Af: Carsten Jensen

11. december 2015

Digitaliseret børneteaterhistorie

Der er god mulighed for et både nostalgisk og berigende gensyn med såvel tidsånden som dansk børneteaters historie via gamle numre af Børneteateravisen. Og det kan lade sig gøre nemt og digitalt, efter at samtlige papirnumre af tidsskriftet nu er tilgængelige på nettet.

'Fejlen ved dette første nummer af Børneteateravisen er, at det er blevet lidt kedeligt'.

Sådan lød det beklagende på sidste side af første nummer af det tidskrift, der siden er blevet til denne netportal.

Men da Børneteateravisen (BTA) udkom første gang i efteråret 1972, var det en lille sensation i sig selv – nemlig verdens første og  kulturministerielt støttede tidsskrift udelukkende for professionel scenekunst for børn og unge.

Papiravisen blev sendt gratis ud til landets skoler, institutioner, teatre, organisationer m.v. med en fastlagt frekvens på fire numre årligt og i et oplag på op til 15.000 eksemplarer – og skulle være informationsorgan for såvel producenter som aftagere af børneteater.

Det skete i absolut nærkontakt med teaterfolk og formidlere (der dengang hed brugere og kontaktpersoner) og dermed har det ad denne vej også været muligt at følge dansk børneteater næsten fra dets spæde begyndelse   efter Dansk Skolescenes abrupte fald i slutningen af 1960'ernbe.

'Hvad vil børneteatrene børnene?'

Og kedeligt er det nu slet ikke at kigge hverken de første eller de næstkommende numre af Børneteateravisen igennem. Ambitionsniveauet og selvbevidstheden på børneteatrets vegne fejlede ikke noget, og man mødes af artikler om proletarisk børneteater (Walter Benjamin) og emancipatoriske strategier og harmdirrende politiske resolutioner til områdets fremme – inden man fx. i nr. 12 (januar 76) bringer en ramsaltet kritik fra Kirsten Moesgaard Andersen under overskriften 'Hvad vil børneteatrene børnene?' Hun mente ikke, at børneteatrene med deres forestillinger var i stand til at bevidstgøre børnene, men tværtimod med til at sikre (uønsket) harmoni og tilpasning.

Således gik den første halve snes år med at markere ståsteder i den stærkt polariserede (kultur)politiske virkelighed, samtidig med at tidsskriftet lod de nye teatergrupper præsentere sig selv og deres forestillinger – de første mange årgange var en stor del af hvert nummer i virkeligheden et tillæg til Den Røde Brochure med store salgstekster og forestillingsfotos – suppleret med  suppleret med praktisk information om refusion og støttemuligheder og festivaler m.v.

Mange timer ved kopimaskinen

Siden er fulgt lidt større fordragelighed og mindre polarisering, men altid kritik af de manglende ressourcer til det alt for usynlige, men ret så unikke børneteater.

For interesserede læsere kan det anbefales at tage en tur ad nostalgiens historiske trappestige – og det kan nu lade sig gøre uden at skulle finde de gamle numre frem af skuffer og arkivskabe, takket være afslutningen på et langstrakt digitaliseringsprojekt, der har gjort alle papirudgaverne af Børneteateravisen tilgængelige via net og tastatur.

Således er denne interessante og næsten enerådende dokumentation af dansk børneteaters gøren og laden gennem fire årtier reddet for eftertiden, efter at flere oversvømmelser i Teatercentrums kælderrum midt i København efterhånden har taget livet af de fleste papirudgaver af tidsskriftet…

Det er Teatercentrums vidtfavnende kommunikationskonsulent, Søren K. Kløft, der har initieret digitaliseringsprojektet og stædigt fastholdt målet om at bringe den tidsrøvende opgave i hus trods mange mere presserende opgaver.

Det har kostet mange timer med indscanning af avissider og efterfølgende computerbehandling, hvor han har fået hjælp af ikke mindst Mette Asmus, konsulent udi grafisk produktion på Teatercentrum, og skiftende varme hænder på Teatercentrum…

Gensyn og brugsværdi

»Det har handlet om at tilgængeliggøre aviserne med alle de informationer og historier, som de indeholder. Før i tiden kunne man opleve studerende komme forbi Teatercentrum for at bladre i de gamle numre, når der skulle researches til opgaver m.v. – men nu er der altså fri adgang via nettet,« siger en tilfreds Søren K. Kløft, der dog erkender, at der er en stor og teknisk bremse for den optimale udnyttelse af digitaliseringen:

»Man savner helt klart et søgemodul, for som det er nu, skal man digitalt bladre alle numre igennem for at finde frem til de temaer, som man ønsker at finde. Det ER muligt med en teknisk løsning, der tilgodeser muligheden for at søge på bestemte ord og emner på pdf''erne, men denne teknik har der ikke været ressourcer til at implementere i denne omgang,« fortæller han.

Men nu er i det mindste samtlige udgaver af Børneteateravisen at finde i brugbar, digitaliseret udgave. Og selvom hverken Kløft eller Deres begejstrede redaktør forventer stormløb på det nu digitale tidsskriftarkiv – og man ikke just oversvømmes af eksamensopgaver om dansk børneteater hverken i nutid eller datid – så ligger de altså klar.

Også for helt almindelige interesserede og nysgerrige – og for den sags skyld de mange bidragydere og interviewede selv, der måtte få lyst til at genopleve deres skriverier og holdninger fra dengang og fremefter.

Måske som et hyggeligt tidsfordriv i et par af de lange vinteraftener…

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere