alle aldre.
FAKTA
Folketeatret: Robin Hood – Eventyr i Sherwood -

Dramatiker: Ken Ludwig. Oversættelse: Henrik Lykkegaard. Instruktion: Frede Gulbrandsen. Scenografi: Julie Forchhammer. Koreografi: Sofie Akerø. Kampkoreografi: Klaus Hjuler. Komponister: Jullie Hjetland, Kirstine Lindemann, Hans Find Møller. Medvirkende: Christopher Læssø, Emilie Rasmussen, Morten Christensen, Jon Lange, Louis Bodnia Andersen, Josefine Tvermoes, Mathias Sprogøe Fletting, Jesper Riefensthal. Fra 6 år. Varighed: 2 timer og ti minutter inkl. pause. Set søndag 18 oktober 2020 på Folketeatret, hvor den spiller til 2. december 2020. Forestillingen turnerer fra 13. januar til 18. marts 2021. www.folketeatret.dk

Der er fart over feltet, britisk lavkomik, anakronistiske meta-jokes og eventyrsymbolik i rå mængder i Folketeatres familieforestilling om den gode Robin Hood, der tager fra de rige og giver til de fattige.  

Forestillingen giver til gengæld gavmildt både til de små og store publikummer og slipper umådelig godt fra sin kække modernisering af det gamle eventyr i Sherwoodskoven. 

Munken Broder Tuck (Jesper Riefensthal), så lummer som var det Rytteriet, agerer både fortæller og biperson komplet med buuh-skilte og afstemninger hos publikum som ivrig folkedomstol. 

Effektfuld scenografi

Scenografien, særligt i første akt, er uhyre enkel. Skuespillerne hiver selv de sort/hvid tegnede kulisser frem på lærredet bag dem efterhånden som handlingen går fremad. 
Alt fra brusende elve, slotsmure og bål at varme sig ved klares på denne måde.

Det er enkelt og effektfuldt, og så stor en del af den bevidst punkterede fiktionspagt, at ingen andet end smiler over de fredløse børn, der kommer ind som karikerede tegninger på et kosteskaft (stadig holdt i sort/hvid som perler på en snor), der følgelig rystes overbevisende, når de bævrer af skræk over Sheriffen af Nottingham og særligt Sir Guy of Gisbornes ondskab. 

Han spilles i øvrigt mesterligt af Mathias Sprogøe Fletting, der blander sin tegneserieondskab med en sleskhed, der er en pervers Frank Hvam værdig. Det er ren fryd. 

Lady Marian ikke så klassisk ladylike

I det hele tage  er der stærke figurer i denne forestilling. 

’Hende vil jeg være’, hvisker min lille ledsager benovet, da Lady Marian dukker op i fuld korset-brynje som en anden superwoman af skoven og klarer ærterne for drengene. 

Trods den anseelige blomsterdekoration i håret er Marion ikke nogen bly viol i denne opsætning. Selv i bueskydningens ædle disciplin – Robin Hoods trademark om man vil – giver hun ham tørt på i knap så ladylike stil. 

Det er vældig politisk korrekt, men det batter altså noget på scenen med så handlekraftig en wing-woman til den folkekære hovedperson, og Emilie Rasmussen gør det godt.

Dannelsesrejsen hos Robin Hood

Robin Hood (Christopher Læssø) følger vi helt fra en temmelig fjollet fødsel og op igennem livet, til de unge teenageår, hvor han boltrer sig i kvinder og sprut, som en rigtig fredløs livsnyder in spe. 

Socialt indigneret er det dog nemt at blive, når man ser på de pragtfulde skurke – ikke mindst over-the-top Prins John (en sarkastisk, kimsende Jon Lange) i guldglitterstøvler til knæene, oversize guldkrone og guldure hængende fra guldkåben – der efter eget udsagn ’prøver at spare’. 

De er mindst lige så ligeglade med ret og rimeligt som Robin bliver med de regler, der opretholder status quo, og så går det ellers over stok og sten. Robin Hood vil ændre verden og han har hele publikum med sig. Det er en fin udvikling i karakteren at få med.

Musikalske referencer med spredehagl

Særligt er det dog blandingen af regulær handling og de mange lavpandede reference-indskydelser, der virkelig løfter denne familieforestilling. Her er både noget for store og små som det sig hør og bør i denne genre. 

Min 6-årige ledsager klukgrinede længe af, at Broder Tuck blev til Broder Tik Tok, hvor undertegnede på samme vis morede sig kosteligt over den spontane fællessang på scenen af Bryan Adams-hittet ’(Everything I do) I do it for you’ som et kærligt, anmassende nik til Kevin Costners blockbuster af en Robin Hood-film fra 1991. 

Vi var begge flade af grin, da det på samme måde – helt malplaceret pga. en enkel kommentar om Afrika – var kampråbet fra Løvernes Konge, der gjaldede kortvarigt fra alle på scenen med stor kraft. 

Drama og britisk lavkomik

Musikken bruges også mere alvorligt, om end lige så skamløst anakronistisk, i den dramatiske åbning af 2. akt, der sker til Eurythmics ’ Sweet Dreams’ i langsomt tempo, mens alt foregår i slow motion på scenen, der er badet i rødt lys.

Der er med andre ord både reelt drama at kaste sine følelser efter og reel social ulighed at harmes over, sideløbene med en møller, der hedder Graham Spelt og en Lille John, der elsker ramasjang. Undervejs er der også indskrevet korte små referencer til den corona-forskyldte krammeforskrækkelse og meetoo omfavnes med en velplaceret ’hænder på lår’-oneliner under den store bueskydningsturnering mod slut. 

Det er reelt underholdende for alle aldre. Varme anbefalinger herfra.

Af: Gudrun Hagen
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Robin Hood – Eventyr i Sherwood
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

03-12-2020

01-12-2020

30-11-2020

29-11-2020

28-11-2020

27-11-2020

25-11-2020

24-11-2020

23-11-2020

20-11-2020

16-11-2020

15-11-2020

13-11-2020

09-11-2020

08-11-2020

07-11-2020

03-11-2020

02-11-2020

30-10-2020

26-10-2020

23-10-2020

22-10-2020

21-10-2020

20-10-2020

19-10-2020

17-10-2020

15-10-2020

08-10-2020

07-10-2020

06-10-2020

05-10-2020

03-10-2020

02-10-2020

01-10-2020

30-09-2020

29-09-2020

28-09-2020

26-09-2020

21-09-2020

20-09-2020

Flere anmeldelser