DEBAT
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

En brugbar anmeldelse: Når to stjerner kan bruges til noget...

03-04-2011

Christine Fentz, kunstnerisk leder af Secret Hotel, skriver i en kommentar til anmeldelsen af forestillingen 'Fall Fall She Fell' (set i Esbjerg på Festival 2010 og efterfølgende bragt i børneteateravisen.dk) om reaktionen på en to-stjernet anmeldelse fra Anne Middelboe Christensen her på portalen:

Overordnet ved jeg, at jeg ikke synes om point-systemet som alle typer anmeldelser, lige på nær litteraturen, skal underkastes - af dybest set uransagelige årsager. Men anmeldelser er til gengæld lidt ligesom levertran var det før vitaminpillen: Både irriterende og vigtige. I hvert fald når de er fagligt velfunderede. Personligt forsøger jeg at efterleve reglen om ikke at blive for glad for de gode anmeldelser, for så skulle jeg jo også blive ked af de dårlige...

Den anmeldelse, Anne Middelboe Christensen gav vores danseperformance 'Fall Fall She Fell', var ikke kun dårlig - den understregede også vigtigheden og karakteren af Secret Hotels overordnede arbejde med at udvide grænserne for, hvad scenekunst er og kan være.
Den kritik, som anmeldelsen gav udtryk for, blev - måske lidt småblindt - placeret hos performeren. Ja, nu anmelder jeg anmeldelsen!
Men hvad den kritiserede, kunne både jeg og performeren genkende. Da Danmarks Grand Old Lady hvad angår animationsteater, Jette Lund, præcist ”oversatte” det problem, som anmeldelsen havde opdaget, men ikke havde kunnet identificere helt, valgte vi at tage en ”konsultation” med Jette.
Det, som Anne Middelboe ikke så helt klart, var hvad problemerne stammede fra: At forholdet til ”de levende genstande” ikke var tydeligt nok; animationsarbejdet var for upræcist. Efter en prøve, der med få og små greb ændrede aldedes meget, skrev jeg begejstret følgende til Anne Middelboe efter også at have oplevet forskellen sammen med et publikum:
”... har jeg og performeren i 'Fall Fall She Fell' nærlæst din anmeldelse, og er blevet enige om at det ikke så meget er ham, som instruktøren, der skal tage kritikken på sin kappe, bl.a. handler det i stor grad om en ikke god nok relation til de tilstedeværende ”dukker”, altså de ”levende genstande” i rummet. Så vi har med Jette Lunds store viden om det at få levendegjort genstande, været forestillingen igennem og hephey, den har løftet sig rigtigt meget! Måske forløses den endda nu...? Så hermed et godt eksempel - trods de-der trælse stjerner det meste desværre er underlagt - hvordan en anmeldelse faktisk kan være direkte instrumentelt brugbar!”

Anne svarede:
”Jeg er imponeret over din konstruktive tilgang til min anmeldelse af 'Fall Fall She Fell'. Respekt! Sjældent at få den slags respons. Jeg bliver helt nysgerrig efter at opleve, hvordan forestillingen så udfolder sig nu... Arbejdet med Jette Lund lyder superinspirerende i sig selv.”

Alt i alt et godt eksempel på at skarpe og professionelt funderede iagttagelser - eller iattagelser som fageksperter siden kan have held til at ”oversætte” - nogle gange kan bruges til noget fremadrettet. Det er desværre ikke altid, at der rammes så meget plet, at det decideret kan bruges til det videre arbejde, endsige debatteres uden at det bare bliver til brok. Jeg har også oplevet anmeldelser, der kommenterede på hvad anmelderen savnede, selvom oplægget klart havde fortalt, at man ikke skulle forvente det, der så blev omtalt som savnet. Hvornår er der klarhed over fiktionskontrakten fra begge sider - specielt hvis man forsøger sig med udtryk, der endnu ikke er genrebestemte, og måske tjener en større sag, end at ramme i bulls eye? Hvad gør man når man ikke kan forstå anmelderens argumentation eller genkende et problem efter anmeldernes beskrivelse eller når teksten smager af konklusioner om hvordan verden er?
Balancen mellem at iagttage og kommentere og samtidigt kunne opdage sine egne projektioner og begrænsninger og vide hvornår man bare ”synes om, eller ikke” gør anmelderfaget til en i mine øjne meget krævende og uhyre svær metier, hvor gensidig respekt er nødvendig. Men det er også vigtig at vi løbende forsøger at finde måder at udfordre det, der kan blive til ufrugtbar ærbødighed kombineret med bandeord bag lukkede døre... - for at få mere dialog og blive klogere.

Christine Fentz er kunstnerisk leder af Secret Hotel

FLERE DEBATINDLÆG
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser